Välj en pulsklocka som passar dig

pulsklocka_3

En bra pulsklocka kan hjälpa dig att träna på ett hälsosammare sätt och har en positiv inverkan på motivationen. Här får du en enkel introduktion till hur du kan använda din egen puls som träningsverktyg och vad du ska tänka på vid köp av pulsklocka.

Om man går ut för hårt på de långa löppassen eller springer för sakta under intervallträningen, så kommer utfallet att bli sämre. Om du använder en pulsklocka så hjälper den dig att hålla rätt intensitet under hela träningspasset. Med en pulsklocka på handleden kan du få ut mer av din träning och du kan få en snabbare utveckling. Det är också väldigt roligt och motiverande att träna med pulsklocka!


Vad är puls och vad säger den om din fysiska form?

Puls är ett mått på din hjärtfrekvens, dvs. hur många slag ditt hjärta slår varje minut. Har du en puls på 80 betyder detta att ditt hjärta slår 80 slag i minuten. Ju snabbare ditt hjärta slår, desto högre puls har du.

Vilopuls är den hjärtfrekvens du har i viloläge – när du är helt stilla. Bästa tidpunkten för att mäta vilopulsen är på morgonen, precis efter att du vaknat. Vilopulsen påverkas av träning. Hur snabbt du kommer tillbaka till vilopuls efter ett intensivt träningspass är en bra indikator på hur bra din fysiska form är. En vilopuls som ligger mellan 60 - 80 slag i minuten anses vara normalt. En elitidrottande person kan ha en betydligt lägre vilopuls, meden en person med dålig kondition kan ligga mycket högre.


Vilken pulsklocka ska man välja?

Pulsklockor finns i en mängd utförande, från relativt billiga och enkla varianter till mycket dyra och tekniskt avancerade modeller.

Så, vilken bör du välja? Är den dyraste och mest avancerade pulsklockan det bästa valet för alla? Svaret är nej. När du ska köpa en ny pulsklocka är följande fråga grundläggande:

Vilka aktiviteter har du i första hand tänkt använda pulsklockan till och vilka funktioner behöver du?

Valet av klocka påverkas av de aktiviteter som du utövar. Satsar du på att springa maraton eller är målet att klara 10 000 steg per dag? Vad du ska använda klockan till och hur seriös och systematisk du vill vara med träningen är avgörande för vilken sorts träningsklocka du bör välja och hur mycket tekniska funktioner klockan behöver.


POLAR VANTAGE M2 – pulsklocka med många funktioner

Få personlig vägledning med Polar Vantage M2

Att göra framsteg och nå mål handlar om att hitta rätt balans mellan träning och vila. Det kan vara svårt att veta när man ska pusha sig lite extra under träningspasset och när det är rätt tid att vila. Om du tränar mycket utan att kroppen får tid för återhämtning finns det stora risker för överbelastning, skador och minskad prestationsnivå.

Med funktionen Nightly Recharge™ registrerar Polar Vantage M2 din sömn och återhämtning och ger personlig träningsvägledning så att du vet när det är säkert att pressa dig hårdare.

Individuella träningstips

Polar Vantage M2 har också en funktion som heter Fitspark™. Den ger dig förslag på varierade träningsprogram baserade på din dagsform. Programmet baseras på hur bra du återhämtat dig, nuvarande träningsnivå och din träningshistorik. I din klocka kan du välja mellan olika träningsprogram varje dag.

Läs mer om Polar Vantage M2 >>

polar_pulsklocka_4


För löparen 

Hos XXL hittar du en rad modeller avsedda specifikt för löpning. Har du precis börjat löpträna mer aktivt eller tränar du bara ibland? Vill du ha en klocka som registrerar puls, distans och hastighet samt möjligheten att se hur långt du har sprungit? Då kan det vara en god idé att titta på en enklare löparklocka med GPS.

Pulsklockor som har GPS använder denna funktion till att mäta höjd, fart och distans. Du kan även använda GPS-datan som ett analysverktyg i din träning för att exempelvis identifiera vilka delar av din löprunda du kan förbättra.

Om du går upp en prisnivå kan du få en löparklocka med något fler funktioner, däribland träningseffekt och träningsbelastning. Om du springer mycket både inomhus och utomhus och har en systematisk inställning till din träning, får du ut mer av en klocka som ger dig ännu fler analyser och prestationsmätningar. 

pulsklocka_2


För triathleten

För dig som cyklar, springer och simmar och vill kunna registrera och analysera alla tre aktiviteterna, blir kraven högre på klockan. Framför allt när det gäller simning kan det vara en utmaning att registrera tillräckligt mycket och inte minst rätt information. Lösningen är att välja en mer avancerad multisportklocka.


Appar för pulsklockor och tredjepartsappar

För att få ut maximalt av din pulsklocka bör du ladda ner den tillhörande appen till din telefon. De flesta klockor kan dessutom anslutas till de mest populära aktivitets- och träningsapparna, som Map My Fitness och Strava.

Fortfarande svårt att välja modell? Välkommen förbi något av våra varuhus så hjälper våra kunniga medarbetare på tech-avdelningen dig att hitta rätt klocka utifrån dina behov!


Se hela vårt utbud av pulsklockor och aktivitetsmätare här.

close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Bli medlem i XXL Reward

Få specialerbjudanden, gratis cykelservice och 60 dagars nöjd kundgaranti