Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Skoavdelningen / Löpning / Välj rätt löparsko

Välj rätt löparsko

DR02-herosadasdfs.jpg

Välj rätt löparskor

Om du väljer löparskor som passar dig och dina behov får du en bättre löpupplevelse och kan förebygga skador.

Det finns flera faktorer som du bör ta hänsyn till när du ska köpa nya löparskor. Några av de viktigaste är:

  • ·         Vilket underlag du springer på
  • ·         Hur ofta och hur långt du springer
  • ·         Om du är en tung eller lätt löpare
  • ·         Hur mycket stabilitet och stöd du behöver
  • ·         Passform
  • ·         Nivåskillnad tå-häl

 

Vilket slags löpsteg har du?

Löpsteg kan delas in i tre olika kategorier - normalpronation, överpronation och underpronation (supination).

Normalpronation

Ungefär hälften av oss har ett steg med normalpronation. Då är ditt löpsteg neutralt, utan att foten rullar inåt påtagligt. Om du har denna typ av löpsteg har du mindre behov av stabilitet i en löparsko och bör välja en normalpronationssko.

Överpronation

Ett steg med överpronation hänger ofta, men inte alltid, ihop med ett plattare fotvalv och innebär att foten rullar inåt under löpsteget. Ungefär 40 % av befolkningen har ett steg med överpronation.

Vid denna typ av löpsteg är det bra att välja en stabil överpronationssko för att begränsa rörelsen inåt. Överpronationsskon är uppbyggd på sidan av foten. Det finns skor med olika grad av stabilitet.

I takt med barfotavågen och fokus på ett mer naturligt löpsteg de senaste åren, har det blivit mer aktuellt att kompensera för överpronation genom bättre teknik. Principen går ut på att öka stegfrekvensen, det vill säga ta fler steg per minut, utan att öka farten. Då flyttas landningspunkten från häl till mittfot och på så vis minskar pronationen.

Detta kräver naturligtvis att du är villig att jobba mycket med tekniken. Vinsten är löpning i mindre stabila skor, vilka ofta upplevs som roligare och smidigare än en överpronationssko.

Supination (underpronation)

10 % av befolkningen har ett steg med supination eller underpronation. Det betyder att du tar hela löpsteget med fotens utsida. Det finns ingen specifik sko för den som underpronerar, men här är det en sko med bra dämpning som gäller.

 

bild till guide promation.jpg

Passform

Fötter finns av olika slag. Vissa har breda fötter, andra smala. Vissa har högt fotvalv, andra har lågt. När du köper skor är det viktigt att välja en passform just för din fot. Det blir snabbt obehagligt med en sko som är för smal eller som inte sitter bra vid hälen.

Vi rekommenderar ungefär en halv centimeter extra utrymme i tån. Kom ihåg att dina fötter svullnar upp och blir större under aktivitet, och för trånga skor ger sällan en behaglig löpupplevelse.

Löparskorna ska kännas sköna från första löprundan.

 

Vilken slags sko bör du välja?

Olika underlag ställer olika krav på löparskorna. Du bör dessutom ta hänsyn till löpvana, hur långt du springer och om du är en tyngre eller lättare löpare.

Det är tufft för ben och fötter att springa på asfalt. Asfalt är hårt och det är i regel lite variation på underlaget utöver uppförs- och nedförsbackarna. Om du i första hand springer på asfalt, kan det därför vara smart att välja en sko som är framtagen just för det.

Även på grus och hårda skogsvägar kan du gärna använda en löparsko gjord för asfalt.

 

Mängdträningssko eller lättviktssko?

Inom asfaltsegmentet finns både mängdträningsskor med mycket stötdämpning och lättviktsskor med mindre stötdämpning.

En väl dämpad mängdträningssko är ett klokt val, särskilt för längre löprundor om du inte har mycket löpvana från tidigare eller om du är en tyngre löpare.

Den låga vikten gör att en lättviktssko ofta upplevs som ännu roligare att springa i än en mängdträningssko, men i gengäld får du alltså mindre stötdämpning.

Detta är med andra ord en sko som ofta passar bäst för kortare turer och intervaller.

För en lätt löpare eller en med mycket löpvana kan lättviktsskon vara ett bra alternativ som mängdträningssko.

Om du springer en del kan det hur som helst vara smart att ha två par skor att välja mellan när du springer på asfalt - en med mer dämpning och en för intervallträning.

Mängdträning och lättvikt.jpg


Terrängsko

Om du springer i terrängen, på stigar eller andra mjuka och mer varierade underlag än asfalt, blir kraven på löparskorna annorlunda.

Med denna typ av underlag får du, förutom naturlig dämpning, mycket variation i löpningen och det finns inte lika stort behov av en sko med mycket dämpning. Däremot kan rötter, hala stenar och andra utmaningar i underlaget innebära större krav på bra grepp samt en låg och stabil profil på skon. Dessutom bör ovandelen vara robustare än på en asfaltsko, eftersom den är mer utsatt för slitage än asfaltskon.

Inom terränmgsegmentet hittar du allt från hybridskor, som passar bättre än en ren asfaltsko i terrängen, men som ändå har något bättre dämpning, till renodlade terrängskor med grovmönstrade yttersulor och extra låg profil.

terrängsko.jpg

Nivåskillnad tå-häl (drop)

Man pratar ofta om drop, eller nivåskillnad från tå till häl på löparskor.  Det handlar alltså om hur hög häl skon har, vilket mäts i millimeter.

En nivåskillnad på mer än 8 mm räknas som hög och finns oftast på mängdträningsskor med mycket dämpning i hälen. Nackdelen är att du får ett mindre naturligt löpsteg med högre nivåskillnad.

En lägre nivåskillnad från tå till häl - på lättvikts- och tävlingsskor ser man ofta 1-4 mm nivåskillnad - ger ett naturligare löpsteg men är ofta tuffare för häl och vader och kräver därför lite mer tillvänjning. Detta gäller särskilt om du inte är en så van löpare.

 

Guider
Toppen på sidan