Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Cykelavdelningen / Cykel / Vad är triathlon

Vad är triathlon


Triathlon är en idrott som kombinerar simning, cykling och löpning, i nämnd ordning. Det är med andra ord en väldigt allsidig sport, och det finns flera olika distanser och varianter att välja mellan. I triathlonlopp kan man välja mellan sprintdistans, olympisk distans, maratondistans och ofta även halvmaratondistans.

- Olympisk distans: 1 500 meter simning, 40 km cykling och 10 km löpning

- Sprintdistans: Varierar något, men ungefär hälften av den olympiska distansen.

- Maratondistans/Iron Man: 3,8 km simning, 180 km cykling och 42 km löpning

- Halvdistans/halvmaraton: 1,9 km simning, 90 km cykling och 21 km löpning
 

VEM PASSAR TRIATHLON FÖR?
 

Triathlon passar alla, men självklart är det en fördel att vara i någorlunda form, eftersom det inte direkt är någon barnlek. Sporten är väldigt inkluderande, och det är enkelt att börja med triathlon. Troligtvis har du redan en del av utrustningen som behövs, för det är egentligen inte så mycket som krävs för att komma igång.

 

VILKEN UTRUSTNING KRÄVS FÖR ATT UTÖVA TRIATHLON?
 

I triathlontävlingar finns inga krav på någon speciell utrustning. Har du badkläder, en cykel med hjälm och cykelskor samt löparskor, så är du i princip klar för att köra igång. Självklart finns det massor av häftig utrustning att köpa, men det är du som avgör vilka dina behov är. Om du är med och kämpar om medaljerna kan utrustningen vara avgörande, men om du är nöjd med att vara en i mängden kan du gott lägga ribban lite lägre.

XXL har ett brett sortiment av triathlonutrustning, inklusive cyklar och cykelutrustning. Vi har kläder speciellt anpassade för triathlon, som exempelvis neoprensockar, badkläder, våtdräkter, simglasögon, simmössor, öronproppar, löparskor, löparkläder m.m.

Vad sker rent tekniskt när du använder cykelskor?
 

När du cyklar med cykelskor får du en rund trampväg. Förutom att trycka ner pedalen drar du även upp den och puttar runt den när pedalen står i klockan 12 och 6, vilka annars är dödpunkter. Du utövar kraft i pedalen under hela trampvarvet och slipper dödgången mellan nedtrampningarna på höger och vänster sida. På så vis slipper du den ryckiga cykelrytmen som gör att du hela tiden måste genomföra mycket små accelerationer för att upprätthålla farten.

När du cyklar med cykelsko använder du också musklerna på baksidan av lår och underben, vilka nästan inte används om du cyklar utan cykelsko. Du använder större muskelmassa och får jämnare belastning på muskulaturen, något som gör att du inte så lätt blir stel och får kramp.

Cykelskon gör också att all kraft går ned i pedalen till skillnad från vanliga skor där mycket energi försvinner i och med att skorna böjs. Med en cykelsko slipper du också använda energi till att hålla benen på plats på pedalerna, något som faktiskt kräver en hel del kraft och sliter på små muskelgrupper som fort stelnar.
 

Olika pedalsystem
 

När vi pratar om klickpedaler är det egentligen något förenklat och oprecist. Det finns många olika typer och märken. Gemensamt för dem alla är att du under cykelskon har en pedalkloss (en liten kloss, även kallad ”cleat”, som skruvas fast i skon) som du låser fast i pedalen genom att klicka skon på plats. Då sitter skon fast i pedalen och lossas genom att du drar hälen åt sidan. Du kan använda cykelskor med alla pedaltyper, men du måste ha en pedalkloss på din pedal. När du köper pedal följer det därför med pedalklossar.

De två huvudtyperna av pedaler är pedaler för landsvägscykling och pedaler för terrängcykling. Terrängcykelpedalerna har låsmekanism på båda sidor, både uppe och nere, medan landsvägspedalerna endast har låsmekanism på den ena sidan.  Landsvägspedalerna har som regel också en större plattform och något tätare låsning mot skon än terrängpedalerna.

I princip finns det inget hinder för att använda landsvägspedaler i terräng och terrängcykelpedaler på landsväg. De tätare låsen på landsvägspedaler är en fördel på landsvägen, medan det faktum att man kan fästa foten på båda sidor av pedalen ofta kan vara en fördel terrängen så att man slipper att leta efter rätt sida i besvärlig terräng.

På de flesta pedaler kan du ställa in hur mycket kraft som behövs för att lösa ut skorna i sidled. De flesta pedaler har också lite dödgång i sidled som gör att du kan röra foten i sidled utan att lösa ut. Denna dödgång är en fördel eftersom den ger en mer naturlig trampning. 

