Funderar du på att köpa elcykel – detta bör du tänka på!

elcykel 1

Har du bestämt dig för att köpa en elcykel? Här får du våra tips och råd om vad du bör tänka på när du ska välja en elcykel som passar för just dina behov.

En elcykel är en vanlig cykel med en elektrisk hjälpmotor. Elmotorn hjälper till när du trampar så att du enklare och snabbare kan ta dig dit du ska. Att välja en elcykel som transportmedel istället för bilen är inte bara ett miljövänligare alternativ, du får även frisk luft på köpet. Dessutom rör du på dig medan du transporterar dig, men utan att bli svettig och trött. Det gör elcykeln till det perfekta pendlingsalternativet! 

Elcyklar finns i en rad olika prisklasser. Hos XXL hittar du cyklar som kostar från 10 000 kronor ända upp till 40 000 kronor. I den högre prisklassen finner du de mer avancerade terrängcyklarna. Det kan vara svårt att veta vad man ska tänka på när man väljer elcykel och vad som skiljer de olika modellerna åt. Nedan följer några av de viktigaste sakerna du bör tänka på vid val av elcykel, så att den passar för just dina behov. 

Se alla våra elcyklar här


PRIS

Hur dyr elcykel behöver jag?

Ju mer utrustning du vill att din elcykel ska ha, desto mer kommer den att kosta. Cyklar du vanligtvis på en landsvägscykel som väger runt sju kilo så bör du kanske värdera en lite dyrare cykel. Är du van att använda skivbroms på din vanliga cykel bör du fundera på om det är något du kommer att uppskatta även på din elcykel. Cyklar du nu med 27 växlar kan det vara svårt att gå över till en elcykel med tre växlar. Vad man väljer för utrustning på sin elcykel baseras ofta på vad man är van att använda, tycke och smak.

Hur ofta du tänkt använda din elcykel spelar också roll i valet av modell. Om du ska använda den för att cykla långt och flera gånger i veckan ställs det lite högre krav på cykeln än om du ska fram och tillbaka till affären några gånger i veckan. Ju högre kvalitet, desto högre prisnivå landar cykeln på. Ska den användas mycket lönar det sig alltid att välja en högre kvalitetsnivå. 

Dyrare cyklar är generellt bättre tekniskt utrustade. De har lättare och kraftigare batteri, kräver mindre underhåll och ger starkare kraft från elmotorn. Oftast får man mer genomtänkta lösningar, som exempelvis fler växlar, lägre vikt för bättre balans och bättre cykelkänsla på en dyrare cykel än på en billigare modell.

Du bör värdera att köpa en elcykel som är lite bättre utrustad än vad du egentligen har behov av just nu, då investerar du i en elcykel som du kan använda i många år framöver. Lägger du exempelvis lite pengar på att få en bättre räckvidd än vad du egentligen är i behov av, behöver du ta mindre hänsyn till yttre faktorer som väder och vind som kan påverka hur långt du kan cykla med din elcykel.


elcykel 2


MOTOR

Alla elcyklar har en liten, modern elmotor som slås på och av när du trampar. Du behöver med andra ord inte vara orolig för att cykeln ska köra ifrån dig. Enligt lag ska motorn sluta hjälpa till vid 25 km/h. Elcykelmotorerna varierar i spänning och effekt och dessutom i kvalitet och pris. Elcyklar räknas som vanliga cyklar i trafiken och lyder under samma lagar och regler.

Batteriet och motorn har alltid samma spänning. Den högsta tillåtna motorkapaciteten på en elcykel är 250 W. Vissa motorer har högre effekt vid start, men sjunker till 250 W efter några sekunder. Det ger bättre acceleration och du kommer igång snabbare.


Kontrollenhet

Kontrollenheten på styret är "hjärnan” i cykelns elsystem. Den styr motorn och dess effekt och på skärmen visas data som återstående räckvidd, batteristatus, distans för turen, total distans, hastighet, effekt och genomsnittshastighet. Informationen som visas varierar mellan olika elcyklar. Skärmen är antingen av LCD- eller LED-typ. LED är en lite nyare, skarpare och energisnålare lösning än LCD, annars är det ingen större skillnad. I regel kan man även ställa in hur mycket hjälp man vill ha av motorn, med 3–6 steg på kontrollenheten


Motorsensor

Det sitter en sensor på elcykeln för att man ska känna av om pedalerna är i rörelse eller inte. När pedalerna rör sig slås motorn normalt sett på efter upp till ett halvt varv. Motorn går tills man slutar att trampa eller tills man bromsar.

Olika typer av motorsensorer som används på elcyklar:

Hastighetssensor (speed sensor) som mäter elcykelns hastighet

Vanligtvis sitter motorns hastighetssensor i cykelns vevparti där den läser av pedalernas rörelser. Normalt sett sker det en fördröjning från det att du trampar till det att sensorn registrerar att pedalerna är i rörelse. Hastighetssensorn stänger också av motorn vid en hastighet av 25 km/h. Denna typ av sensor används ofta på lite billigare cyklar.

