Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Cykelavdelningen / Elektronik & Pulsklockor / Träna med pulsklocka

Träna med pulsklocka

close_700x400.jpg

 

Det är många som vill träna effektivare, få bättre kondition eller gå ner i vikt, detta är förhålladevis lätt att åstadkomma med en pulsklocka. Genom att träna på rätt intensitet uppnår du rätt effekt med din träning.

Det finns två mätbara pulser som man bör ha uppsikt över, det är vilopuls och maxpuls. Vilopulsen är ett bra mått på hur vältränad du är, genom att mäta vilopulsen kan du mäta om du lyckas förbättra din kondition.

Maxpulsen är åldersrelaterad, genetisk och högst individuell, maxpulsen kan du inte påverka genom träning. Du behöver veta din maxpuls och vilopuls för att kunna ställa in din pulsklocka korrekt. Det finns många olika metoder för att testa ut din maxpuls, men om du är osäker på din maxpuls så kan du också använda en generell formel:

210-(0,5xålder)= Beräknad maxpuls. Är du 30 år så blir din maxpuls 195. 210-(0,5x30)= 195. Enkelt eller hur?

Pulsklockor har även fler funktioner som underlättar din träning. Pulsklockor fungerar lite som en personlig tränare och ger dig en bra bild av hur hårt din kropp jobbar under träningspasset.

Fyra bra anledningar att träna med en pulsklocka!

1. Träna effektivt

Pulsklockan ger dig ett direkt information om vad som händer i kroppen när du tränar. Klockan hjälper dig att hålla reda på hur hårt du måste ta i för att t.ex. träna uthålligheten eller konditionen. Med hjälp av ett enkelt maxpulstest eller ett mer avancerat fysiologiskt test, kan du fastställa dina träningszoner.

Zonerna beskriver hur hög puls du bör ha för att träna konditionen optimalt, eller hur låg pulsen bör vara för att uthålligheten på långa distanser ska tränas. Träningszonerna ger dig också ett hum om var din mjölksyratröskel ligger, och därmed vilken puls du bör ha för att du inte ska bli stum i benen under tempopassen.

2. Disponera krafterna

Om du tränat regelbundet och mycket kan du använda pulsklockan när du tävlar för att få en känsla av vilken puls du klarar av att hålla under ett maraton, ett tempolopp på cykel eller en halv ironman. 

Man blir som bekant bra på det man tränar, och inför tävlingar är detta en stor fördel. Om man känner till sin tävlingspuls på olika distanser kan man också disponera krafterna bättre i loppen. Om du tidigare har uppmätt att pulsen ligger på 165 slag per minut i genomsnitt under t.ex. ett millopp, så kan du använda detta värde som en riktlinje i kommande tävlingar. I synnerhet i början av ett lopp har många en tendens att springa för snabbt, och det kan pulsklockan visa direkt om du gör.

3. Se om kroppen är frisk

När du vet vilken puls du brukar ha i vanliga fall, så kan du använda den för att se hur du återhämtar dig och hur kroppen mår. Kanske upplever du att pulsen är trögare än normalt att få upp och att du inte riktigt mäktar med att få upp den till en normal nivå trots att du pressar dig. Det kan vara ett tecken på att kroppen är trött och behöver vila. Om du är på väg att bli sjuk så kommer pulsen att vara högre än normalt även då du vilar.

4. Följ din formkurva

Om du jämför pulsen med den hastighet du löper med, eller det antal watt som du trampar på spinningcykeln, så kommer du att få en bra överblick på din formutveckling. När du klarar av att hålla ett högre tempo med samma puls så innebär det att din form har blivit bättre. Du får alltså ett kvitto på att din träning lönar sig.

Om du vänjer dig att springa en viss distans (t.ex. tre kilometer) i ett visst tempo och håller koll på genomsnittspulsen under tiden, så får du också ett bra kvitto på om du tränar rätt. Om pulsen är lägre trots att hastigheten är densamma, så innebär det att formen är på uppåtgående.

pulsewatch_700x400.jpg

 

Aktivitetsarmband 

Med ett aktivitetsarmband på handleden kan du mäta allt från steg och distans till puls och sömn. Aktivitetsmätare har blivit väldigt populära eftersom de både gör det enklare och roligare att hålla sig i form. Med en aktivitetsmätare får du hjälp att maximera vardagen och uppnå dina dagliga aktivitetsmål. Mät bland annat hur många kalorier du förbrukar, om du sover ordentligt och hur många steg du tar på en dag. Informationen kan automatiskt synkas med din smartphone via en app.

Här är några aktivitetsarmband som passar till dig som vill hålla koll på vardagen, sömn och kaloriförbränning och mer! Att bli både hälsosam och glad har aldrig varit enklare och roligare.

Puls & multisportklockor

En pulsklocka med pulsmätare är ett fantastiskt träningsredskap för dig som vill få ut mer av dina träningspass! Pulsklockor och träningsklockor har blivit ett måste för väldigt många löpare, cyklister och andra idrottare som vill ta sitt resultat till nya nivåer.

Här kommer några klockor som är lite mer avancerade. Detta är klockor med GPS-funktioner (antingen inbyggd eller kompatibel med extern GPS). Klockorna kommer även med fler program och och funktioner. 

Guider
Toppen på sidan