Hemmaträning – så kommer du igång!

inomhusträning 2

Tröskeln för att komma igång blir ofta lägre om du kan utföra din träning hemma.

Här får du tips på vilken typ av utrustning du behöver samt några enkla och effektiva styrkeövningar som du kan göra.

Att träna hemma har många fördelar. Du sparar tid på att slippa ta dig till ett gym och du behöver inte förhålla dig till öppettider och köer till träningsmaskiner. Chansen ökar att träningen faktiskt blir av. Så, utan ursäkter för att ligga på soffan, kom igång med hemmaträningen nu!


Hur mycket plats behöver jag?

Om du har ett rum som står tomt i ditt hem är det en god idé att göra om det till träningsrum. I den bästa av världar får du plats med utrustning för både styrka och kondition. Har du inget ledigt rum att använda? Vardagsrummet fungerar också utmärkt för hemmaträning. Då är det viktigt att satsa på träningsutrustning som du kan stuva undan när den inte används.


Vilken typ av utrustning behöver jag för att träna hemma?

Du behöver inte särskilt mycket utrustning för att komma igång med hemmaträningen. För att få bra effekt och lättare se framsteg kan det ändå vara en god idé att investera i lite utrustning som gör det enklare att öka belastningen på träningen.

Vi har sammanställt en lista över enkel basutrustning samt utrustning som kan vara bra att ha om du har plats för den.

Du behöver inte investera i allt med en gång. Börja i liten skala och ta reda på om hemmaträning är något för dig. Efterhand som du kommer fram till vilken träningsform som motiverar dig kan du skaffa mer träningsutrustning.


Träningsmatta:

En träningsmatta är ett måste. Mattan är perfekt som underlag till övningar där du ligger på golvet och skyddar dessutom golvet när du tränar.

Gummiband:

Gummiband tar nästan ingen plats och passar utmärkt för att aktivera muskler under uppvärmning och för att ge extra belastning vid allt från knäböjsövningar till armhävningar.

inomhusträning 1


Kettlebell:

Med en kettlebell eller två kan du träna hela kroppen, från ben till kärnmuskulatur.

Medicinboll:

En medicinboll är guld värd för kärnmuskulaturen. En medicinboll kan också användas för att öka svårighetsgraden när du gör armhävningar genom att du placerar fötterna eller händerna på bollen.

Pilates-/balansboll:

Balansbollen är suverän för både stretching, träning av kärnmuskulaturen och balansträning. Du kan också träna baksida lår.

Hopprep:

Många betraktar hopprepet som en aktivitet för barn, men hopprep ger verkligt effektiv träning. Du tränar både kondition, överkropp och ben samtidigt som du bränner fler kalorier än vid exempelvis löpning.


Större maskiner för dig som har gott om plats

Om du har ett större rum som du kan använda till träning, kan du med fördel ställa in ett löpband eller en roddmaskin. Lägger du till ett power rack, en skivstång och vikter så har du obegränsade möjligheter att träna knäböj, marklyft, ryck, stöt eller vad du vill! Ta gärna hjälp av våra kunniga medarbetare i varuhusen för att hitta rätt utrustning.

Se vårt utbud av träningsmaskiner här.


Hur kommer jag igång med själva träningen?

Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser för vad och hur du kan träna. Ett bra och enkelt helkroppspass är både effektiv och går relativt snabbt.

  • Förbered åtta till tio övningar som tränar olika delar av kroppen. Om du söker efter "cirkelträningsövningar" på nätet kommer du att få mängder av tips på övningar!
  • Börja med att utföra den första övningen sammanhängande i 30 sekunder och vila därefter i 15 sekunder för att förbereda dig inför nästa övning.
  • När du har utfört samtliga övningar i passet tar du en seriepaus på 1–2 minuter innan du upprepar cirkeln. Kör sammanlagt 2–3 serier.


Lycka till!

close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Denna webbplats använder cookies.

Bli medlem i XXL Reward

Få specialerbjudanden, gratis cykelservice och 60 dagars nöjd kundgaranti