Momentsensor (torque sensor) som mäter vridmomentet

Momentsensorn mäter normalt sett kedjans vridmoment och reagerar när kedjan spänns. Det innebär snabbare respons och kraft från första tramptaget. Motorn reagerar snabbt i förhållande till den kraft du använder under hela cykelturen. Momentsensorn kan uppfattas vara lite "smartare" då du får mer kraft från motorn ju mer du trampar och vice versa.

På bakhjuls- och mittmonterade motorer är momentsensorn integrerad i motorn tillsammans med en hastighetssensor som stänger av motorn vid 25 km/h. Denna typ av sensor används oftast på lite dyrare cyklar.

Bromssensor

Vissa elcyklar har dessutom en bromssensor som kopplar från elmotorn när du bromsar. Ibland finns det också en sensor och lösning för regenerering/laddning vid bromsning, men detta är inte särskilt vanligt.

Bra viktfördelning, geometri och hantering kännetecknar de flesta dyrare elcyklar av hög kvalitet, eftersom de generellt sett är mer väldesignade och genomtänkta.


Motorns placering

✔️Elcyklar med framhjulsmonterad motor har framhjulsdrift vilket är en billigare men väl fungerande lösning. Motorn sitter i framhjulets nav vilket betyder att man i själva verket får tvåhjulsdrift eftersom man själv bidrar med kraft till bakhjulet. Fördelen är att det är väldigt enkelt att ta av och serva motorn.

En elcykel med framhjulsmonterad motor känns lite annorlunda att cykla på eftersom de flesta traditionella cyklar är bakhjulsdrivna. Det är t.ex. lite trögare att köra upp på asfaltskanter och trottoarer och det är lättare att slira på löst underlag. Denna motortyp har ofta ett lägre vridmoment än de två andra typerna.


✔️En mittmonterad motor driver direkt på kedjan och lägger tyngden på bakhjulet. Kraften koncentreras till vevpartiet som man själv överför kraft till vilket ger en effektiv och konstant kraftöverföring. Kraften överförs till bakhjulet via kedjan.

Bakhjulsdrift upplevs som något bättre i uppförsbackar och ger en mer förutsägbar cykelkänsla, eftersom alla traditionella cyklar är bakhjulsdrivna. Vid mittmonterade motorer måste man växla ordentligt för att utnyttja kraften maximalt, men detta är något man lär sig snabbt. Mittmonterade motorer upplevs ofta som kraftfulla.

✔️En bakhjulsmonterad motor ger självklart också bakhjulsdrift och är en prisvärd lösning som fungerar bra. Vikt och placering är samma som för en framhjulsmonterad motor men motorn sitter i stället i navet på bakhjulet. Det är en väldigt diskret placering och du hör inte ljudet från motorn lika mycket eftersom den är placerad bakom dina öron.


BATTERI

Motorn i en elcykel är beroende av en kraftkälla för att kunna producera kraft, precis som en bils förbränningsmotor kräver bränsle. Batteriet är motorns kraftkälla och elen är "bränslet". De flesta batterier i dagens elcyklar bygger på Litium-Ion-teknologi, vilket gör att de är enkla att ladda och använda samt har liten självurladdning.

Li-Ion-batterierna på elcyklarna du hittar hos XXL klarar 600 - 1000 laddningscykler och har en laddningstid på mellan fyra och sex timmar. Med laddningscykel menas en fulladdning av ett helt tomt batteri. Två fulladdningar av ett halvfullt batteri eller tre fulladdningar av ett batteri som är laddat till två tredjedelar motsvarar också en laddningscykel. Ju kraftigare batteri det är på din elcykel, desto längre kan du cykla. 


Laddning och underhåll av batteriet

För långvarig glädje och nytta av batterierna, följ alltid laddningsanvisningarna som följer med cykeln. Li-Ion-batterier tål visserligen att laddas lite då pch då, men det är alltid bra att köra batteriet "tomt" emellanåt. Du bör dock undvika att tömma det helt, eftersom det kan skada batteriet, så håll koll på cykelns batteriindikator. När den säger att batteriet är tomt, så är det dags att ladda det.

Vid långtidsförvaring av Li-Ion-batterier bör de varken vara fulladdade eller urladdade, utan ca 50–70 % laddade. På grund av självurladdning bör batteriet kontrolleras och laddas varannan månad vid långtidsförvaring.

Många elcyklar levereras med automatisk laddare som ser till att batteriet har en optimal laddning vid vardagsbruk. Vi rekommenderar inte att laddaren är på konstant vid långtidsförvaring. Korrekt hantering och underhåll ger batteriet en ökad livslängd.

