Tio roliga fotbollsövningar

10_fotbollsövningar_1

Här hittar du tio fotbollsövningar som är både roliga och ger bra teknikträning!

Snart sätter årets fotbollsskolor i gång. Tusentals fotbollstokiga barn står redo och bubblande av energi med bollen vid fötterna på fotbollsplaner runt om i landet. Då handlar det om att engagera barnen med roliga övningar.

1. Fotbollsputt

Genomförande: Använd en av linjerna på planen, till exempel mittlinjen. Låt barnen tävla i vem som slår den mest välriktade passningen. Målet är att bollen ska rulla så länge som möjligt på den kritade linjen innan den rullar åt sidan eller stannar. Den som håller bollen på linjen längst vinner. Placera en kon där bollen avviker från linjen och flytta konerna när rekordet förbättras.

Syfte:
Fokusera på vad som krävs för att slå en bra passning och fördelarna med att slå en passning med insidan av foten. Precision och kraft är nyckelord här.

2. Kaosboll

Genomförande: Här blir det kaos! Avgränsa ett område (en fyrkant) med hjälp av koner eller linjer. Placera barnen med varsin boll inuti fyrkanten. Det bör finnas lite utrymme för att de ska kunna flytta runt sin boll. På given signal är målet att sparka ut de andras bollar ur fyrkanten samtidigt som man håller koll på sin egen. Övningen är slut när endast en spelare finns kvar. I takt med att det blir färre spelare flyttas konerna närmare varandra så att området begränsas ytterligare.

Syfte: Fokusera på att flytta bollen på ett kontrollerat sätt, hitta utrymme och samtidigt öva på att höja blicken för att få en överblick och orientera sig.

3. Reaktor

Genomförande: Placera barnen i två rader med näsan vända mot målområdet, drygt 20–25 meter från målet. Låt ett barn vara målvakt. Instruktören ställer sig med ett gäng bollar mellan de två raderna, så långt bak att de som står längst fram inte kan se dig. Rulla eller kasta en boll framåt mellan de två raderna. Så fort någon i det första paret i raderna ser bollen, handlar det om att reagera snabbt genom att springa efter bollen, vinna duellen och sedan skjuta bollen i mål.

Instruktören kan rulla långsamt eller snabbt, kasta högt eller lågt, långt eller kort. Barnen kan också lägga sig på mage eller rygg innan du kastar, vilket gör övningen mer varierad.

Syfte: Öva barnens reaktionsförmåga, både syn och hörsel. När det uppstår en-mot-en-dueller, axel mot axel får de bra övning i att skjuta bollen i mål med hög hastighet.

4. Stafett

Genomförande: Det här är en av barnens favoriter! Klassiska stafettövningar, med eller utan koner och med eller utan boll. Två eller tre lag, beroende på hur stor gruppen är. Dribbla bollen slalom utan att nudda konerna och spring med bollen i händerna tillbaka upp till start innan nästa tar vid.

Syfte: Skapa laganda. Samtidigt får man träna både med och utan boll och det ger ofta hög puls eftersom alla måste anstränga sig maximalt för att hjälpa laget till seger. Bra övning för uppvärmning.

5. Vinkelspetsen

Genomförande: Sätt upp en rad med markeringskoner från kortlinjen och utåt på planen. Låt raden börja drygt 10–12 meter från den ena målstolpen. Det ska vara ett par meters utrymme mellan varje kon. Övningen går ut på att göra mål i öppet mål genom att först börja vid konen som är längst bort från mål. Den som gör mål går vidare till nästa kon, där vinkeln då blir skarpare. I slutändan kommer vinkeln att vara mycket skarp och man kan behöva skruva bollen för att få den i mål.

Ps. Du kan också byta sida så att barnen måste använda motsatt fot eller skjuta med utsidan av foten.

Syfte: Skottprecision och skruvteknik. Uppmärksamma barnen på att ju skarpare vinkel, desto svårare är det att göra mål. Visa gärna hur man bör träffa bollen för att träffa målet.

6. Hinderbana

Genomförande: Helt enkelt en hinderbana genom vilken barnen ska ta med sig bollen. Lite fritt, lite slalom, en rad med koner som bollen måste lyftas över, en kon som man måste ta sig runt 360 grader, en punkt på banan där barnet måste slå en passning och få tillbaka från tränaren och kanske ett avslutande mål med målvakt. Använd din utrustning och kreativitet. Kom ihåg att ge varje barn lite utrymme innan nästa person ger sig ut på banan.

Syfte: Mångsidighet, att höja blicken, kontroll. Här kan man få med det mesta!

7. Snurra runt konen

Genomförande: En väldigt rolig övning som också kan göras som stafett. Barnet springer fram till en kon, håller handen på konen och springer runt den åtta gånger. Man blir ganska yr och kommer att ha lite problem med balansen och då kan man välja om barnet antingen ska fortsätta med att sparka en boll mot mål eller bara springa tillbaka. Det kommer att bli mycket skratt och glädje här!

Syfte: Koordination, men först och främst glädje bland barnen.

8. Tafatt och kull

Genomförande: Alla varianter av tafatt och kull är perfekta uppvärmningsövningar på fotbollsträningen. Avgränsa ett område, ge en väst till ett eller två barn som “har den” och låt dem köra i gång. Många barn känner till reglerna för dessa lekar.

Syfte: Värma upp kroppen och aktivera alla barn samtidigt.

9. Poängskott

Genomförande: Detta är en enkel övning som skapar mycket aktivitet. Ställ upp laget på en rad och ge alla varsin boll. Välj en målvakt som ska stå i mål. Den första personen i raden passar bollen till tränaren som passar tillbaka för direkt skott. Instruktören ropar ut en poäng på 1–5 baserat på hur “snyggt” målet/försöket är. Sedan är det nästa persons tur. Hög frekvens och tempo är en god idé här. Håll på så pass länge att det blir poäng för alla. Barnen kan antingen lägga ihop poängen själva under tiden eller så kan de räkna hur många fempoängare eller trepoängare de får.

Syfte: Skotträning med hög aktivitet. Var noga med att ge tips under tiden för att förbättra skottekniken.

10. Fotbollsboccia

Genomförande: Denna övning är lik “fotbollsputt”. Den här gången ska man dock komma så nära linjen som möjligt och inte så långt längs linjen som möjligt. Välj en linje, gärna en där det finns lite utrymme även bakom linjen. Barnen har varsin boll och står på en rad parallellt med linjen på planen. Avståndet mellan barnen och linjen väljer du själv och du kan variera avståndet för varje omgång av övningen. På tränarens signal sparkar alla samtidigt och målet är att komma så nära linjen som möjligt. Instruktören bestämmer om bollar som går över linjen fortfarande är med i spelet.

Syfte: Kraft och precision. Här handlar det om att vara känslig och använda insidan. Man kan också ha en så pass långt avstånd att man kan behöva lyfta bollen innan den landar och rullar mot linjen.

close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Bli medlem i XXL Reward

Få specialerbjudanden, gratis cykelservice och 60 dagars nöjd kundgaranti