Hur får man fler att uppleva magin med terrängcykling? Ge dem en elchock på två hjul.

E-trekking 5

"Ett matchande par" är kanske inte det första man tänker när man se de två vännerna som möter oss på parkeringen i skogsbrynet. Halvard Hofsmo lever och andas för terrängcykling, har otaliga mil i benen och ett BMI i nedre änden av skalan. Kenneth Løkås är livsnjutaren som, bortsett från en lördagsnatt förra sommaren, inte har rört en cykelpedal på 15 år.

När vännerna får varsin fulldämpad terrängcykel tilldelad sammanfattar Løkås utgångsläget:

– Du är så gott som formtoppad. Jag behöver en knuff i baken.

Det kräver drastiska åtgärder.

Gör dig redo för en elchock.

E-trekking 2

Terräng var tidigare förbehållet personer i vandrarkängor, bärplockare och ljusskygga aktiviteter, men har snabbt förvandlats till ett lekfullt och tillgängligt eldorado för nyfrälsta cyklister med batteri på ramen. Foto: Benjamin A. Ward

Sverige har blivit ett elcykelland. Under pandemiåret 2020 slog tvåhjulingar med eldrift alla försäljningsrekord. I år räknar butikerna med att sälja slut redan innan sommarlovet. Cykelbatteriet har visat sig kompensera ökande kroppsvikt, dalande form, begränsad träningsbakgrund och skapa nya förutsättningar för ett gott liv. Kort sagt, livsnjutare som Kenneth Løkås.

Nu står vår försöksperson i botten av en rejäl uppförsbacke, redo att krossas av kompisen, men med ett trumfkort: hans terrängcykel är utrustad med batteri och elmotor.

– Kör!

På startsignalen börjar Halvard Hofsmos cykelben gå som trumpinnar -men förgäves: Kenneth Løkås lägger i "turboläge" på elcykeln, fräser upp för backen i brutal fart och når utan ansträngning toppen före sin normalt sett överlägsna överman.

– Så sjukt kul!

E-trekking 3

Dubbel elchock för kompisarna Halvard Hofsmo (till vänster) och Kenneth Løkås, den ena har fått boostad fart och räckvidd, den andra har bara en elbroms på bakhjulet. Foto: Benjamin A. Ward.

Kombinationen fulldämpad terrängcykel och elmotor har de senaste åren öppnat en helt ny värld för leklystna cyklister, även om inte alla visste att de var det. Plötsligt har varje stig blivit en möjlig cykelled -inte ens branta sluttningar och sugande uppförsbackar är ett hinder. Landet runt hackas det och grävs, huggs och stenläggs nya cykelleder i terräng som tidigare var förbehållen betesdjur och friluftsmänniskor. Bland fjäll och fjordar, städer och små samhällen, beger sig människor i alla åldrar och med olika ambitionsnivåer, från barnfamiljer till pensionärer, ut på upptäcktsfärder på två hjul och gärna med elektrisk hjälp. Resultatet är en cykelboom som har fått många att förutspå att cykelleder snart blir en större sommarattraktion än vad preparerade längdskidspår och alpinanläggningar är under vintern.

I skogen har Kenneths elmotor utjämnat mycket av det försprång kompisen Halvard har i cykelteknik och fysisk form. Men inte ens ett batteri kan lösa alla problem.

– Var är snusdosan när man behöver den?! flämtar Løkås.

Han står triumferande på toppen av en backe så brant att man knappt kan tro att en cykel skulle kunna ta sig dit. Svett och superlativ forsar ur vår nyfrälste hjälte. Leendet avslöjar en stolthetskänsla han inte var förberedd på. I nästa ögonblick är han tillbaka på sadeln.

– Vi hörs, Halvard!

E-trekking 4

När man har ett batteri på cykeln är tyngdkraft, formkurva, räckvidd och BMI plötsligt inga hinder. Foto: Benjamin A. Ward

Över rötter och kalfjäll, upp mot utsiktsplatser och genom vackra talldungar går cykelturen. Ibland grenar sig cykelstigen åt olika håll, men terrängcyklar med full dämpning på båda hjulen, grova däck, låg tyngdpunkt och brett styre ger en balans och framkomlighet som lockar fram extremsportaren i Kenneth:

– Vad är det värsta som kan hända? frågar han käckt där han står ovanför ett tre-fyra meter högt stup.

– Ta hellre till höger här, säger kompisen Halvard vänligt och inviger den nyfrälste i terrängcyklingens finesser:

– Skjut rumpan bakåt i nedförsbackar.

– Lyft upp framhjulet när du stöter på hinder i uppförsbackar.

– Trampa med snabb frekvens för ett jämnt flyt och framkomlighet.

Efter tio intensiva kilometer på två hjul är det till slut Kenneths biologiska batteri som sätter gränser.

– Det här är svinjobbigt även med elmotor, konstaterar han under en drickapaus.

Ögonblicket är inne. Cykelkompisen Halvard ser sin chans.

– Catch me if you can, ropar han och kör in på ännu en smal stig.

Kenneth kastar en snabb blick på batterimätaren. Ställer sig på pedalerna:

– Retas inte med mig!

close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Bli medlem i XXL Reward

Få specialerbjudanden, gratis cykelservice och 60 dagars nöjd kundgaranti