Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Träning & Hälsokost / Träningsapparater / Tips och råd vid köp av ett löpband

Tips och råd vid köp av ett löpband

Ett löpband är ett suveränt redskap för den som vill träna kondition, komma igång med fettförbränningen eller bara ta sig en promenad för att hålla kroppen igång. Med ett löpband som träningsredskap så finns det många olika varianter av träning, vilket gör att löpbandet som oftast täcker mycket av många olika användares behov när det gäller träning.
Här kan det tränas tuff intervall träning på hög hastighet eller köra ett lättare joggingpass för att komma lite bättre i form.
När man skall köpa ett löpband så är det några saker man bör tänka på för att optimalisera sitt köp av maskin:
 

Motorkapacitet 
 
När man använder sig av ett löpband som träningsredskap så är det motorn som är den del som belastas mest under träningen. 
 
Motorkapaciteten mäts i Hk.
 
Det som är viktigt att tänka på när det gäller motorkapaciteten är att ett löpband med större motor(från 2.5hk) är bättre lämpat till tuffare träning/belastning. 
 
Med detta så menas att om man skall köpa sig ett löpband till hemmet som skall användas av många användare, tuffare intervall träning eller längre träningspass på hög hastighet så är det bättre lämpat att köpa ett löpband med större motorkapacitet.
 
En högre motorkraft har också den effekten att själva bandet går jämnare så att löparen får en mer naturlig upplevelse under träningen.
När det gäller motorkapacitet runt 2hk så är det en motorkapacitet som är så pass stark att den tåler en relativt hög träningsmängd till en högre hastighet. 
 
Många som väljer denna typen av löpband tränar ett flertal gånger i veckan på en hyfsad nivå. Skillnaden mellan ett löpband på 1.5hk till en på 2.0hk är stor och den största skillnaden är att den minsta motorn är bättre lämpad till promenader och lättare jogging.
 
AC eller DC Motor: 
 
Växelström (AC) och likström (DC).
 
De allra flesta löpband är utrustade med en DC motor, en Dc motor rekommenderas till dig som använder ditt löpband mellan 1-3 timmar per dag. 
 
En AC motor rekommenderas när löpbandet skall användas mer än 4 timmar/dag. En AC motor är en dyrare motor som har längre livstid, mindre underhåll samt lägre ljudnivå än en DC motor. En AC motor bör därför väljas om löpbandet ska stå i ett större företag eller dyligt.
 
Användningstid

Vi har följande rekommendationer på användningstid på löpband per dag.
1,0 - 1,75 hk = 1 timme per dag
2,0 - 2,75 hk = 2 timmar per dag
3 hk eller större = 3 timmar per dag
 
När det gäller företagslöpband som är menade för användning i en icke betalande miljö så har vi följande rekommendationer.
1 - 2hk AC Motor = 4 timmar
2,5hk AC motor eller större = 6 timmar
 
OBS: Ökad användning av ett löpband kommer också att leda till ett ökat behov av rengörings- och underhållsprodukter.
 
Manuell/Motoriserad drivning:
 
Det låga priset på en manuellt driven motor är det som oftast lockar när man skall köpa ett löpband, men det är också en grund till varför de är billigare än de motoriserade löpbanden.
 
De är svårare att få igång då du själv måste stå för farthållningen samt att de har en ojämnare gång och du kan snabbt få en känsla av att det nappar och rycker när du skall löpa.
 
Det är som oftast inga eller obefintliga funktioner kopplat till de manuella banden, samt att om det finns en lutningsgrad så är den också manuell. 
Vår konklusion är att om man har tänkt sig att bedriva seriös träning under längre tid så är det inte smart att lägga pengarna på ett manuellt löpband.
 
Löpytan:
 
Nästa sak att tänka på när det gäller valet av löpband är själva löpytan, här skiljer det sig mycket på de olika varianterna.
 
