Yoga

yoga

Fjällställningen

Tränar hållningen/styrkan i hela kroppen Stå med fötterna något isär. Ha lika mycket tyngd på hela foten och sära på tårna. Dra in naveln mot ryggraden och svanskotan ner mot golvet. Dra tillbaka axlarna och pressa bröstet framåt. Aktivera musklerna i benen och böj knäna lätt. Andas långsamt, andas in och ut genom näsan. Håll positionen i fem andetag.

Trädet

Tränar balansen, magmusklerna Sätt det ena benet intill benet (låret när du har gjort övningen några gånger) och placera händerna mot varandra framför bröstet. Se till att höfterna är parallella. Dra in naveln mot ryggraden och svanskotan ner mot golvet. Dra tillbaka axlarna och pressa bröstet framåt. Aktivera musklerna i benen och böj knäna lätt. Andas långsamt, andas in och ut genom näsan. Håll positionen i fem andetag.

Nedan ser du några av yogamattarna som vi har i vårt sortiment:

Framåtböj

Sträcker baksidan låren och ryggen Ta fjällställningen som utgångspunkt och böj framåt. Böj gärna knäna för att få ner händerna i golvet. Slappna av i nacken och låt händer hänga mot golvet. Aktivera musklerna i benen och känn att det sträcker bra på baksidan låren. Andas långsamt, andas in och ut genom näsan. Håll positionen i fem andetag.

Nedan ser du ännu fler mattor i vårt sortiment:

Hunden

Styrker och sträcker baksidan av kroppen, samt armarna Gå gärna från framåtböj och flytta benen bakåt ett i taget tills du står som en pyramid med rumpan som den högsta punkten. Ha lika mycket tyngd på händerna och fötterna. Böj gärna knäna. Skjut upp rumpan mot taket och pressa bort axlarna från öronen. Skjut hälarna ner mot golvet och sträck ut knäna så mycket du orkar. Slappna av i nacken och låt huvudet hänga mot golvet. Andas långsamt, andas in och ut genom näsan. Håll positionen i fem andetag.

Barnet

Slappnar av ryggen och axlarna, lugnar andningen och sinnet Lägg dig i vilopositionen barnet. Lägg ner händerna längs sidorna och låt axlarna falla utåt genom att du slappnar av mellan skulderbladen. Andas långsamt, andas in och ut genom näsan. Håll positionen i fem andetag.

Twist

Sträcker musklerna längs ryggraden, samt förser organen med nytt blod Sätt dig och sträck ut det ena benet framför dig och böjd det andra över. Ta armbågen på samma sida som det utsträckta benet och lägg det på utsidan av knäet på det ben som är böjt. Andas in och vrid över medan du andas ut. Andas långsamt, andas in och ut genom näsan. Håll positionen i fem andetag och upprepa med det andra benet.

Shavasana

Slappnar av kroppen och sinnet Blick stilla som det heter på svenska är övningen som vi alltid avslutar yogapasset med. Lägg dig på rygg med lite avstånd mellan benen och armarna en liten bit från kroppen. Koncentrera dig på att slappna av i hela kroppen från tårna upp till huvudet. Glöm inte musklerna i ansiktet! Håll positionen i 5 minuter innan du reser dig upp sakta med huvudet sist.

Se alla våra träningsmattor HÄR!

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Denna webbplats använder cookies.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Genom att anmäla dig godkänner du våra avtal och villkor för e-postutskick.