Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider /

Välj rätt utrustning till löprundan


Frisk luft är perfekt när du vill bli piggare och samtidigt rensa huvudet. Löpning har många fördelar. Dessutom är det en av de mest lättillgängliga träningsformerna du kan hitta - du behöver bara gå ut genom dörren och sätta igång.

Oavsett om strävar mot att komma upp ur soffan och över tröskeln, eller har planer på att löpa ett lopp eller marathon, är rätt utrustning viktigt för att få en bra och positiv löpupplevelse och undgå skador. Rätt utrustning kan också bidra till att du tränar rätt och når framgång fortare.

Vi ger dig tips som gör det lättare och roligare att ta sig ut och att löpa!


Löparskor

Det är en sak du inte klarar dig utan om du ska löpa, och det är ett par löparskor.

Bra skor är avgörande för en bra löpupplevelse, och ju mindre löp- och träningserfarenhet du har sen tidigare, dessto viktigare är det att du har skor som passar just dig och ditt behov.

Löpning ger stor belastning på både fötter, knän, höfter och rygg, och för dig som är nybörjare kommer belastningen vara ovan och upplevas som extra stor. Därför är det viktigt att ta hänsyn till både vikt, planlagd löpmängd och vilken typ av fot du har.


Pronation
Du har kanske hört uttrycket normalpronation och överpronation när det pratas om löparskor.
Pronation berättar om hur din fot rör sig genom löpsteget. Olika rörelsemönster ställer olika krav till egenskaperna hos skon, och det är viktigt att du väljer en sko som är tillpassad efter just ditt steg.

Du kan läsa mer om de olika typerna av pronation - normalpronation, överpronation, supanition (underpronation) - här


Typ av underlag
Om du springer på asfalt eller njuter av naturen på mjuka skogsstigar är också avgörande för vilken typ av sko du ska välja.

En sko som är avsedd för löpning på hårt underlag har mer dämpning, upplevs som mjukare i sulan och har ofta en luftigare överdel, med bättre andningsegenskaper. Här hittar du våra skor för asfalt. 

Om du först och främst springer på stigar är det däremot smart att ha en sko med låg profil och grövre yttersula med bra greppegenskaper, så att du får bäst möjliga kontakt med underlaget och bra grepp även mot halt underlag på stigen så som rötter och stenar. Här hittar du våra skor för terräng. 


Mängdträning, korta turer eller intervaller?
Om du tränar länge, tar lugna rundor, springer intervaller, eller ska tävla kommer också spela in när det kommer till val av sko.

Mängdträningssko: Generellt kommer en så kallad mängdträningssko, som är något tyngre, men bättre dämpad och ofta mer stabil, vara det bästa valet för de längre turerna. Speciellt gäller detta för dig som bara springer av och till, och inte sysslar med löpning aktivt. Här hittar du våra mängdträningsskor. 

Lättviktssko: Den här typen av löparsko är, som namnet avslöjar, lite lättare, vilket ger mindre dämpning, lite mindre stabilitet, men en bättre löpkänsla. Till intervallträning och kortare, snabbare turer blir lättviktsskon gärna en favorit. För dig som springer mycket och är lätt i kroppen, kan även detta vara ett bra altenativ till de längre turerna. För motionären som ska delta i lopp, kan en sko som denna dessutom vara mer fördelaktig än en tävlingssko. Lättare än mängdträningsskon, men mer skonsam och bättre dämpad än en barfotasko. Här hittar du våra lättviktsskor.   


Kom ihåg att löparskor är en färskvara
Har du planer på att börja löpa, bör du inte torka av dammet på dina tio år gamla löparskor. Mellansulan i löparskor är ofta tillverkad av EVA (etyl-vinylacetat), ett skummaterial som över en längre tid kommer bli styvt och poröst och förlora sina dämpande egenskaper, vare sig du har använt dom eller inte. För att undgå skador och en dålig löpupplevelse, bör du därför investera i nya skor om du har tänkt att börja springa igen.

Efter 120-150 mil med löpning bör du byta ut skorna du har. Detta motsvarar för genomsnittslöparen att du byter skor en gång om året om du springer 3-4 gånger i veckan.
Springer du mer än detta, rekommenderar vi att du har två par skor att byta mellan. Till exempel en mängdträningssko till de längre turerna och en lättviktssko till de kortare turerna och intervallöpningen.

