Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Cykelavdelningen / Cykel / Vintercykling

Vintercykling

 

VINTERCYKLING

När temperaturen sjunker under +5° är det många som ställer undan cykeln. Det är inte nödvändigt. Om du ger hösten och vintern en chans, kommer du att uppleva nya sidor av cyklingen som motiverar dig längre än du tror. Läs tips och råd nedan om hur du oppnår det.


Det är självklart inte så behagligt att cykla i regnväder en kall dag. Det tycker inte jag heller. Men jag gillar att vara ute när landskapet är fyllt av nakna träd och löven ligger på stenarna. Att man dessutom möter färre människor och verkligen kan ”hitta sig själv” efter en stressande dag eller vecka, gör hela cykelupplevelsen perfekt.

När jag skriver det här står vintern runt hörnet, och jag gläder mig till månaderna som kommer. Inte för att jag gillar att frysa om tårna, men för att det är så många sidor av november, december och januari som verkar bortglömda eller oupptäckta av många cyklister.

När träden klär av sig och buskarna vissnar, öppnar sig stigarna, sikten blir bättre och farten kan öka. Dessutom har vi en övergångsperiod innan kylan sätter sig där stigarna är mjuka och fina. Det ställer så klart andra krav på däck än vad vi varit vana med genom sommaren, men alla behöver ett set med dubbdäck.

När nattfrosten kommer, blir landskapet hårt. Det som tidigare var sumphål och myrar blir hårt och framkomligt med cykel. Stenar och rötter är inte längre så hala så du får ett mycket bättre flyt i cyklingen. Det är faktiskt så att man nästan kan ta fram semislicksen igen.

UNDERHÅLL


Det som är viktig, är att se efter sig själv och sin cykel. Då tänker jag på personvård. Klä dig efter förhållandena. Se till att du har ett funktionellt underställ och bygger upp med lager med fleece om det är kallt till vattentäta och vindisolerande ytterplagg.

Du behöver också något för huvudet och skorna. För du behöver fortfarande hjälm och cykelskor. Utöver den nämnda beklädningen behöver du varmare, men mjuka handskar så att du kan hantera bromsar och växlar på ett säkert och tillfredsställande sätt. Du måste ha en tunnare mössa som går under hjälmen och över öronen, till sist behöver du skoöverdrag.
 
Skoöverdrag får du tag i nästan överallt. De kommer i alla storlekar och i många modeller. Vi har bra erfarenhet med överdrag i kraftig neopren med en kraftig gummisula. Köp gärna överdraget ett nummer större än du normalt hade använt. Då slits det inte lika snabbt. Skoöverdrag är nämligen en förbrukningsvara. Cyklar du mycket får du räkna med att använda upp ett par överdrag de närmaste månaderna.

När det kommer till din cykel, ska den hållas ren. Även om du inte rengör cykeln efter varje tur, är det viktigt att däcken är helt rena. Om du låter cykeln torka med smuts på däcken kommer du att förstöra dem ganska snabbt.

4 förslag för vinters kyliga dagar:
 

 

SNÖ

Är det ännu en anledning till att ställa undan cykeln om vintern, med snöväder och snötäckta stigar? Det är kallt, det är svårare att cykla, och många tycker att det passar bättre med skidor på vintern. Men undertecknad har cyklat varje vinter de senaste tio åren, och kommer att fortsätta med det. Turerna blir kanske inte mer än 60 – 90 minuter långa, men det är bättre än att sitta hemma på en rulle eller tillsammans med 20 andra på spinning, frågar du mig i alla fall...

För en terrängcyklist är det viktigt att lära sig när man kan cykla i skogen om vintern. Det är också viktigt att känna till sitt område. Personligen har jag haft några av mina allra bästa cykelturer på en iskall, klarblå, vinterdag. Det är flera med mig som har haft liknande upplevelser. Övergångsperioden när snön kommer är knepig. Om det första snöfallet inte ger mer än några få centimeter med snö, kan man absolut cykla. Men kom ihåg att det snöar mer eftersom.

