Gör din cykel klar till våren hos XXL!

Man on bicycle

På XXL får du gratis cykelservice under hela cykelns livslängd. Om du inte köpt din cykel hos oss, eller om du behöver utökad service, kan du även kolla in vår cykelservicemeny.

Om du inte har möjlighet att komma förbi något av våra varuhus eller om det bara är några små justeringar som krävs för att göra din cykel redo för säsongen, är det en hel del moment du enkelt kan fixa själv på cykeln. Vi har sammanställt en översikt över vad du bör kontrollera och eventuellt justera innan du börjar cykla. Med små åtgärder kan du få en ännu bättre cykelupplevelse!

KOM IHÅG ATT TVÄTTA DIN CYKEL

Tvätta cykeln regelbundet. Det är ett enkelt sätt att ge din cykel en längre livslängd. Du bör även tvätta cykeln innan du börjar justera och smörja delar.

Använd diskmedel och vatten tillsammans med en borste. Skrubba ordentligt innan du spolar av cykeln. Var försiktig när du spolar runt rörliga delar och lager så att inte sand och smuts fastnar i dem.

Tvätta din cykel regelbundet under hela säsongen och alltid efter att du cyklat i regn eller på smutsiga vägar.

Se vårt utbud av underhållsprodukter till cykel >>

JUSTERA SKIVBROMSEN

Se till att montera hjulet rakt och att det sitter korrekt i dropoutsen. Lossa klämman till hjulaxeln för att justera hjulet. Det ska vara lite motstånd i klämman för att den inte ska gå upp så att hjulet kan lossna. Justera motståndet genom att rotera klämman medsols.

Om bromsskivan fortfarande tar i bromsbeläggen, lossa de två skruvarna som pekar bakåt så att du kan justera bromsoket.

En snabb lösning är att initiera rotation på hjulet. Tryck därefter in bromshandtaget och hålla det nere. Dra sedan åt de två okskruvarna igen medan du håller i bromshandtaget.

Om det fortfarande tar i, lossa en av skruvarna. Titta in i bromsoket och se om du kan se var det tar i och justera utifrån den. Dra åt skruvarna till det angivna momentet.

Vad du absolut inte ska göra är att lossa de två skruvar som sitter på sidan av bromsoket. Då kommer oket att delas och olja riskerar att rinna ut på bromsskivor och bromsbelägg. Dessa måste då bytas ut eller rengöras mycket noggrant. Byte rekommenderas ofta om det kommer olja på bromsbeläggen.

JUSTERING OCH SMÖRJNING AV VÄXELVAJRAR

För att finjustera växlar som "skrapar" lite, har du en justeringsskruv på växelreglaget. Om du vrider den utåt (motsols) spänner du vajern. Vrider du den inåt (medsols) kommer vajern att slacka. Det påverkar hur växeln flyttas mellan de olika växlarna. Det måste vara på millimetern korrekt justerat för att växeln ska bete sig som du vill.

På vissa växlar finns också en justeringsskruv baktill, på själva bakväxeln, som kan justeras.

Smörjning

För att växlarna ska fungera bäst är det viktigt att smörja växelvajern/vajrarna. Genom att släppa växelvajern från det lilla fästet längst ner på ramen kan du enkelt dra ner växelhöljet. Det är då lätt att komma åt vajern så att du kan smörja den.

Applicera olja på vajern och fördela den väl längs hela vajern. Känn efter så att vajern går fritt genom att dra höljet upp och ner över vajern ett par gånger, detta också för att se till att det även finns lite olja inuti höljet.

Skjut höljet på plats och placera den i det lilla fästet på ramen igen.

Se vårt utbud av underhållsprodukter till cykel >>

JUSTERA SITTSTÄLLNING PÅ CYKELN

Genom att justera sadeln på skenorna (rails), kommer man lite närmare eller längre ifrån styret. Lossa en eller två skruvar på det fäste som fäster sadeln till skenan. Justera sitsen och dra åt skruvarna igen. Genom att justera hur man sitter i förhållande till styret påverkas din sittställning och du hamnar i en mer eller mindre upprätt position. En liten justering här kan vara tillräckligt för att undvika ryggont. Prova dig fram tills du har hittat en bekväm sittställning.

JUSTERA CYKELNS SITTHÖJD

För att justera cykelsadelns höjd, lossa sadelstolpen från sadelstolpsröret. Vissa cyklar har en snabbklämma, medan andra har en skruvlösning. Lossa skruven eller klämman, justera sadeln till önskad höjd och dra åt skruven eller klämman igen. Dra inte åt skruven alltför hårt, gängorna riskerar då att gå sönder.

Sadeln ska vara så hög att när du sitter på sadeln med båda fötterna på pedalerna -med en pedal i det lägsta läget- bör du ha en liten vinkel på benet.

RENGÖRING AV KEDJAN

För att rengöra kedjan, tvätta först cykeln med såpa och vatten för att få bort grövre smuts. Det finns olika typer av regöringsmedel för kedjan som du sedan kan använda. Spraya regöringsmedel på hela kedjan samtidigt som du snurrar pedalerna bakåt. Spraya även kassett och vevparti ordentligt. Rengör drev och kedja för att förhindra oönskade kedjebrytningar.

Låt kedjerengöringen verka i några minuter och spola sedan av med rinnande vatten. Torka därefter av med rent och torrt papper eller en trasa medan du snurrar pedalerna bakåt. Då får du även bort det mesta av olja och finkornig smuts från kedjan. För att få bort olja är det absolut nödvändigt med rengöringsmedel för just kedjetvätt eftersom det kemiskt löser upp oljan. Torka noga med rent papper tills du ser på papperet att du har fått bort all lös smuts.

SMÖRJNING AV KEDJAN

Att smörja kedjan är lätt, men kom ihåg att tvätta och rengöra den först. Veva pedalerna bakåt medan du sprayar på olja tills hela kedjan är oljad. Veva sedan pedalerna framåt och växla igenom alla växlar, hela vägen upp och hela vägen ner igen. Det säkerställer att även kassetten och växeln smörjs.

För att det inte ska hamna damm och smuts i den rengjorda kedjan och andra dela, torka slutligen bort all överflödig olja med rent och torrt papper eller trasa, medan veva pedalerna bakåt

Se vårt utbud av underhållsprodukter till cykel >>

PUMPNING AV CYKELDÄCK

På sidan av alla cykeldäck står det hur högt tryck däcket tål. Detta anges vanligtvis i PSI.

Ta bort ventilhatten först. På en prestaventil (fransk ventil) måste du först skruva loss den yttre delen av ventilen. Kontrollera att den är lös med ett lätt tryck på ventilhuvudet. När den släpper ut luft är den öppen.

För att pumpa däcket måste du ansluta en cykelpump med ett ventilmunstycke som passar just din ventil. Anslut pumpen med en distinkt rörelse så att du inte förlorar mer luft än nödvändigt. Lås den på ventilen med låsarmen. En bra pump är viktigt och vill du satsa på det allra bästa rekommenderar vi dig att investera i en fotpump. De har oftast en lufttrycksmätare/manometer, vilket gör att du kan se hur högt tryck du pumpar i däcket.

När du har rätt tryck i däcket, koppla loss munstycket fort så att luften inte läcker ut igen. Kom ihåg att stänga och skruva åt ventilerna. Sätt slutligen på ventilhatten. Den säkerställer att vatten och smuts inte tränger igenom ventilen, vilket kan förstöra den

Se vårt utbud av cykelpumpar >>

close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

close icon

Denna webbplats använder cookies.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Genom att anmäla dig godkänner du våra avtal och villkor för e-postutskick.