White by XXL!
Text: Sigurd Rønningen
Foto: Benjamin Ward
– Julafton!
Det annars pandemiövergivna kontorslandskapet i utkanten av Oslo har förvandlats till en myllrande cykelverkstad. Orsaken till uppståndelsen: en ljusbrun kartong märkt med "White". Innehållet konstruerades och designades på just det här kontoret för ett år sedan och nu har resultatet kommit – precis lagom till cykelsäsongen 2021. När en mörkblå cykelram med matchande styre och sadel lyfts upp i ljuset utbrister Marius Jensen nöjt:
– White Christmas!
Bättre och billigare
Säljchefen Are Engehagen och inköpschefen för cyklar, Marius Jensen, är verklighetens motsvarigheter till Mulle Meck, ett radarpar med utpräglad fingertoppskänsla för cykeltrender, ögon för detaljer och design och ett brinnande intresse för att ge kunderna valuta för pengarna. I en sådan värld är det inte mycket som slår det tillfälle då årets egenutvecklade juniormodell ska packas upp.
– Ambitionen är att White Bikes ska vara både billigare och bättre än konkurrenternas, flikar Jensen in medan han justerar växlar och monterar styret.
Ingen kan påstå att han inte lägger ner sin själ i jobbet. Samtidigt som de första damcyklarna från White Bikes utvecklades så föddes också Jensens första barn. Bokstäverna ANE är fortfarande typbeteckningen på alla dammodeller från White Bikes, dvs. att de bär samma namn som Jensens dotter. Andra cykelmodeller som WILMA och ADA är också uppkallade efter familjemedlemmar. Kanske kan kollegan Silje Marie Gran Olsen också kvalificera sig för att få ett oljat vidunder uppkallat efter sig. När hon fick syn på årets juniormodell utbrast hon:
– Åh, vad cool den är!
Eufori -och ångest
Skivbromsar. Ett kedjedrev. Barnanpassad sittställning och design: på kontorsgolvet håller årets nya juniorcykel på att ta form. En stålblå stilstudie med dämpgaffel och låg vikt.
– Eufori blandat med ångest, sammanfattar Are Engehagen.
Det har gått ett och ett halvt år sedan cykelkonstruktören skrev de sista specifikationerna för den här modellen. Sedan dess har pandemin dragit fram över världen. Med en produktionstid på ett år och beställningar av tiotusentals cyklar till fem länder är det en lång väntan innan man får veta hur cyklarna tas emot ute i butikerna. Oftast har lanseringarna slutat med jubel – men någon gång med punktering. När hela cykelbranschen för några år sedan vacklade i valet mellan två olika storlekar på terrängcykelhjul var Marius Jensen tvungen att chansa.
– Jag beställde 27,5 tum för alla White Bikes terrängcyklar. När tusentals cyklar levererades från fabriken ett och ett halvt år senare hade trenden vänt. Kunderna ville ha större hjul. Jag har haft bättre dagar på jobbet.
Kollegan Silje Marie tycker inte att det finns någon anledning att deppa:
– Vi har all anledning att fira i dag!
Ryck direkt från start
Från de försiktiga första stegen för tio år sedan till dagens 70 cykelmodeller har utvecklingen varit exponentiell. I kontorslandskapet i utkanten av Oslo gör de förtjusta kollegorna vågen för årets juniorcykel. Axlarna sänks. Man småpratar. Om riskfyllda cykelfilminspelningar ner för Trollstigen. Fabriksbesök i Asien. Nya konstruktions- och designidéer.
– Det här gjorde oss grymt stolta, säger Jensen och tar upp en bild av den terrängcykel som 2010 gav White Bikes en rivstart i ett av världens största motionscykellopp.
– Ambitionen var att etablera oss direkt i 10 000-kronorsklassen för mountainbikes. Loppet vanns av en annan cykel, men försäljningsmässigt blev White Bikes en klar vinnare i en målgrupp som var väldigt viktig för oss.
Tio år senare är framgångsformeln fortfarande densamma. White Bikes är den egensinniga outsidern som med skicklighet och sans vinner en allt större del av cykelmarknaden genom att erbjuda valuta för pengarna.
Innovation och kvalitet
Märket var bland de första med ett eldrivet växelsystem i Norge. Skivbromsar på barncyklar. Med gravelbikes, fatbikes och hybridcyklar som storsäljare. Den gemensamma nämnaren för alla modeller: de är designade komponent för komponent, streck för streck på Are Engehagens dataskärm, ett intrikat pussel för att få fram den optimala cykeln i ett hav av delar, leverantörer och avvägningar. Nu dyker ännu en företagshemlighet upp på datorskärmen.
– Vad tycker ni om designen? undrar Engehagen och visar upp en 3D-modell av årets elcykel.
Marius Jensen tror att allt ska ordna sig:
– Varje del i denna elcykel har valts ut för att slutresultatet ska bli ännu ett förstaval från White Bikes, för elcyklister som vill ha en kvalitetscykel som inte kostar skjortan.
Om lanseringen kommer att bli lyckad?
Styr cykeln mot XXL och se själv!
Se vårt utbud av Hybridcyklar från White här.
White - milstolpar
2010: Lanserar sina första cykelmodeller: mountainbike, hybrid och landsväg
2012: White ANE – särskilda dammodeller
2014. White barncyklar
2015: White lanserar fatbike
2016: White lanserar elcyklar
2020: White firar 10-årsjubileum som ett av Nordens ledande cykelmärken