Ett par veckor efter att snön har lagt sig, börjar vintersäsongen för fullt. Det handlar om att välja stigar och skogsvägar som används mycket för promenader och skidåkning. De allra bästa dagarna är dem med kallgrader efter en mild dag eller två. På de milda dagarna dras snön ihop, och när det sen fryser på blir skaren hård. Det rekommenderas starkt att prova en cykeltur i 2-3 minusgrader!

Om du bestämmer dig för att cykla på vintern, kommer du att uppleva några svåra val: Ska du ta vanliga däck eller dubbdäck? Personligen använder jag dubbdäck på 20% av turerna på vintern. Dubbdäck används bara om det är isigt, annars använder jag däck med grovt mönster som gärna är extra hårt.

Här har du olika typer utav dubbdäck:

 

KLÄDER

Vi ska inte hålla något föredrag om kläder, men det kan vara bra att tänka över följande:

-  Använd lagerprincipen. Det innebär att det är bättre med tre tunna lager än två tjockare. På det sättet kan du justera isolationen eftersom cykelturen utvecklar sig. Ett tunnare plagg får också lättare plats i fickan eller ryggsäcken.

-  Undvik bomull som innersta plagg. Orsaken är att bomull suger till sig svetten och håller fast den. Om du måste stanna i kallt väder med en våt bomullströja, kommer du garanterat att börja frysa nästan direkt. Du behöver ett tunt plagg som transporterar svetten till ett klädplagg längre ut. Ju mindre vätska det innersta plagget suger åt sig, desto bättre.

- Använd ett lätt och luftig plagg, till exempel en tunn fleecetröja, som mellanplagg. Det är viktigt att det plagget inte ligger klistrat till kroppen. Luftlager är det som ger värme och isolerar från kyla.

 - Ytterplaggen måste väljas utifrån temperatur och väder. Om det är fuktigt ute är det praktiskt med vattentäta plagg osv. En vattentät byxa kan vara bra i nästan alla förhållanden. Vid lägre temperaturer kan vattenstänk från bakdäcket kyla ner rumpan och korsryggen. Se också till att byxan du använder har bra med plats för knäna.

 - Om det är torrt och kallt dock inte ett vattentätt plagg att vara det bästa valet. Då har du mycket större behov av skydd mot vind, samtidigt som plagget ska kunna andas. En vindtät väst kan vara en väldigt bra lösning. Eller fleece med Windstopper. En tunn windbreaker kan självklart också göra ett bra jobb, men se till att du inte väljer ett för litet plagg. Du ska kunna sträcka dig över cykeln och ändå har bra plats för armarna. Det är viktigt att inte plagget glider upp på ryggen när du ligger över cykeln och dessutom bör det inte fladdra så mycket i fart.

Spana in våra varma kläder här:
 

 

Effektiva köldgrader
Det är inget skämt att cykla på vintern, speciellt inte om du gillar fart. Även om det är noll grader i luften är det inte säkert att det är samma temperatur när du cyklar. Ta en titt på översikten nedan, och klä dig efter den. Märk att denna tabell inte räknar med eventuell motvind, vilket ökar kylan ytterligare.
Tabellen visar effektiva köldgrader vid olika farter och utetemperaturer:
 

Fart

Utetemp 0 grader

Utetemp ÷5 grader

Utetemp ÷10 grader

Utetemp ÷15 grader

Utetemp ÷20 grader

10 km/t

÷2

÷7

÷12

÷17

÷22

20 km/t

÷7

÷13

÷19

÷25

÷31

30 km/t

÷11

÷17

÷24

÷31

÷37

40 km/t

÷13

÷20

÷27

÷34

÷41

50 km/t

÷15

÷22

÷29

÷36

÷44


 

