XXL firar 20 år med All sports united

XXL 20 år

Följ med på resan genom två sportfyllda årtionden - och träffa människorna som skapat begreppet All Sports United.

Högre, snabbare, starkare. Få saker sammanfattar XXL:s resa från premiären 2001 till att bli Nordens största sporthandlare mer. Och ingen känner historien bättre än vår grundare Øyvind Tidemandsen som skapade konceptet XXL i vildmarken runt Aremark, Norge, i början av det nya millieniet. När namnet skulle bestämmas fanns det inga PR-byråer eller marknadsavdelningar inblandade. Bara en öppen eld, fyra kompisar och stora visioner.

- Vad sägs om XXL? Det är stort!

Så började historien som skulle bli dagens XXL Sport och Vildmark. 20 år senare har sporthandelns stora outsider blivit störst i Norden.

- XXL har varit banbrytande inom sportbranschen. Vi började på noll, med en ambition att bli störst genom att sälja ett stort urval av produkter och varumärken bättre, billigare och mer effektivt. All Sports United, för att uttrycka det enkelt, sammanfattar VD Pål Wibe.
- Sedan dess har vi aldrig tittat bakåt.

Idag har XXL 90 butiker och är etablerade i fem länder med 2500 anställda som kontinuerligt utbildas inom sport- och friluftsliv, försäljning och en stark företagskultur. Genom 20 år av hög puls och frekvens har det sällan varit tyst runt XXL. Vad händer nu när utmanaren vuxit upp?

- Det finns fortfarande en hel del potential att utforska och mycket att göra när det gäller e-handel för att bli den sportkedjan européer väljer, säger Wibe. Vi har fortfarande jobb att göra, och mycket vi måste och kommer att bli bättre på. Namnet XXL signalerar inte en ambition att vara nummer två.

Vill du läsa veta mer om XXL:s spännande historia? Häng med!


Henrik Øistad älskar design och cyklar. På XXL får han leva ut båda passionerna. Följ med in i Henriks cykelförråd. Läs mer här.

Ingen framför – ingen bredvid. White Bikes har blivit störst när det gäller att leverera mest cykel för pengarna. Följ med oss till Alnabru och prata med Marius Jensen och Are Engehagen om White Bikes. Läs mer här.

XXL - Sport unites all

2016 skapade vi en ny reklamfilm inför de olympiska sommarspelen i Rio. Vi ville sätta fokus på de oacceptabla förhållanden som gatubarnen i Rios favelor lever i. Det uppstår svåra konflikter mellan barnen och den korrupta polisen dagligen. Sport är den enda arenan de kan mötas på och detta är också filmen budskap. Sport förenar alla. Vårt budskap “All sports united” utvecklades till “Sport unites all” och fotbollslegenden Ronaldhino hade en central roll i filmen som visades och uppmärksammades över hela världen. 


Airport Love

2014 hölls de olympiska spelen i Sotji, Ryssland. I samband med detta ville vi på XXL ta vårt budskap All sports united ett steg längre; vi har sportutrustning för alla och alla, oavsett sexuell läggning, måste inkluderas i sportsammanhang. Vår reklamfilm fick internationell uppmärksamhet och stor viral spridning. Filmen vann även det norska TV-priset Gullfisken samma år.

close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Bli medlem i XXL Reward

Få specialerbjudanden, gratis cykelservice och 60 dagars nöjd kundgaranti