I XXLs varuhus hjälper vi dig med att ta fram skor som passar dig utifrån dina fötter och löpsteg.



Rätt kläder ger en bättre löpupplevelse

Det finns fortfarande dom som väljer t-shirts och joggingbyxor i bomull till träningen. Bomullsplagg absorberar fukt och känns tyngre och tyngre ju mer du svettas. Dock väljer allt färre dessa plagg till träning numera. Har du en gång testat en löptur i tekniska löparkläder, är chansen stor för att du aldrig mer går tillbaka till bomullsplaggen.

Varför är då mer tekniska plagg att föredra?


Andnings- och fukttransporterande egenskaper
De flesta t-shirtar, linnen, tights och shorts som är gjorda för löpning, är tillverkade i syntetmaterial som polyester och polyamid, och är dessutom framtagna med modern materialteknologi för att optimalisera plaggens egenskaper.

Materialen har mycket bra andnings- och fukttransporterande egenskaper. Det innebär att när du svettas, kommer materialet i plaggen att transportera bort fukten från huden, och släppa ut den ur plagget. Detta gör att du känner dig mycket torrare och mer komfortabel under löpningen.


Utmärkt rörelsefrihet
Tekniska löparkläder är designade för att ge bästa möjliga rörelsefrihet i löpstegen. Du ska inte känna att kläderna är i vägen när du springer.


Vilka kläder behöver du till löpturen?
Vad för slags kläder du behöver till löpningen beror först och främst på väderförhållanden, temperatur, och dina personliga preferenser. Vissa springer i shorts och t-shirt ute nästan hela året, andra fryser lättare och behöver varmare kläder.

På sommaren, eller inne på gymmet, räcker det med löpartights eller löparshorts, och en t-shirt eller ett linne med tekniska egenskaper. Ute i kallare väder är detta inte tillräckligt för de flesta.

Som huvudregel bör du därför klä dig efter lager-på-lager principen när du tränar ute under kyliga höst- och vinterdagar.

Innersta lager: Detta lagret har som primäruppgift att transportera bort fukt från huden vidare till nästa klädlager, eller ut i luften om du endast har ett lager på dig. Det innersta lagret bör bestå av löpartights (ev. löparshorts) och en teknisk löpartröja. Ett bra altenativ är också ett superunderställ. Är du extra frusen av dig, kan tunn merinoull fungera, men om du ska vara i aktivitet hela tiden, kan ullen fort upplevas som alltför varm.

Mellersta lager: Detta isolerande mellanlagret bör användas under de kallaste dagarna. Annars kan du fort känna dig alltför varm och svettig. Mellanlagersplagg ska, precis som det innersta lagret, ha bra andningsegenskaper. Annars kommer fukten från din hud stanna här, sätta sig i plaggen och göra så att du känner dig både våt och kall.

Yttersta lagret:
 Det ytterersta lagret, löparjackan, har som funktion att skydda dig från regn och vind. Samtidigt är det viktigt att den inte är för tät, för man vill gärna att att den ska kunna släppa ut överskottsvärme och fukt. En vattentät skaljacka kommer till exempel att uplevas som alltför tät och instängd när du löper. Jackor speciellt desigande för löpning kommer i större grad ge bättre balans mellan ett bra skydd från väder och vind, och ge bra andningsegenskaper.

Tillbehör: Om det är kallt och rått, är det alltid smart med ett par löparhandskar, en mössa eller ett pannband, och eventuellt en halstub.

Kom ihåg: Den bästa indikatorn på om du har klätt dig rätt inför löpning i kallt väder, är om du om fryser lite innan du börjar löprundan. Då kommer du känna dig lagom varm och komfortabel så fort du har kommit igång.

Glöm inte tekniska sockar och underkläder: Återigen rekommenderas inte bomull. Bomullssockar betyder ofta lätt att man får skavsår och vattenblåsor. De blir våta och tunga, släpper inte ut fukt och skapar därför lätt friktion och irritation på huden. Bomullstrosor rekommenderas inte heller. Byt ut bomullen med syntetunderkläder som transporterar fukt och ger en bättre löpupplevelse.