Olika skotyper
 

Precis som för pedaler delar vi in cykelskorna i landsvägssko och terrängsko. Skillnaden är att terrängskorna har gummigrepp på undersidan medan landsvägsskorna är helt släta på undersidan. Det är för att man ska kunna gå i terrängen med terrängcykelskorna. Det som är viktigt är att du måste ha en landsvägssko för att kunna använda en landsvägspedal eftersom fästet på terrängcykelskor inte är anpassat till landsvägspedalklossar. Ofta har landsvägsskon fästen som även fungerar med pedalklossar för terrängpedaler men för cykling i terräng är de på grund av den hala undersidan inte särskilt användbara.
 

Val av sko
 

För att öka komforten på cykeln är det kontaktpunkterna som är viktiga. Cykelskor är tillsammans med cykelbyxor och cykelns inställning den viktigaste utrustningen. När du ska välja cykelsko är det allra viktigast att den sitter bra på foten. Passformen är viktigare än alla andra egenskaper!

Vissa faktorer avgör hur bekväm skon är: Sulans styvhet avgör hur bra trycket fördelas under foten. En styvare sula ger större komfort och färre tryckpunkter. Spännenas utformning avgör hur tätt skon sitter på foten. Det er dock viktigt att spännena inte trycker för hårt, vilket leder till obehag. Ovandelens smidighet är också avgörande för komforten. Sist men inte minst har vikten betydelse eftersom du trots allt ska röra på skon ungefär tusen rundor.

Vi har plockat ut de modeller vi tycker är bäst i vårt sortiment. Alla skor passar emellertid inte alla. Det kan därför vara en fördel att prova lite olika skor tills du hittar den som passar bäst för din fot. Tänk på att du har 100 dagars öppet köp hos oss. Om du köper en sko i vår webbshop får du med en frankerad returetikett så att du ska kunna hitta rätt sko även där. Om du tvekar över vilken storlek du ska välja, rekommenderar vi att du går upp en storlek, eftersom foten ofta svullnar upp när du cyklar. 

 

Inställning av pedalklossar
 

När du ska fästa pedalklossarna på cykelskorna kan du, när du skruvar fast dem på skon, justera dem i längdled och sidled samt justera vinkeln i sidled. Det är viktigt att justera pedalklossarna, eftersom denna inställning betyder mycket för komforten och för att undvika skador. Alla ben är olika och du måste prova dig fram till olika inställningar för att hitta rätt. Det viktigaste är att du får en tramprörelse som känns rätt och bekväm för dig.  Vi vill ändå ge dig några råd så att det blir lättare för sig att hitta rätt inställning.

När det gäller reglering i längdled är det en bra utgångspunkt att placera pedalklossen mitt under den främre, inre delen av foten. För spurtarna kan en placering längre fram vara bra eftersom det ger ökad kraft i pedalen och man får mer nytta av benmuskulaturen. Detta är dock inget som rekommenderas för de flesta av oss. I värsta fall kan det leda till belastningsskador. Många kan däremot uppleva att de får bättre komfort om pedalklossen fästs längre bak. En sådan placering är extra bra för långa personer med längre ben och personer som gärna cyklar på lite lägre växel. Börja dock med att placera pedalklossen under den främre, inre delen av foten.

Regleringen i sidled är också individuell. Många påstår att det är fördelaktigt både för komfort och kraftöverföring att ha en placering så nära pedalarmarna som möjligt. De strävar därför efter en så låg Q-faktor som möjligt (avståndet mellan höger och vänster sko). Vi rekommenderar att börja smalt och känna efter om det känns rätt.
 

Tips inför din första cykeltur med cykelskor
 

Första gången du prövar en cykelsko kanske du är lite nervös. Ta det lugnt, du behöver inte vara orolig. Efter lite övning blir det helt naturligt att lösa ut skon i sidled! Vi rekommenderar att du provar i skyddad miljö innan du cyklar ut på din första tur. Börja med att sätta dig på cykeln medan du har något att hålla dig i. Gärna på mjukt underlag. Öva på att snäppa fast skorna och lösa ut dem igen. När du känner dig säker på detta kan du cykla långsamt på en lugn väg med bra överblick och träna lite till och snart är du färdig!
 

Rätt teknik!
 

När du nu har köpt cykelskor är det viktigt att du genast börjar tänka på rätt teknik. Det trampmönster du etablerar från början blir mycket svårt att vänja sig av med senare. Hemligheten är att få en så rund och jämn tramprörelse som möjligt. Tänk dig att du ska föra knäna så högt upp som du kan. I början kan du försöka tänka att du ska slå knäna i styret. Du kan dock känna dig trygg med att du aldrig kommer så långt upp. Du kan också försöka sänka hälen genom nedtrampet så att du är färdig att dra upp den genom upptrampet. Det är viktigt att du inte satt sadeln så högt att du inte kan sänka hälen utan måste vrida på överkroppen. Tänk mer teknik än kraft i början, så kommer det att gå snabbare sedan och du slipper slitage. 
 

 

LYCKA TILL! 

 

Guider
Toppen på sidan