Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Skoavdelningen / Löpning / Varför välja lättvikts- eller barfotaskor?

Varför välja lättvikts- eller barfotaskor?

 Tillhör du den kategori löpare som under lång tid har löpt med väldämpade, uppbyggda traditionella löparskor? Du vet vad du får år efter år, skorna är bekväma och fungerar bra för dig. Inget ont om det, men på senare tid har det blivit mer och mer populärt att våga gå ifrån dessa traditionella löparskor för att istället prova ett par lättare modeller.

Kategorin lättvikts- eller barfotaskor har vuxit stort de senaste åren och är nu mycket populärt bland löpare på alla olika nivåer. En anledning till att just löpning med lättare skor har vuxit enormt de senaste åren är boken Born to run, skriven av Christopher McDougall. I boken skildrar han sin resa för att hitta den mexikanska löparstammen tarahumara, som under lång tid tillbaka har varit framstående inom löpning och som är så långt ifrån löparskor man kan komma. Boken ger en bild av att människan är konstruerad för att ha stora möjligheter att löpträna utan traditionella löparskor och i stället träna barfota eller i tunnare skor. Detta ska medföra att du stärker upp fötterna, men det stannar inte där. Det sägs främja hela kroppen och bidra till starkare knän, bål och rygg samt ge bättre hållning.

Vad är då tanken med att börja springa i lättviktsskor? I grund och botten handlar det om att tack vare den lättare skon ska du få ett lättare löpsteg som möjliggör högre hastighet. Gemensamt för de flesta lättviktsskor är att tillverkaren har bantat ner stötdämpningen och stabiliteten i skorna för att på så sätt reducera skons vikt. I och med att skornas stötdämpning har minskat så är tanken med lättviktsskor att du ska sträva efter ett löpsteg där du landar på framfoten. Det traditionella löpsteget innebär att du landar på utsidan av hälen och därefter rullar igenom steget och skjuter ifrån med framfoten. När du löper och kommer i kontakt med marken sker det med en otrolig kraft och det blir en belastning på hela kroppen, just därför är skorna uppbyggda med stötdämpning. Men som sagt, vid löpning med att par lättvikts- eller barfotaskor så ska du sträva efter att i stället landa på framfoten. Detta därför att du är betydligt mycket starkare i den främre delen av foten. När du landar på framfoten hamnar foten heller inte i ett pronerande läge, och du får på sätt och vis ett renare löpsteg.

 

Att lägga om sitt löpsteg till att i stället landa på framfoten är ofta en lång process. Det krävs en lång period av träning för att behärska tekniken fullt ut och det är mycket viktigt att vara försiktig inledningsvis när du börjar träna med lättare skor. Du ska absolut inte inleda med att springa lika långt som du är van vid att göra med dina traditionella löparskor. I stället ska du fokusera på att stegvis bygga upp tekniken för att på så sätt minimera risken att råka ut för skador. Ett bra tips i början är att använda ett par olika löparskor, dels ett par traditionella skor som du är van vid och sedan ha ett par till, lättare skor, som du kan växla med för att vänja kroppen stegvis. 

I texten har vi nämnt både lättviktsskor och barfotaskor. Vad är då skillnaden mellan dessa? Detta är kopplat till vilket drop skorna har och hur de är konstruerade. Drop är skillnaden mellan hälens och framfotens avstånd till marken. Traditionella löparskor har ofta ett drop runt 12 millimeter, alltså ett relativt högt drop och mycket stötdämpning. Lättviktsskor har ofta lägre drop, runt 4-10 millimeter, och mindre stötdämpning i hälpartiet samt framfoten. Barfotaskor kallas de skor som i princip är helt platta, drop på 0 millimeter, och som ofta helt saknar stötdämpning, till exempel fivefingers. Desto lägre drop skon har, desto viktigare är det att sträva mot att löpa på framfoten.    
 

 

I takt med du blir mer och mer van vid dessa lättare och smidigare skor kommer du förhoppningsvis uppleva en frihetskänsla och ett helt annat tryck i löpningen. Investera i ett par idag för att börja din resa mot ett optimalt löpsteg!

Lycka till!             

Guider
Toppen på sidan