Vinterlöpning

Vinterlöpning är mysigt, bra för kroppen och lätt att komma igång med.

Ljuslyktor dansar i träden. Metall knastrar mot isen. Annars hörs inte ett knyst. Till och med älgen har gått och lagt sig. Men vinterlöparna är fortfarande ute. Och de är fulla av endorfiner.

Att springa på vintern är riktigt kul, berättar Frederic Mignotte, europeisk inköpschef för löparskor på XXL.

Det kräver väldigt lite utrustning. Dubbade skor, lätta, varma kläder och en pannlampa. Att springa i skogen på vinternatten med en pannlampa är väldigt stämningsfullt. Det glittrar överallt. Det är en nästintill exotisk naturupplevelse, inte minst för mig som är fransman, säger Frederic.


Den nya vintersporten

Idag har han tagit med sin kollega Thomas Willy Lindgren ut. Thomas har hållit på med löpning i många år men har först nyligen förlängt löpsäsongen till denna härliga, kyliga tid. En av anledningarna är att det går så snabbt att göra sig klar. Det är bara att titta på temperaturen och klä sig efter vädret och inte oroa sig så mycket för att frysa. En rädsla han menar är ogrundad.

Om du fryser lite under de första fem minuterna vet du att du är perfekt klädd. Efter det fryser man inte så länge man rör sig. Det kan vara bra att ha en extra jacka i bilen eller väskan om man inte springer hela vägen hem, säger Thomas och visar att han har på sig två lager underställ och en vinterjacka med Gore-tex-membran.

Vinterlöpning passar alla nivåer. Det märks på hur många olika typer av löpare som kommer för att prova dubbade skor.

De senaste åren har folk testa många nya utomhusaktiviteter: vinterbad, att sova i hängmatta, bouldering och trailrunning. Man glömmer bort att det är enkelt att springa även på vintern. Det är bara att börja! säger Frederic.


Frihetskänsla i alla förhållanden

I takt med att klimatförändringarna har gjort skidsäsongen mer instabil har löpning blivit en alltmer populär aktivitet året runt.

Man kan springa oavsett hur vädret och förhållandena ser ut, berättar Frederic, som innan han flyttade till Norge aldrig tidigare hade använt dubbar på. Inte på cykel, inte på löparskor. Knappt på bildäck.

Under lång tid har dubbade skor varit en nisch inom sportbranschen. Men nu kan vi se att även de stora märkena satsar på det berättar den tidigare triathlonlöparen, som ofta springer ensam i skogen eller med sin hund Molly.

Jag älskar frihetskänslan och stämningen i skogen på vintern. Där borta har jag vid ett flertal tillfällen stött på en älgko med kalvar, säger han och pekar bort mot skogsbrynet.


Du kan lita på dubbarna

Löpning ger mycket bra träning för balansen och är ett bra sätt att hålla igång löpningen inför sommarsäsongen, både för entusiaster och motionslöpare. Enligt löpexperter aktiverar du fler muskelgrupper än när du springer på asfalt. Inte minst eftersom du springer mer försiktigt med kortare steg och på varierande underlag.

Att springa på hala underlag är mycket mer varierat än på löpband. Löpning är ju trots allt en av de mest effektiva träningsformerna, oberoende av vad du gör till vardags, säger Fredric, som förstår att många är rädda för att halka på isen.
Dubbskotekniken är så pass bra nu att du har riktigt bra fäste på blankis, säger han och berättar att det inte är länge sedan de enda terrängskorna du kunde få med dubbar var orienteringsskor. De var både låga och hårda.

Numera är urvalet mycket större. Man kan köpa dubbade skor med olika stötdämpningsnivåer och styvhet, säger han och hoppar lite upp och ner för att få upp värmen igen.

När man står still känner man att det är lite kallt. Vad säger du Thomas? Ska vi ta en runda till och värma upp oss innan vi åker hem?


Fem tips för vinterlöpning

1. Klä dig rätt

Rör dig: Så länge du rör på dig behöver du inte särskilt mycket kläder, även om det är tvåsiffriga minusgrader. En bra tumregel är att du ska klä dig så att du fryser lite lätt innan du börjar springa. Då är chansen större att du håller dig komfortabel under löpturen, istället för att du blir alltför varm längs vägen. Om du är rädd för att frysa kan du hellre ha med ett extra lager i din löparväska.