Du måste här ta hänsyn till steglängd, löpstil, kroppsstorlek och höjden på de som skall använda löpbandet.
 
En längre människa och en mer driven löpare har som oftast ett längre löpsteg än vad en kortare eller en mindre driven löpare har.  Det är viktigt att du känner en trygghet när du löper i förhållande till just ditt eget löpsteg. Längden på löpbandens yta kan variera ganska mycket, från 120cm och upp till 150cm är ganska vanligt.
 
De allra kortaste löpbanden är som mest anpassat till gång och lättare jogging. 
 
 
 
Program & funktioner:
 
När det gäller de olika funktionerna och programmen på de olika löpbanden så är det i sig en hel vetenskap.
 
Det som är den klara fördelen med att ha ett löpband med många olika funktioner är att det skapar fler varianter på träning, i tillägg så kan det helt klart ha en motivationshöjande effekt då det finns många spännande varianter att följa med på i förhållande till olika sorters träning.
 
Det är en fördel att löpbandet har program och funktioner för fettförbränning, pulsträning, mjölksyraträning och backträning. Detta vill föra med sig en mycket större variationsmöjlighet för träningen. 
 
På många av löpbanden som finns idag finns det också möjligheten att skapa sina egna träningsprogram.
 
Är däremot tanken att använda löpbandet för jogging eller gå promenader  så är det inte av största vikt att ha alla dessa olika funktioner och program, det kan dock vara bra att utrusta sig med en del av dem då de i allra största grad kan bidra som en motivation om man för exempel har lust att förbränna extra mycket under träningen. 
 
Lutningsfunktionen: 
 
När man är ute efter motion, kondition eller skall träna hårda intervaller så är detta en av löpbandets viktigaste funktioner. På dagens löpband så kommer de flesta med en elektronisk justering av lutningen. Detta är en klar fördel i förhållande till de löpband som har en manuell justering, med en elektronisk så finns det olika möjligheter för att ändra lutningen. Vanligtvis så är löpbanden utrustad med en vanlig incline kontroll, men på några av de mer avancerade finns det 1 – Touch Incline som gör att man med en enkel knapptryckning kommer till den lutning som passar till den valda träningen.
 
Lutningen på de olika modellerna varierar som oftast från 5 – 15 grader, här handlar det mycket om vad man själv anser att man behöver av lutning för att uppnå de resultat som man är ute efter med träningen sin.
 
 
Hastighetsfunktionen:
 
De flesta löpbanden idag har en max hastighet mellan 16 – 22 km/h. 
För motionärer som skall använda löpbandet till jogging eller promenader så är 16 km/h mer än nog, men om man däremot är ute efter lite mer konditionsträning för att träna lite hårdare så bör man använda sig av ett löpband på mellan 18-20 km/h. För de som tränar allra hårdast med intervallträning som en av träningsmöjligheterna så bör det absolut vara på 20 km/h eller mer för att få ut maximalt av träningen.
 
Kontrollpanelen:
 
Med kontrollpanelen så styrs allt som har med träningen att göra, där finner man bland annat träningsprogram, hastighet, lutning och puls. Det är viktigt att kontrollpanelen på löpbandet är enkel att manövrera på och förstå.
 
Några av löpbanden är utrustade med olika tilläggsfunktioner som mp3, iPhone, Tv och I-Fit live.  Detta är funktioner som i utgångspunkt inte är nödvändiga för träningen men som kan vara riktigt bra om man använder de. I fit live funktionerna erbjuder inspirerande program för att man lättare skall kunna nå sina mål, man kan i tillägg koppla den upp mot google maps och löpa mer eller mindre var som helt i världen.
 
Platsbehov: 
 
Löpband tar en del plats när de är i användning, de flesta av dem är ihopfällbara så att de tar mindre plats när de inte är i användning. 
Det gäller att se ut en plats och mäta upp så att löpbandet får plats både i bredden på längden och i höjden. 
Skall löpbandet stå i ett rum med lägre höjd(under 220cm) så måste man ta hänsyn till hur högt upp från golvet som löpbandet är och hur lång som personen som skall använda löpbandet är.
 
