Från asfalt till grus.

Det var en gång ett bockstyre som ville till skogs.

Vår i skogen. Fågelkvitter, porlande bäckar och spirande grönska överallt. Även stadsborna vaknar till liv efter ett långt år i coronadvala. Längs solvarma grusvägar rör sig våryra flanörer och gråbleka småbarnsföräldrar, lufsiga orienterare, stelt leende singlar på promenad och trådsmala ultralöpare. Mössor på sniskan, skrynkliga byxor, toviga hår och skor som klafsar i leran. En minst sagt brokig samling. Det är bara vissa som sticker ut som vårdade, stilrena och självsäkra.

Äventyrscykling 1

Grusracer. Gravelbike. Benämningarna är många, men antalet landsvägscyklister som vill ha racerkänsla även utanför asfalten har exploderat. Det är lätt att förstå varför. Foto: Benjamin A. Ward

Psykeldeliskt

Uppför grusvägen som snirklar sig genom skogen glider träningskompisarna Haakon Jensen och Thomas Vågan fram på ultralätta kolfibercyklar med 40 millimeter breda däck. Rosa lycra över brun lera. Bockstyren som ser malplacerade ut i den täta granskogen. Inga matsäckar eller jackor. Bilden väcker en existentiell fråga: "Kan det här verkligen sluta bra?"

Haakon ser sin chans att dra upp sin grusracer på bakhjulet och kontrollerat trampa upp för backen på ett hjul.

Haakon Jensen jobbar till vardags som cykelinköpare på XXL, med just gravelbikes som specialitet och förkärlek. Nu ser han sin chans att dra upp sin cykel på bakhjulet och kontrollerat trampa upp för backen på ett hjul.

– Jag och Peter Sagan!

Klungkörning på grus

Cykelsportens rockstjärna Peter Sagan håller sig visserligen på landsvägen, men entusiasterna Haakon Jensen och Thomas Vågan och väldigt många andra har valt att byta ut tung trafik, trafikljus och livsfara mot rena idyllen. När skivbromsarna för några år sedan gjorde sitt intåg på de traditionella landsvägscyklarna svängde stora delar av klungan in på närmaste grusväg. Sedan dess har cykelvärlden inte blickat bakåt. När bromsarna placerades på själva hjulet fick framhjulet större utrymme och gaffeln och ramen gav plats för bredare hjul. Resultatet blev grusracern. Gravelbiken. Kär cykel har många namn – och användningsområden.

– Gravelbike har öppnat cykelsporten för många förstagångsköpare och träningsentusiaster – och skogen för traditionella landsvägscyklister, berättar cyklisten och XXL-säljaren Thomas Vågan.

– De senaste åren har jag sålt massor av grusracer till folk som vill ha en cykel som passar för många ändamål. Träning, jobbpendling, landsväg, skog och berg.

Äventyrscykling 2

Fågelkvitter i luften. Porlandet från våryra bäckar. Tickandet från ett perfekt kalibrerat kullager. Vi har alla våra favoriter, och cykelentusiasterna Haakon Jensen och Thomas Vågan har gravelbiken. Foto: Benjamin A. Ward

Cykelmecka i skogen

Så populär har kombinationen gravelbike och skogsvägar blivit att landsvägscyklister snabbt har blivit blandvägscyklister.

– För fyra år sedan mötte jag bara terrängcyklister här inne i skogen, berättar Haakon Jensen:

– Förra sommaren körde säkert hälften av alla jag mötte gravelcyklar.

En sökning i Strava bekräftar iakttagelsen: hundratals utövare slingrar sig genom stadsnära skogar som tills nyligen var no-go-zoner för Haakon Jensen och hans gelikar med försmak för bockstyren, rakade ben och knivskarpa solränder.

Men varför behövdes det en gravelrevolution för att locka över landsvägscyklisterna till gruset? Kunde de inte bara ha tagit terrängcykeln som vi andra?

– Seriöst?, undrar Jensen, och synar mig från topp till tå: kraftiga vandringsskor, pösig vindjacka, slapp ryggsäck och tung dämpgaffel.
– Då skulle jag ju ha sett ut som du!

Folkfavorit

För de nyfrälsta med bockstyre har även vintern blivit cykelsäsong. Jensens personliga bottennotering på termometern är minus 17 grader från i januari.

– Bra fart hela vägen, med dubbdäck och handskar var det bara att njuta av skidföret på två hjul.

Försommaren är faktiskt värre.

Äventyrscykling 3

Det behövdes en gravelrevolution för att locka över landsvägscyklisterna till gruset. Foto: Benjamin A. Ward

– Ni förstår väl att det viktigaste för en gravelcyklist är att inte bli smutsig?!

Haakon Jensen är tränad och klädd för hög fart och bra flyt. Nu tvingas han köra fram och tillbaka längs en lerig skogsväg inför fotografen. Cykeln är ljudlös. Det är inte cyklisten. Cykelkompisen Thomas pratar på i sadeln.

– En gravelbike är så användbar att den har blivit en favorit även bland dem som ägnar sig åt bikepacking, alltså långa cykelutflykter med lätt cykel och minimalt med bagage, berättar han.

Även icke-cyklister med ansvar för familjeekonomin har upptäckt och omfamnat den snygga och mångsidiga cykeln.

– Vi säljer mängder av gravelbikes till ungdomar vars mammor inte velat finansiera två olika cyklar för olika ändamål.

Det är visst bara Peter Sagan som inte har förstått grejen.



close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Bli medlem i XXL Reward

Få specialerbjudanden, gratis cykelservice och 60 dagars nöjd kundgaranti