Lager på lager: Närmast huden är det bra att välja ett åtsittande plagg som kan transportera bort fukt från kroppen och ut i nästa lager. Tekniska underställ eller träningskläder i syntetiskt material är att föredra. Om du fryser lätt och tränar med låg intensitet, är en tröja i merinoull ett bra alternativ. Överkroppen har lättare för att bli kall.

Under de kyligaste dagarna kan det vara smart att använda ett mellanlager. Mellanlagret ska både isolera och transportera fukt och kan vara av syntetiskt material eller ull. Kom ihåg att det främst är luften mellan de olika lagren som isolerar, så välj inte ett mellanlager som är för alltför åtsittande.

Det yttersta laget ska skärma av mot vind och regn, men också släppa ut fukt. En löparjacka i vind- och vattenavvisande material som har goda andningsegenskaper är ett bra val.
Kom ihåg händer, fötter och huvud: Mössa eller pannband, löparhandskar och en halsvärmare är smart att bära i kylan. Fryser du lätt om tårna, kan de tekniska löparstrumporna gärna bytas ut mot ett par tunna ullstrumpor.

2. Se och bli sedd

Lampor: Det går inte lika fort när du springer som när du åker skidor och därför behöver du inte en lika stark lampa. Det räcker med mellan 200 och 1 500 lumen. Det är viktigare att du har en lätt pannlampa med bra batteri.

Reflex: Gör dig synlig med reflexer. Reflexer är ett måste under vintermånaderna. Utan reflexer är det praktiskt taget omöjligt för bilister att se dig.


3. Se till att du har ett bra grepp

Broddar eller dubbar: Det viktigaste att tänka på när du väljer skor för vintersport är att du håller dig på benen. Därför rekommenderar vi att du väljer löparskor med dubbar eller broddar. Det är svårt att koncentrera sig på att springa om du har hjärtat i halsen och är rädd för att nästa steg kommer att sluta med ett fall och benbrott.

Dubbade löparskor kan kännas lite ovant i början. Dubbarna gör att skorna känns lite hårdare och med en något mindre löparkänsla än hos vanliga löparskor. Men det är värt det! Du får ett helt annat grepp och du kan springa vidare utan att vara rädd för att ramla.

Favoritskor: Du kan få dubbar på dina löparskor i alla XXL:s varuhus i Sverige. Om du har ett par favoritskor som du vill använda även på vintern, är det bara att titta in och få dessa dubbade. Det är också möjligt att ta bort dubbarna när så önskas och dubba dem igen nästa säsong. Skorna förstörs inte av dubbningen.

Om du bara springer då och då, är broddar också ett enkelt och prisvärt alternativ. Vi rekommenderar att du köper broddar som är avsedda för löpning, eftersom dessa kommer att ge bättre fäste.


4. Drick innan du ger dig ut

Om du ska springa i en timme eller två behöver du egentligen inte ta med något att dricka. Se till att dricka ordentligt en halvtimme innan du ger dig ut, så håller du dig i flera timmar.


5. Anpassa din löpteknik

Ta det lugnt: Många tror att man kan springa lika fort på vintern som på sommaren, men det är inte sant. Ta det lugnt och lita på dina dubbskor. Du måste lägga full tyngd i avtrampet för att dubbarna ska ge ett bra grepp. Om du inte litar på dubbarna kommer du att spänna dig och springa med stela ben.

Ta hänsyn: Ta hänsyn till vädret och föret när du springer utomhus. Isigt underlag och många minusgrader är exempel på mindre idealiska förhållanden för löpträning med snabba intervaller. Detta ökar risken för att falla på isen samt få sträckningar och problem med luftvägarna. Under sådana förhållanden kan ett lugnt långpass vara ett smartare val.


Löpteknik på vintern kan sammanfattas i följande punkter:

- Sätt ner foten rakt under kroppen vid nedtrampet, för då hamnar tyngdpunkten korrekt

- Landa på mellan- eller framfoten för bästa möjliga fäste

- Ha ett kortare löpsteg och öka hellre frekvensen

- Strama upp kärnmuskulaturen och slappna av i axlarna

- Tre goda skäl att springa när det är kallt

- Mörkret och kylan ger en magisk stämning

- Det är enkelt och kan göras oavsett nivå

- Det ger ett varierat underlag, vilket är skadeförebyggande

close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Bli medlem i XXL Reward

Få specialerbjudanden, gratis cykelservice och 60 dagars nöjd kundgaranti