Märken:
 
När det gäller olika märken så kan vi utan tvekan rekommendera Tunturi, Nordic Track, Reebok, Merida, Exerfit och Pro Form. Detta är alla leverantörer som har lång erfarenhet av att producera löpband och har ett fungerande serviceavtal. 
 
Garanti:
 
När det gäller garanti så är det självklart en mycket viktig del i förhållande till inköpet av ett löpband. 
Här är det lite olika för olika leverantörer vad som är standard, det är dock skillnad på motor/ram och på delar. Det som är vanligt är att delar har en garanti på 2 år och när det gäller motor/ram så är den mellan 5år till livstid för privata kunder.
 
Säkerhetstips:
 
Av säkerhetsskäl bör man starta med benen på ömse sidor om löpbandet. Börja gå när löpbandet har en hastighet på 2km/h. Det är viktigt att man använder sig av säkerhetsnyckeln samt att man inte hoppar av löpbandet i hög fart. 
Efter användning av löpbandet så skall löpbandet sättas tillbaka i utgångsställningen, med detta menas att lutningen skall tillbaka till 0% höjning och alla programmen skall stoppas innan man tar bort säkerhetsnyckeln.
 
 
För att skydda golvet mot repor, damm, svett och fukt är det viktigt att man använder en underlagsmatta.
En underlagsmatta är speciellt framtagen för att stabilisera löpbandet under träning. Det vill göra att man i tillägg minskar ljudet från löpbandet under användning. 
Vid träning hemma så är det en billig försäkring att använda en underlagsmatta under den tyngden som uppstår från en träningsmaskin och en person i träning. Bör användas på alla slags golv men speciellt på parkett och laminat.
 
 
 
Underhåll:
 
Löpbandet bör ställas på ett plant golv med så lite solljus som möjligt, i tillägg till detta så är det viktigt att löpbandet inte utsätts av för mycket damm. 
Det är viktigt att vara noga när man rengör sitt löpband, vi rekommenderar att man inte använder rengöringsmedel under denna processen då det kan påskynda slitaget på plast och gummikomponenter.
 
Istället är det smart att använda en fuktad trasa för att torka bort svett och annan smuts med efter att löpbandet varit i användning. Det är även viktigt att löpbandet städas en gång i veckan för att hålla damm och smuts från golvet borta. Det är rekommenderat att man dammsuger under motorhuven en gång om året då det samlas en del smuts och damm där med.
 
När det gäller smörjning av löpbanden så är det viktigt att de smörjs varje kvartal/halvår helt beroende på hur stor användningen av löpbandet har varit. Till detta används speciellt framtagen olja som finns både med och utan silicon beroende på vad löpbandet skall ha för olja, en olja som inte innehåller silicon kan användas som smörjning på alla löpband medans det inte är att rekommendera att använda en siliconbaserad olja på löpband som inte skall ha det. Det första året är de flesta underhållsfria då de kommer försmorda.
 
Det bör med jämna mellanrum kontrolleras att löpmattan ligger rätt på löpbandet. Efter stor användning och eventuell felbelastning eller att löpbandet står på ojämn mark kan göra att löpmattan drar snett. 
 
Sammanfattning:
 
Att använda ett löpband till hemmaträning är en fantastisk möjlighet till att komma i bättre form, toppa formen, intervallträna eller att bara komma sig ut på en promenad under en hektisk vardag. Vi rekommenderar att man spenderar tillräckligt med pengar för att täcka sina behov för träning, ett löpband som täcker behoven blir oftast en god träningspartner under många år framöver medan ett löpband som inte är tillräcklig för behoven slutar som klädhängare eller undanstuvad på vinden.
 
Lycka Till med ditt köp och din träning! 
 
 
Guider
Toppen på sidan