Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider /

Så väljer du rätt skor till loppet

Experten: Så väljer du rätt skor till loppet
 
Barfota, uppbyggda eller dämpade. 
Vilka skor du väljer att sätta på fötterna kan vara helt avgörande för hur du presterar på en löptävling. Här ger löparen och sko-experten Erik Hemmingsson sina bästa tips för hur du ska tänka.
– Oavsett vilken modell du väljer är det viktigt att du sprungit in dem minst ett par mil innan det är dags för tävling, säger han.
 
I september smäller det. Då ger sig tusentals löpare återigen ut på Lidingö för att klara av de 30 kilometer långa löppasset som ingår i den svenska klassikern.
 
En rejäl utmaning väntar löparna med slingriga kilometer och backar som kan få även den mest vältränade att krokna. 
 
Vilka skor du snörar på dig är förstås avgörande redan i träningssammanhang  men det är ännu viktigare den dagen du ställer dig i startfållan.
 
Loppet på Lidingö kräver skor som tål en del och som har stötdämpning nog för att riskfritt ta dig nerför backarna.
Springer flera mil i veckan
 
En av de som har tänkt till när det gäller skorna är Erik Hemmingsson som är säljledare för träningskläder på XXL i Linköping. Han avverkar flera mil i veckan och siktet är nu inställt på 30 nya kilometer i skogsterräng i september. Här ger han sina bästa tips för hur du ska tänka inför det viktiga loppet.
 
-De flesta behöver ha uppbyggda skor snarare än lättvikts- eller barfotaskor. De är bara för den riktigt vana löparen, säger han. 
Är det något speciellt man behöver tänka på eftersom loppet går i terräng?
 
– Lidingölöparen behöver lite mönster i sulan eftersom det är så backigt – man behöver grepp när det går uppför – och även utför. Se också till att springa in nya skor några mil för att känna efter innan det är tävlingsdags.
 
Erik tipsar också om att inte klä sig för varmt, och att fundera på kompressionskläder. Just kompressionsstrumpor kan vara ett smart drag för att få extra hjälp och stöd.
Gör en klassiker
 
Erik själv ska tillsammans med sin pappa och en kompis göra en svensk klassiker. Simningen i Vansbro är redan avverkad och nu står löpningen på tur.
 
Eftersom Erik är en van löpare med många mil i ryggen så väljer han att springa med ett par barfotaskor.
 
-Jag är faktiskt inne på mitt femte par nu, men det är inget för nybörjaren. För mig blir steget mindre stumt, och jag springer något snabbare eftersom skon är lättare – det blir helt enkelt mer känsla. Jag behöver inte uppbyggnaden i hälen eftersom jag bara sätter ner främre delen av foten.
 
Och slutligen, ett taktiktips från Erik till dig som är novis på loppet.
 
-Fördela upp de tre milen noga. De två första milen är enklast men sedan mot slutet kommer den superbranta Abborrbacken – där kan det nog löna sig att småjogga. Tiden finns att tjäna in på andra ställen, säger han.

 

Eriks fem bästa tips för ett lyckat lopp på Lidingö:
 
-Välj uppbyggda skor. Barfotaskor fungerar endast för den riktigt vane löparen
 
-Se till att ha grepp i sulan så du inte halkar upp- eller nerför
 
-Spring in de skor du tänker använda – så de inte blir en obehaglig överraskning på loppet
 
-Klä dig i lite mindre än vad du tror behövs
 
-Gå inte för hårt ut i loppet, du behöver dina krafter senare.

 

Guider
Toppen på sidan