Träning på semestern

traning-pa-semester

Utan en fast vardagsrutin är den vanliga joggingrundan eller det regelbundna gymbesöket, lätt att nedprioritera när man är på semester. Men efter några år med stängda gym har vi också lärt oss hur lite utrustning som krävs för att genomföra ett effektivt träningspass – var man än befinner sig.

Det är klart att inte alla vill lägga sina sommardagar på långa träningspass, och naturligtvis uppskattar vi att ta det lugnare under semestern. Men om du är en av dem som har en bra rutin, vet du också hur bra det känns när man är klar med ett pass. Om du har underhållit formen lite är det dessutom lättare att återgå till träningsrutinen efter semestern igen. Här får du tips på enkla metoder som gör att träningen känns lite mer tillgänglig under semestern.

Anpassa din träning till var du är

Låt resmålet bestämma hur du underhåller formen. Den enklaste varianten är att springa en runda, men om du vill köra ett styrkepass är träningsband helt lysande och tar noll plats i bagaget. Dessutom finns det många alternativ till de klassiska träningsformerna:

På stranden? Beachvolleyboll, beachfotboll, surfing, simning eller jogging i sanden.

Ute i naturen? Vandringsturer i brant terräng, stiglöpning, löpning i backar, kanot eller kajak.

I storstaden? Yoga eller styrkepass i en grön lunga, utomhusgym eller på hotellets balkong. Parkbänkar och lekplatser är väl lämpade som träningsredskap.

sommartraning1

Löpande sightseeing

Nu när världen öppnar igen, är det nog många som tänker bege sig utanför Sveriges gränser i sommar. Kanske du ska åka någonstans du aldrig har varit förut? Packa några lätta löparskor och spring medan du upptäcker platsen. Om du är i en stad, kan du ta en morgonrunda längs smågatorna och se staden vakna, eller ta morgonkaffet på stranden efter löpningen.

Hopprep och träningsband i bagaget

Vissa träningsredskap tar så lite plats i bagaget att det inte är några problem att få plats med dem bland sandaler, sommarklänningar och toalettartiklar. De väger inte mycket heller.

Träningsband och hopprep gör det superenkelt att ta med sig sitt eget lilla gym vart man än ska, och du har då inga ursäkter för att hoppa över träningen. Några lätta löparskor och tunna träningskläder, så är planen klar!

sommartraning2

Balansera aktivitet och avkoppling

Bara för att du tränar lite under semestern, betyder det inte att du inte kan njuta. Ha som mål att behålla formen och inte förbättra den. Du kan mycket väl köra kortare och färre pass än vanligt – det viktigaste är att upprätthålla den goda rutinen.

Hitta en bra balans mellan aktivitet och vila, så kommer du hem från semestern både utvilad och med mer energi.

sommartraning3

Packlista för semesterträning

- Ett par bra löparskor

- Lätta träningskläder som shorts och t-shirt

- Tekniska träningsstrumpor

- Sportsolglasögon

- Vattenfast solskyddsmedel

- Keps för extra solskydd

- Vattenflaska eller vätskebälte

- Löparbälte eller sportarmband

- Träningsband och hopprep

Trevlig semester!

close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Bli medlem i XXL Reward

Få specialerbjudanden, gratis cykelservice och 60 dagars nöjd kundgaranti