Träning

Träning har blivit en del av den urbana livsstilen. Högintensiv eller lågintensiv träning? Det spelar ingen roll, vi på XXL har det du behöver för din träning.

Handla efter kategori

Hur många kalorier bränner man per dag utan träning?
Du bränner kalorier även när du inte tränar. När du går, sitter, står eller ligger ner och vilar bränner kroppen kalorier. Kroppen förbränner kalorier för att basfunktioner, som till exempel att andas, ska fungera. Detta kallas för basalmetabolism eller viloförbränning.


Hur många kalorier man bränner per dag utan träning beror till stor del på din aktivitetsnivå, ålder, kön och vikt. En normalaktiv människa förbränner ungefär 1,5 gånger kalorier per kilo. Väger du 60 kilo ligger din basalmetabolism på ungefär 2160 kalorier per dag. Detta räknas ut genom att ta 1,5 multiplicerat med 60, resultatet multipliceras sedan med 24 som är antalet timmar per dygn. Tänk på att detta är ungefärliga beräkningar.


Vad ska man äta innan träning?
Det finns inga regler för vad och när man ska äta. Detta beror helt enkelt på dig, din träningstyp och vad du föredrar. Det viktiga är dock att du äter innan du ska träna för att fylla kroppen med energi vilket i sin tur leder till att du orkar hela passet. Det kan vara något så enkelt som en macka med ost, riskakor med en bit skinka eller det som faller dig i smaken.


Vad ska man äta efter träning?
Efter träning kan man fokusera på sitt proteinintag för att hjälpa kroppen att återhämta sig och bygga muskler. Protein är nämligen kroppens byggstenar och utan protein kommer du inte att bli starkare. Om det är svårt att äta en större måltid direkt efter träningen är kostillskott ett bra komplement. Man bör även äta en viss mängd kolhydrater då detta gör att kroppens energidepåer fylls på och hjälper även till med återhämtningen. Efter träningen bör man alltså äta någon typ av protein som kött, fisk och fågel samt någon typ av kolhydrat som potatis eller ris och grönsaker.


Hur mycket protein behöver man efter träning?
En bra tumregel att utgå ifrån är att du ska äta cirka 1-2,5 g protein per kilo. Väger du 60 kilo bör du äta cirka 60 - 150 gram protein under dagen. Efter träningen ska man helst få i sig protein så fort som möjligt och då bör man utgå från att äta cirka 20-30 gram protein. Detta beror väldigt mycket på din aktivitetsnivå och hur intensivt du tränar, ju högre intensitet desto mer protein. Man bör dock inte överkonsumera protein då kroppen endast klarar av att förbränna en viss del, äter du för mycket protein som kroppen inte klarar av att förbränna leder det i förlängningen till att det lagras som fett.


Hur påverkar träning kroppen fysiskt och psykiskt?
Det är vetenskapligt belagt att träning är bra för kropp och själ. Kroppen påverkas positivt av träning. Av träning blir du starkare och sover bättre liksom det minskar stress och minimerar riskerna för att drabbas av olika folkhälsosjukdomar. Träning har betydande effekt på kroppen, det förbättrar livskvalitet, stärker självuppfattningen och förbättrar din sociala kompetens.

close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Bli medlem i XXL Reward

Få specialerbjudanden, gratis cykelservice och 60 dagars nöjd kundgaranti