Vad ska man välja – cykelskor eller vanliga skor?
Den här frågan är ganska viktig. Har du någon som helst erfarenhet av vintercykling vet du att tårna gärna fryser snabbare än vatten om du använder SPD-skor och pedaler. För många är alternativet att montera plattformspedaler på cykeln, och använda tjocka, robusta vinterskor när det är snö och kallt.
För undertecknad har inte det sistnämnda varit ett alternativ. Det har mycket med cykelteknik att göra. På vintern är ett så kallat ”runddrag” ännu viktigare än annars. Då är man beroende av att kunna dra pedalerna med sig runt samtidigt som man trampar. För att undgå att frysa för mycket på tårna har jag istället valt något kortare sträckor. På vintern är jag i stort sett nöjd med träningsturer i skog och mark på mellan 1 till 1½ timme – med tunna ullsockar och cykelskor med överdrag.

Några tips om spår:
•    När snön har lagt sig är det bäst på skogsvägar och stigar som används ofta av folk på promenad, eftersom att underlaget blir hårdpackat.
•    Det bästa är att kasta sig på cykeln dagen efter en mild dag. Om det fryser under natten, kommer spåren att var hårda.
•    Elljusspår är inte ett alternativ förrän vintern är ordentligt igång. Preppmaskinerna behöver få chans att packa snön ordentligt innan du ger dig ut. Även här gäller det att utnyttja effekterna av milt väder.
•    Om det har varit mycket milt väder och snön har börjat smälta, kommer det att frysa till is på många ställen när det blir kallt igen. Överväg därför dubbdäck om spåren är isiga, en löprunda dagen innan är ett bra sätt att kolla läget.
•    Använd däck med grovt, hårt mönster. Ett fyrkantigt mönster är att föredra. En hård gummiblandning är bäst. Dubbdäck är inte nödvändigt, om du inte ska över partier med ren is.

Några tips för cykeln:
•    Tvätta inte cykeln i tron att det kommer vara fint väder ute i vinterkylan ett par timmar senare. Jag kan lova dig att växel- och bromskablar fryser ihop. Se till att cykeln hinner torka helt innan du använder den igen, det hjälper inte att sätta den i boden utomhus över natten!
•    Var också noggrann vid val av kedjeolja. Försök att få tag på en variant som tål minusgrader. Ren teflonolja borde fungera ganska bra.
•    Om du tar cykeln från värmen och ut i kylan, måste du låta den kylas ner. Börjar du att cykla med en varm cykel i minusgrader, kommer allt som sprutar upp på den att fastna på ram, reglage och liknande. Finmekanik fryser ihop snabbast och det kommer självklart att ställa till problem för bland annat kedjan och bromsarna.
•    Salt och sand är två saker vi inte vill ha på cykeln. För att förenkla rengöringen – och därmed också förebygga att oönskade saker fastnar på cykeln – kan det vara smart att smörja in känsliga delar med olja eller vax innan turen.
•    Doppa pedaler och SPD-klossar i olja som tåler kyla. Det gör det enklare att komma i och ur pedalerna.

Tips på produkter för att lättare underhålla din cykel:
 



Några tips om cykelteknik:
- Sitt mycket! Snön är inte lika hård och tungjobbad som jord. Lägg trycket på bakhjulet.

- Försök att hålla jämna, lugna och runda tramp, det gör att däcket inte gräver sig ner i snön.

- Använd däck som är större än 2.0 tum för bättre flyt, smalare däck gräver sig lättare ner i snön.

- Kolla bromsarna ofta. Om de isar är det viktig att du vet om det innan en nödsituation uppstår. När du bromsar mycket kommer fälgarna att bli varma, när bromsningen upphör bildas det is av kondens och klossarna får sämre fäste.

- Ge cykeln mer ”makt”. Håll inte så hårt i styret, och undgå att tvinga fram cykeln i ett visst spår. Några gånger tar cykeln automatiskt en bättre väg genom terrängen.

- Var försiktig med vanliga däck över is även om mönstret är grovt. Kör så rakt som möjligt och trampa långsamt, vänta med att bromsa – det stjälper mer än det hjälper.

 

 

Guider
Toppen på sidan