Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Verkstad / Cykelservice / Underhåll av cykel

Underhåll av cykel

 Dra åt lösa delar på din cykel
Din cykel är uppbyggd av många skruvar och muttrar och vid användning kommer dessa så småningom att skakas loss. Dra åt dessa med jämna mellanrum men passa på att du inte drar åt för hårt. Det slutar med att du inte kan lossa den igen om du ska reparera delen och muttrarna förstörs.

Lösa ekrar måste också dras åt. För dessa används en enkel ekernyckel som du kan köpa hos oss. Justera ekerspänningen l så att alla ekrarna känns lika styva är du osäker på hur du gör detta så överlåt den delen till en av våra verkstäder. Ett dåligt justerat hjul känns inte bara konstigt att cykla på utan går långsamare då du förlorar väldigt mycket kraft i sidled.


Inställning av växel- och bromsreglage kan vara en utmaning för många. Speciellt växlar ska man vara försiktig med, och helst låta professionella cykelreparatörer ta hand om. Har du däremot lust att prova på det själv kan vi ge dig ett par tips:

Placera helst cykeln i ett stativ. I princip fungerar växlarna genom att kedjan förs över till ett annat drev varje gång vajern till växelarmen dras åt eller släpps ut.

Har du problem med att växla upp är vajern för slapp. Skruva ett halvt varv i taget på justerskruven (sitter ofta en både vid växeln eller vid reglaget) medan du trampar runt för hand. När kedjan hoppar över utan problem och tillbaka till förra växeln lika snabbt är vajern bra spänd, prova detta för alla växlar.
 

Mer om smörjning
Genom att smörja in rörliga delar med jämna mellanrum slipper du friktion, rost och därmed slitage och en gnisslande cykel. Men använd inte för mycket för olja och fett drar till sig smuts. I regel är det lämpligt att torka av överflödet när det fått sätta sig ordentligt.

Det finns två typer av smörjning; fett och olja. Fett används som regel i kullager och för större skruvar. Olja finns i flera former och används egentligen överallt; kedjan, vajrar och reglage mm. Till cykel ska du ha dedikerade cykeloljor, dessa drar inte åt sig smuts på samma sätt och sitter kvar bättre i sämre väder. Dessa får du ofta tag på i praktiska sprayburkar eller små plastförpackningar som ofta är lättare att applicera en mindre mängd utav.
 

Underhåll förebygger skador och olyckor
En praktisk liten apparat som vi rekommenderar är en kedjerensare. En allt-i-ett-konstruktion med rens och borstar som kommer åt på mer besvärliga ställen av kedjan lätt och smidigt. För bara ett par hundralappar slipper du därmed lossa kedjan från cykeln och lägga den i lösning, den här konstruktionen monterar du nämligen rakt på cykeln och hela proceduren tar bara ett par minuter.

Vevlagret, som sitter mellan pedalerna, är utsatt för stora belastningar, och om det inte är för mycket jobb för dig bör du överväga att byta fett i lagret två gånger per år. Du behöver specialverktyg om du inte har möjlighet att lämna in cykeln. ”Grease Guard” är ett bra medel för att byta ut gammalt fett mot nytt.

Före och efter vintern
När snön så småningom börjar lägga sig på backen, väljer många att ställa bort cykeln för vintern. Rengör cykeln och smörj upp alla rörliga delar igen Se till att inte vajrar och kedjor är belastade. Lossa bromsvajrar (inte om du har hydrauliska), lätta på spända fjädrar och sätt kedjan på de minsta tandhjulen. Töm lite luft ur däcken så sparar du ”spensten”. Det går fint att göra med gaffeln också om den är luftdämpad. Häng till slut upp cykeln på ett par krokar så är den klar att gå i ide sen.

Efter att cykeln har stått inne över vintern kan det vara bra med en liten vårrengöring. Det inkluderar tvätt av cykeln, smörjning av alla rörliga delar och åtstramning av vajrar, skruvar och kedja. Fyll upp med luft igen. Vill du att det ska bli ordentligt gjort och dessutom spara lite tid är det rekommenderat att lämna in det till en cykelverkstad, XXL har en i alla sina varuhus.

Guider
Toppen på sidan