Löpteknik

Med bättre löpteknik och en effektivare löpekonomi blir löpningen både roligare och lättare, du utvecklas snabbare och risken för skador minskar.

Löpekonomi definieras som energibehovet (syreförbrukningen) för en given hastighet. För att bli en bättre löpare måste du förbättra dina resurser genom att öka syreupptagningen och/eller förbättra löpekonomin.

En god löpekonomi kan kompensera för en låg syreupptagning. Enkelt förklarat kan en person med lägre syreupptag men bättre löpekonomi prestera lika bra som en person med högre syreupptag men sämre löpekonomi.

Adidas Running Couple

Var innebär rätt löpteknik?

Det är viktigt att komma ihåg att det som är den effektivaste löptekniken för en person, inte nödvändigtvis är det som fungerar bäst för en annan.

Vi har olika genetiska förutsättningar och därför finns det inget facit för vad rätt löparteknik är och det är inte givet att den som springer snyggast är den som springer effektivast.

Men det finns ändå några gemensamma nämnare och genom att förbättra dem kan du uppleva att träningen går lättare samt att löptekniken blir bättre.

Sätt ner fötterna under kroppen när du springer.

Ett klassiskt fel som många gör är att ta för långa löparsteg. Det gör att du fort hamnar i en "sittande" position och landar mer på hälen, med foten framför dig. Det belastar höfterna och knäna, och om du överpronerar kommer pronationsrörelsen att bli större när du måste rulla helt från hälen över till framfoten. Det leder till ökad risk för skador. Dessutom lägger du mer energi på att avveckla steget.

En bra övning för att förbättra löptekniken är därför att fokusera på att ta kortare, men fler steg – kort sagt att öka stegfrekvensen.

Då kommer du att räta upp höften mer, få fötterna under kroppen och därmed landa mer på mellan-/framfoten. Det ger en snabbare stegavveckling och dessutom minskar du belastningen på kroppen och därmed risken för skador.

180 steg per minut anses vara den optimala frekvensen. Ett bra sätt att öva den här frekvensen är att hålla ditt normala löptempo men ta kortare och snabbare steg. På de flesta streamingtjänster för musik kan du genom att söka på 180 bpm (beats per minute) hitta spellistor som är skapade för att hjälpa dig att hålla farten. Om du föredrar att springa utan musik kan du ladda ned en metronom för att hjälpa dig.

Bra hållning och hög tyngdpunkt

Som vi nämnde ovan är det inte bra med en "böj" i höften när du ska förflytta dig så effektivt som möjligt.

Tänk på att du ska sträcka på dig och vara rak och stabil i höften. Höften ska i idealfallet inte röra sig upp och ner för varje steg, utan gå i en rak linje.

För att klara att hålla höften hög och rak, är det viktigt med tillräckligt bra styrka och rörlighet i både höftsträckare och höftböjare.

Armrörelser för bättre löpteknik

Armrörelserna när du springer är viktiga på flera sätt, både för att bidra till att alla rörelser sker i löpriktningen men även för att hålla stegfrekvensen. Du ska vara avslappnad i axelpartiet och ha en 90 graders vinkel i armbågen. Ha gärna händerna lätt knutna men se till att du inte spänner dig för mycket. Håll en jämn och fin rörelse, rakt framåt och rakt bakåt, och se till att du inte rör armarna överdrivet långt bakom och framför dig.

Adidas Running Women

Fokusera på en sak åt gången

Tänk på att när du jobbar med tekniken så är det bra att hålla fokus på en sak åt gången och inte försöka förbättra allt på en gång.

På många ställen kan man gå en kurs i löpteknik och det kan vara ett bra sätt att börja om du är osäker på din egen teknik.

Du kan också jobba på löptekniken genom att lägga in några uppförslöpningar eller lugna intervaller i början av träningspasset. Under en uppförslöpning ska du springa en relativt kort sträcka – allt från 50 m till flera hundra meter. Under en uppförslöpning börjar du lugnt för att därefter öka farten efterhand. Använd uppförslöpningarna till att fokusera på bra och rätt löpteknik

Träna styrka

En starkare och mer stabil kärnmuskulatur och löparspecifik styrka för ben och armar är bra för att förbättra löpekonomin.

Men glöm inte att den absolut viktigaste faktorn för en skön löptur är att ha det roligt!

close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

close icon

Denna webbplats använder cookies.

Bli medlem i XXL Reward

Få specialerbjudanden, gratis service och 60 dagars nöjd kundgaranti