Skötselråd löparskor

ETT PAR LÖPARSKOR HAR EN BEGRÄNSAD LIVSLÄNGD

Faktorer som påverkar löparskons livslängd är: hur ofta du springer, ditt löpsteg och dina kroppsliga och träningsmässiga förutsättningar samt skons kvallite.

Ofta pratar man om att en mängdträningssko håller i ca 120-140 mil. För en löpare som springer några gånger i veckan innebär det att man bör byta löparskor ungefär en gång om året. Även om du inte springer så ofta i dina skor så tappar skorna sina goda egenskaper. Så finns det ett par relativt oanvända springskor hemma i garderoben så bör du ändå fundera på att investera i ett par nya om de har blivit några år gamla.

Ibland kan det vara svårt att avgöra om dina skor behöver bytas ut, de kan se relativt fräscha ut på ovansidan trotts att dämpningen är helt slut. För det som gör att en löparsko behöver bytas ut är dämpningen i mellansulan.

Efter ca 100 mil så kan dämpningen upplevas mer och mer stum och skon tappar sin förmåga att dämpa ditt steg. Det gör att skorna som du tidigare trivts med kan göra att du får ont i fötter, knän & höfter eller riskerar att du utsätter dig för skador.

Du behöver inte slänga dina skor om ovandelen fortfarande är fräsch. Ett par löparskor som tappat den största delen av sin stötdämpningsförmåga kan dock gott användas som ett par sneakers eller promenadskor istället där belastningen inte är lika tung eller funktionen lika viktig.

löpning i trappor

FÅ DINA SKOR ATT HÅLLA SÅ LÄNGE SOM MÖJLIGT

Det är svårt att påverka livslängden på sulan och dämpningen förutom att se till att använda skorna på rätt sätt. Dvs att endast använda löparskorna till just löpning. Det kan också vara bra att ha ett extra par om du springer mycket så att skorna hinner "återhämta sig" eller torka till innan nästa pass.

Ovandelen däremot kan du med några enkla knep ta hand om. Kika igenom tipsen nedan.

• Tvätta aldrig dina löparskor i maskin, det sliter på sömmar och limning. Om du vill göra rent dem, ta ur innersulan och borsta dem med t.ex. nagelborste, tvål och ljummet vatten.

• Innersulan kan du skölja av i ljummet vatten med lite tvål.

• Skosnören kan du byta ut eller tvätta i maskin.

• Torka inte dina löparskor i torkskåp eller på element, lägg ordentligt med i tidningspapper i tåboxen, som du sedan byter ut tills skon torkat. Det tar ca 12 timmar för skon att torka.

• Låt inte dina löparskor stå i direkt solljus då det kan göra att de tappar formen.

• Om du springer mycket kan det vara bra att ha två par löparskor att variera med. Då har du alltid ett par skor som är torra och redo för en löptur.

• Löparskor är anpassade för rörelse framåt. Annan idrott eller aktivitet kan göra att skon inte håller eller tappar formen. Mängdträningsskor har inte stabiliteten för t.ex. fotboll, tennis och inomhussporter. En lättare tävlingssko eller barfotasko kan ändå med fördel användas vid styrketräning och funktionella pass inomhus. Dessa skor har en något lägre profil och dessa träningspass är bra tillfällen att träna upp fotens muskulatur.

Close Created with Sketch.

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Close Created with Sketch.

Denna webbplats använder cookies.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Genom att anmäla dig godkänner du våra avtal och villkor för e-postutskick.