Bli en bättre padelspelare

padel_9

Är du en av dem som har provat några gånger och vill börja lära dig mer avancerad teknik, eller har du spelat ett tag och känner att du har hamnat på en platå? Då borde du läsa vidare.

Jose Lopez och Lene Stubberud är båda erfarna padelspelare. Jose är tränare på ett PDL Center i Oslo och Lene arbetar – eller hobbyjobbar som hon kallar det – på PDL Center i Ski. Här är deras bästa tips på hur du tar dina padelfärdigheter till nästa nivå – oavsett om du är nybörjare eller har spelat ett tag.


1. Kvalitet över kvantitet

Padel är verkligen en sport för alla och det är så inspirerande att se glädjen som den utlöser, oavsett om man gör det för träningen eller nöjes skull, säger Lene. Hur mycket man spelar har betydelse för utveckling och teknik och det är naturligt att tänka att ju mer man spelar, desto bättre blir man. Men, Jose kan berätta att det inte är den bästa strategin för padel. Han har själv spelat i nästan hela sitt liv och minns att han gjorde detta misstag när han började.

- Jag spelade varje dag i 3 år, men såg nästan ingen utveckling. Först när jag började spela mindre -och fick en tränare- kom utvecklingen. Kvalitet över kvantitet!

Hans erfarenhet är att det allra bästa sättet att utvecklas på är genom att spela med en tränare en gång i veckan utöver ett par matchtillfällen eller träningspass.

padel_11


2. Spela med en tränare

Som de flesta vet, är det lätt att fastna för padel när man väl har provat. Lene säger att många kommer varje dag för att spela, men att det tyvärr är ganska vanligt att det uppstår skador och man inte kan spela alls under långa perioder.

- Det är lätt att få ovanor, vilka kan blir svåra att bli av med. Många spelar också med utrustning som inte passar dem. Om du satsar på att boka in träning med en tränare en timme i veckan, lägger du en bra grund för skadefri framgång på padelbanan.


3. Utvecklas genom att spela match

Det är väldigt lätt att komma i kontakt med andra spelare i padelhallen, tycker Lene. Du får snabbt ett nätverk som gör det enklare att spela matcher mot personer på olika nivåer.

-Matcher är det bästa sättet att utvecklas på, säger Jose. Om du ska bli bättre, måste du våga att spela mot personer som är mer erfarna än du. Matcher är perfekta för detta, men det får inte heller blir för många av dessa. Högst två matcher i veckan.

padel_6


4. Träna styrka och kondition vid sidan

Padel är i sig en fantastisk träningsform, oavsett vilken nivå du ligger på. Men om du vill bli bra, bör du lägga till lite konditions- och styrketräning i din rutin. Kondition är också viktigt, säger Jose. För att undvika skador är det också smart att köra måttlig styrketräning utan alltför tunga vikter.

Lene tillägger att även uppvärmning är en förutsättning för att förebygga skador i padel. Speciellt överkroppen och axlarna påfrestas mycket när du spelar.


5. Få hjälp med att hitta rätt utrustning

De flesta padelhallar erbjuder uthyrning av utrustning, men om du har tänkt att spela ofta lönar det sig att skaffa egen. Utbudet av racketar, kläder och skor har exploderat under de senaste åren och det finns utrustning för alla typer av spelare och preferenser. Återigen handlar det mycket om att förebygga skador och rätt utrustning är faktiskt viktigare än man tror. Kom förbi ditt närmaste XXL-varuhus så hjälper vi dig att hitta den utrustning som passar dig och din spelstil.

padel_8


6. Använd rätt racketgrepp från början

Om du lär dig rätt teknik från början, får du snabbare en mer naturlig känsla för spelet. Och som vi nämnde tidigare är det lätt att få dåliga vanor när man bara ”spelar på känsla”.

Racketgreppet spelar stor roll när man vill bli bättre och kan också hjälpa dig att undvika smärta och skador.

Jose förklarar att som erfaren spelare varierar man sitt grepp mycket, men den bästa utgångspunkten är det man på fackspråk kallar “continental grip”. Vid första ögonkast är det svårt att se vad som är skillnaden mellan detta och ett klassiskt tennisgrepp, men Jose har ett enkelt tips:

- Håll racketen rakt framför dig och greppa den med tummen och pekfingret. Om fingrarna formar ett V, håller du på rätt sätt. Om du vänder handen åt sidan, försvinner V:et.

Dessutom bör du hålla handen långt ut på skaftet och kom ihåg att fästa remmen så att du inte råkar skicka iväg racketen i ansiktet på din partner.

padel_5


7. Positionering – allt handlar om linjer!

- I padel handlar det om positionering, säger Lene och Jose samtidigt.

Ett mycket vanligt nybörjarmisstag är att inte tänka på linjer. Om du är otränad, men bra på att positionera dig, kan du faktiskt vara en bättre spelare än någon som har tränat, men positionerar sig fel. Du och din partner bör alltid följa varandra i linje, om den ena går bakåt bör den andra följa efter. Om det är du som servar måste du springa till nätet för att vara i linje med din partner.

Lene tillägger att kommunikation är nyckeln för att veta var partnern ska positionera sig. Om du får en god förståelse för detta kommer du att bli en avsevärt bättre och smartare spelare.

padel_10


Se vårt utbud av padelutrustning här.

close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Bli medlem i XXL Reward

Få specialerbjudanden, gratis cykelservice och 60 dagars nöjd kundgaranti