Nedvarvning

LÄR DIG HUR DU HJÄLPER KROPPEN ATT VARVA NER EFTER TRÄNINGEN.

Nedvarvning är precis lika viktigt som uppvärmning för löpare. Även om du mest känner för att lägga dig i soffan efter en löptur så kommer du att tacka dig själv i efterhand om du tar dig tid att varva ner ordentligt. Nedvarvning kan nämligen minska både träningsvärk och stela muskler.

Nedvarvning är fem till tio minuters lätt joggning eller walking efter ett lopp eller i slutet av ett träningspass. Ju mer du har ansträngt dig desto större behov har kroppen av att varva ner. Det finns flera goda skäl till att lägga in nedvarvning i träningspasset.

Förebygga yrsel
Det viktigaste skälet till att varva ner är att långsam joggning gradvis får din puls att komma ner på en lugn och stadig nivå. Om du slutar att springa helt plötsligt kommer musklerna att sluta arbeta men hjärtat anpassar sig inte lika snabbt. Det fortsätter att snabbt pumpa ut blod i benen medan andra delar av kroppen, exempelvis hjärnan, får för lite blod. Det är därför många löpare känner sig yra efter att ha sprungit en längre sträcka.

Minska träningsvärk
Nedvarvning motverkar också att musklerna drar ihop sig efter träningen. I många fall minskar risken för träningsvärk, det som tidigare kallades för Delayed onset muscle soreness (DOMS). Orsaken till själva träningsvärken debatteras bland idrottsforskare. Tips: Genom att föra loggbok kan du se om nedvarvning fungerar för dig och skapa en rutin som passar för just din kropp.

All information är hämtad från www.asics.se

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Denna webbplats använder cookies.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Genom att anmäla dig godkänner du våra avtal och villkor för e-postutskick.