Till damerna: En bra sport-BH är ett måste. Löpning ger stor belastning på brösten, och förutom de estetiska nackdelarna det har, kan det upplevas smärtfullt och obehagligt att löpa i en BH utan bra stöd. Läs mer om vad du ska tänka på när du väljer sport-BH här.


Kort summerat, har du detta i garderoben har du en bra löputrustning för att kunna vara ute och springa året om:
- Till tjejerna: En bra sport-BH med mycket stöd och tekniska trosor
- Löpsockor
- Teknisk t-shirt/linne/tröja
- Löpartights/löparshorts
- Löparjacka
- Tunn mössa eller pannband
- Löparhandskar
- Keps vid soligt väder

Läs mer om vad du ska tänka på när du väljer träningskläder här

Tips & råd om hur du ska behandla dina träningskläder för längre hållbarhet & funktion



Träna rätt med pulsklocka

Det är så klart fullt möjligt att löpa utan pulsklocka. Men det är mycket roligare att löpa med.
Med hjälp av pulsmätaren är det också lättare att träna rätt, och därmed nå framgång fortare.

Det snackas ofta om olika pulszoner i löpning. Hur hög din puls är i förhållande till din maxpuls, berättar något om vilken effekt du får ut av träningen.

Speciellt färska löpare har en tendens till att springa för hårt och med för hög puls. Pulsklockan hjälper dig att reglera tempot, så att du ligger på rätt intensitet.

Med hjälp av pulsklockan kommer du mycket lättare att kunna träna i rätt tempo både med hänsyn till dina träningsmål, och även med tanke på din dagsform. Är du sliten eller småsjuk, går pulsen ofta upp fortare, och genom att kunna följa din puls kan du ta hänsyn till detta i din träning.


Välj pulsklocka utifrån dina behov
Det finns pulsklockor i alla prisklasser, från den enklaste basklockan, som ger dig puls, räknar kalorier och ger klockfunktion, till avancerade multisportklockor med GPS och möjlighet för att mäta nästan allt du behöver kunna mäta under din träning.

Många pulsklockor är dessutom utrustade med möjligheter för att spara träningen digitalt, så att du kan följa framstegen över tid.

När du ska köpa pulsklocka, är det viktigt att du kartlägger vilka behov du har, och välja en klocka som tillfredställer de behoven. Väljer du en klocka som är för simpel i förhållande till vad du önskar, är det lätt att bli missnöjd. På samma sätt kommer en alltför avancerad klocka gärna ta död på lusten till att använda den.

Hos XXL hjälper vi dig att hitta den pulsklockan som passar just dig.
Läs mer om pulsklockor här.



Andra smarta saker till löpturen (och efter)

Musikentusiast? Om du är en person som behöver musik för att motivera dig, kan ett löparmband till smarttelefoner vara en förnuftig investering.

Längtar du efter vatten under rundan? Fuktionella vätskebälten med några små flaskor som inte sitter i vägen för din löpning, är perfekt!

Rädd för stinkande skor? Efter många mil och mycket fotsvett är vägen till illaluktande löparskor kort. Lösningen är inte att kasta in skorna i tvättmaskinen. Det kan både krympa skosömmarna och ge sämre kvalitet på mellansulan, vilket förstör dämpningen. Sätt hellre skorna ute för luftning, eller lägg dom i frysen. Använd även lite skodeodorant, så kommer du märka att skorna håller sig fräscha längre.



Tiominutersregeln

Då återstår det bara att komma ut och njuta av känslan av en bra löptur, eller ett tuff intervallpass.

Här har du två tips på vägen till att bli en löpentusiast:
- Tiominutersregeln: Hade du egentligen tänkt dra iväg på en joggingtur, men känner att kroppen är småtung och att soffan lockar mer? Ta på dig träningskläderna ändå, och ta dig ut. Jogga lugnt i tio minuter. Är du fortfarande lika omotiverad, så struntar du i träningen. Men chansen är stor för att du plötsligt har blivit motiverad till att genomföra träningen när du först har kommit ut.

- Gradvis utveckling: Det är lätt att bli för ivrig när man börjar träna, men kom ihåg att gradvis vänja kroppen till att tåla belastningen om du inte har tränat förut, eller har haft ett långt uppehåll. Om du inte gradvis bygger upp din kropp, kan du lätt bli överbelastad och lättare skada dig. Lyssna till din kropp!

Guider
Toppen på sidan