Elcykelbatterier som är förbrukade kan lämnas in i alla XXL-varuhus eller på kommunala återvinningsstationer. Nya batterier kan köpas i XXL:s varuhus, men måste beställas på förhand.


Laddningstid

Batteriets aktuella tillstånd, wattimmar och laddarens kapacitet påverkar laddningstiden. Normal laddningstid för XXL:s elcykelbatterier med Li-Ion-teknologi är 4–6 timmar. Om laddaren inte automatiskt slutar ladda när batteriet är fulladdat måste du själv ha uppsikt över detta. Alla elcyklar som XXL säljer har automatiska laddare.

När det är kallt ute bör du ta av och ladda Li-Ion-batteriet inomhus, men om cykeln står i ett varmgarage, cykelskjul eller liknande kan batteriet laddas när det är monterat på cykeln. Om du inte har den möjligheten, kan det vara bra att välja en elcykel där batteriet är enkelt att ta av och bära med sig. Ett elcykelbatteri väger i allmänhet mellan två och fyra kilo.

Batteriets vikt och placering

Logiskt nog ger hög vikt på motor och batteri en lite sämre komfort när du cyklar eftersom cykeln blir tyngre. Men viktfördelningen är också avgörande för komforten, d.v.s. att cykeln är välbalanserad. Det påverkar hanteringen av cykeln och vissa, billiga elcyklar kan vara direkt obehagliga att cykla på eftersom konstruktionen inte är tillräckligt väl balanserad.

En del modeller har batteriet integrerat i ramen för att få en lägre tyngdpunkt. Detta är inget måste för att elcykeln ska vara lätt att hantera. På flera av de mest bekväma och välbalanserade elcyklarna sitter batteriet i pakethållaren vilket då har tagits hänsyn till i designprocessen.


elcykel 3


BEGREPP ATT KÄNNA TILL


Watt = elförbrukning

Enheten watt (W) känner du säkert igen från bl.a. glödlampor. Watt är den hastighet som elektrisk ström förbrukas med, alltså hur fort kraften tar slut. Ju lägre watt-/elförbrukning, desto längre tid har du el.


Volt = elektrisk spänning

Volt (V) är spänningen på batteriet som levererar ström till elmotorn. Om du ökar spänningen, ökar du också potentialen för kraften du överför från batteriet till motorn och därifrån till drivhjulet. Det blir alltid en liten effektförlust vid överföring av kraften.

Spänningen på dyrare elcyklar styrs ofta av en elektronisk styrenhet som optimerar spänningen i förhållande till användning och belastning.

Elcyklar levereras vanligtvis med 36 eller 48 volts batteri och motor. 48 V är den maximalt tillåtna batterispänningen för elcyklar i Sverige.


Amperetimmar = batterikapacitet 

Amperetimmar (Ah) är elförbrukning över tid och ger normalt sett en bra indikation om elcykelns räckvidd. Batterikapaciteten för elcyklar ligger i regel på mellan 7 och 17 Ah.


Wattimmar = elförbrukning över tid

Wattimmar anger batteriets kapacitet över tid. Om man multiplicerar volt och amperetimmar får man wattimmar. Om du har ett 36 V-batteri på 8,8 Ah har du alltså 316,8 wattimmar till ditt förfogande. Det innebär att du har 316,8 watt i en timme eller 1 watt i 316,8 timmar o.s.v. Ett 36 V-batteri med 400 Wh är alltså på 11,1 Ah.

Wattimmar anger hur mycket ström du har till ditt förfogande över tid och ger en indikation om hur stor räckvidd du egentligen har.


Räckvidd = hur långt du kommer

Högre spänning/volt och fler amperetimmar (Ah) ger dig alltså högre kapacitet, men räckvidden är beroende av en rad andra faktorer. Uppförs-/utförsbackar, acceleration, start/stopp, användarvikt, cykelvikt, underlag, däck, luftmotstånd, växling, packning och egen insats är exempel på saker som påverkar din räckvidd. Det sistnämnda har en avgörande betydelse.

Låga utomhustemperaturer minskar dessutom batterikapaciteten eftersom batteriets inre motstånd ökar. Hur stor minskningen blir i praktiken är svårt att säga. En enkel tumregel är att från 20 grader Celsius och nedåt kan du dra av 0,5 % effekt per grad. Vid 0 grader får batteriet alltså en effektreduktion på 10 % och vid -10 grader en effektreduktion på 15 %.

När det är kallt minskar också trycket i däcken vilket ger ett högre rullmotstånd eftersom kall luft har högre densitet. Detta kan kompenseras genom att fylla på lite mer luft i däcken på vintern.

Alla dessa faktorer måste du ta hänsyn till när du ska välja elcykel, så att du har en viss marginal i förhållande till önskad räckvidd.

close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Bli medlem i XXL Reward

Få specialerbjudanden, gratis cykelservice och 60 dagars nöjd kundgaranti