Kom i form med träningsband

Träningsband

Fitnessband är ett suveränt träningsredskap för funktionell träning. Perfekt för rehabilitering, hemmaträning, fitnessklasser, crossfit, bootcamps etc etc. Fitnessbanden är ett redskap som kan användas för många olika styrketränings övningar. Det är många av styrketräningsövningarna med vikter som du kan byta ut till träning med fitnessband, banden kan fästas i fasta föremål för träning. Fitnessbandet är väldigt enkelt att ta med sig överallt, det passar perfekt för alla nivåer.

Knäböj - Tränar framsidan låren och sätesmuskulaturen.
Stå med båda fötterna uppe på bandet med en höftbredds avstånd och bandet under fötterna. Håll i varsin ände av gummibandet över skuldrorna. Lägg kroppstyngden på hälarna, skjut ut rumpan bakåt och sätt dig ner så långt som du klarar. Upprepa 12 gånger innan du vilar och tar om serien två gånger till. När övningen blir för lätt för dig kan du göra samma sak på ett ben i taget. Då gör du 12 repetitioner 3 gånger på varje ben.

Bröstpress - Tränar bröstet, samt till viss del skuldrorna och baksidan armarna
Ligg på rygg med böjda knän och fitnessbandet bakom ryggen. Håll så långt in på bandet att du får tillräckligt med motstånd. Skjut händerna mot taket rakt ut från bröstet på varje sida. Gå ner igen tills armbågsleden är i 90 grader innan du skjuter uppåt igen. Passa på att spänna handlederna så att de är helt raka. Gör 12 repetitioner innan du vilar. Gör sedan hela serien 2 gånger till.

Biceps Curl - Tränar framsidan av armarna

Stå upp med rak rygg och håll i varje ände av bandet. Ju längre in du håller, desto tyngre blir det. Böj sedan armarna upp mot dig. Stanna innan du når viloläge och sträck ut armarna hela vägen ut efter varje repetition. Repetera12 gånger innan du tar en paus. Gör hela serien 2 gånger.

Tricepspress - Tränar baksidan av armarna.
Sätt den ena foten på bandet och håll på mitten och den andra änden med handen. Bandet ska vara bakom dig och du håller i det bakre handtaget. Sträck så den ena armen upp mot taket. Upprepa 12 gånger innan du vilar. Gör sedan hela serien 2 gånger till. Byt sedan arm och gör samma sak igen.

Axelrotation inåt - Tränar axlarnas förmåga att rotera inåt
Fäst bandet i midje-/axelhöjd (till exempel dörrhandtag eller ribbstol). Håll så långt in på bandet att du har bra motstånd och rotera handen inåt mot bröstet. Håll armbågen intill kroppen hela vägen. Upprepa 12 gånger innan du vilar. Gör sedan hela serien 2 gånger till. Byt sedan arm och gör samma sak igen.

Axelrotation utåt - Tränar axlarnas förmåga att rotera utåt
Fäst bandet i midje-/axelhöjd (till exempel dörrhandtag eller ribbstol). Håll så långt in på bandet att du har bra motstånd och rotera underarmen utåt tills handen är 90 grader ut från axeln. Håll armbågen intill kroppen hela vägen. Upprepa 12 gånger innan du vilar. Gör sedan hela serien 2 gånger till. Byt sedan arm och gör samma sak igen.

För att se vårat stora urval av fitnessprodukter så trycker du här.


Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Denna webbplats använder cookies.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Genom att anmäla dig godkänner du våra avtal och villkor för e-postutskick.