Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Cykelavdelningen / Cykel / Hur väljer man rätt cykel

Hur väljer man rätt cykel

 

HUR VÄLJER MAN RÄTT CYKEL?

Vilken cykel ska jag köpa? Du är inte den första som undrar över detta. Det kan verka som en riktig djungel där ute, men vi ska vägleda dig till den cykel som är rätt för dig. Häng med nu, så ska du få många goda råd!

•    Gå direkt till Terrängcyklar (mountainbikes)
•    Gå direkt till Hybridcyklar
•    Gå direkt till Landsvägscyklar

 
TERRÄNGCYKEL
 
Terrängcyklar är de cykeltyper vi säljer mest av här på XXL. På många sätt och vis är detta den mest allsidiga cykelkategorin som ger dig en cykel du kan använda på alla typer av underlag. Om du svarar ja på frågan om du ska använda cykeln på stigar eller ojämnt underlag i skog och mark är detta rätt typ av cykel för dig. Terrängcyklar levereras med olika hjuldiametrar. Läs mer om dessa här:
 
29” terrängcykel
29-tummaren är den nya typen av terrängcykel. Den har 28-tumsfälg (lika stor som på en racercykel) men kallas, på grund av det högre cykeldäcket, något felaktigt för en 29-tummare. 29-tummaren har funnits med oss ett tag nu, men det var först år 2012 som ”alla” skulle ha denna cykeltyp.
 
Det finns många fördelar med en 29-tummare framför en traditionell 26” terrängcykel. De större hjulen gör att cykeln rullar lättare över hinder och ojämnheter. Alltså kan du hålla högre fart i tekniskt krävande terräng, samtidigt som det känns mer kontrollerat. Cykeln gör dig alltså till en bättre cyklist. Du vill uppleva större kontroll i nerförsbackarna. När fler använder 29-tummaren blir det färre spektakulära fall i branta nedförsbackar, exempelvis Ballettbakken i Birkebeinerrittet. Du kommer också känna att det är mindre slitsamt att upprätthålla hög fart på en 29-tummare på grund av högre roterande vikt. Därför är alla dyra terrängcyklar hos oss 29-tummare.
 
Tidigare blev kortväxta personer avrådda från att köpa 29-tummare eftersom geometrin blev lite fel i de minsta storlekarna. Nu har de flesta tillverkare dock lyckats bra med geometrin även i de minsta storlekarna och vi kan helhjärtat rekommendera 29-tummare även till kortare personer, både kvinnor och män. Det finns exempelvis flera kvinnor på 1,50 som cyklar på 29-tummare i World-Cup.
 
26” terrängcykel
I de lägre prisklasserna hittar du traditionella 26” terrängcyklar. Anledningen till detta är att de billigare 29-tummarna snabbt blir väldigt tunga och slöa på grund av de större hjulen och därmed får du bättre cyklar med 26” hjul i dessa prisklasser.
 
På grund av lägre rullande vikt är det också vissa som fortfarande föredrar 26” terrängcyklar i tekniskt krävande terräng, eftersom de är mer snabbmanövrerade och lite lekfullare.
Medan 29-tummaren glider mer över terrängen, följer 26” terrängen. (Jämför med att köra puder med smala skidor kontra breda skidor som glider ovanpå snön i stället för att sjunka igenom – olika fasoner för olika personer).

650B/27,5”
När du trodde att du hade kontroll på hjulstorlekarna så kommer det naturligtvis en tredje hjulstorlek. 650B eller 27,5” är den nyaste hjulstorleken som kom ut så smått på marknaden i fjor. För närvarande är det svårt att få tag i 27,5”. Vi säljer vår White 650B. 650B är tänkt för dig som tycker att 29-tummaren blir lite för slö, även om du gillar fördelarna som den större hjulstorleken ger jämfört med 26” terrängcyklar. Om du tillhör denna grupp är detta rätt hjulstorlek!
 
Vilken prisklass bör jag välja?

För att få en cykel som passar för träning och tävling rekommenderar vi att du väljer en cykel från 5 000 kronor. Då får du en välutrustad cykel som ger massor av cykelglädje och mycket cykel för pengarna. Är du särskilt angelägen kan det vara smart att gå upp till det dubbla för att få bra stötdämpning samt bättre bromsar och hjul. Då blir cykeln också väsentligt lättare. Om du önskar det allra bästa som ännu lägre vikt, bättre stötdämpning, styvare ramar och ännu större växelprecision måste du gå upp i pris ytterligare. Särskilt om du gillar att cykla tekniska partier kommer en dyrare och lättare cykel att ge dig större cykelglädje!
 
Om du bara önskar en cykel som ger problemfritt ägande kan vi rekommendera att välja en cykel för mellan 3 000 och 5 000 kronor, gärna med hydrauliska skivbromsar som ger bättre bromskraft och kräver mindre underhåll. I de lägre prisklasserna vill vi göra dig uppmärksam på att om du ska cykla på stigar kan det vara en bra idé att hellre välja en 26” än en billigare 29”, eftersom den senare ofta blir ganska tung i de lägre prisklasserna.
 
HÄR SER DU FYRA TERRÄNGCYKLAR SOM GER MYCKET FÖR PENGARNA!

 

 

LANDSVÄGSCYKEL
 
Racercykeln är cykeln för dig som ska träna och ha en snabb och effektiv cykel för stora cykelupplevelser på asfalterat underlag. Norge är kanske världens finaste cykelland för landsvägskörning och en racercykel kan vara perfekt om du önskar ett nytt fritidsintresse. Det är få som har provat på landsvägscykling på racercykel och som inte har fallit för charmen i att susa fram ljudlöst och i det närmaste viktlöst genom landskapet i hög fart. Känslan kan nästan liknas med att flyga!
 
Om du ska tävla i landsvägscykling är en racercykel nödvändigt eftersom en racercykel till ganska lågt pris är snabbare än den dyraste hybridcykel.
 
En racercykel har mycket mer framåtlutad och aggressiv geometri än terrängcyklar och hybridcyklar och passar därmed inte så bra för en trevlig cykeltur till affären eller träningen. Racercykeln blir för många därmed en andra cykel som endast används till träning och tävling (och att cykla till jobbet om du verkligen inte tänker bli omcyklad av grannen).
 
Om du överväger att köpa en landsvägscykel är klickpedaler och cykelskor ett måste. Utan dessa tillbehör kan du lika gärna låta bli att köpa en racercykel. Inom kort kommer du att hitta en artikel om cykelskor och pedaler hos oss. För närvarande kan vi nöja oss med att säga att du sparar 30 % energi och kan cykla betydligt snabbare om du använder cykelskor! När du väl har prövat kan du aldrig tänka dig att cykla utan!
 
Vilken prisklass bör jag välja?

Tidigare skulle du aldrig ha kunnat drömma om att kunna köpa en äkta landsvägscykel för 5 500 kr. Det kan du faktiskt nu. Vår ingångsmodell ger en rejäl racerupplevelse om du önskar prova på landsvägscykling men inte har de största ambitionerna.
 
På racercykel finns det dock särskilt två komponenter som är mycket viktiga för cykelupplevelsen. Det ena är hjulen och det andra är själva ramen. Detta är mycket viktigt även på de andra cykeltyperna, men det blir ännu tydligare på en racercykel som ger sådan direkt återkoppling från underlaget.
När du rör dig upp i pris får du väsentligt lättare och bättre hjuluppsättning på cykeln. Det gör att cykeln upplevs som mycket mer livlig och ger mer respons. Om du vet med dig att du kommer att använda cykeln en del rekommenderar vi därför att du går upp i pris från den billigaste racerkategorin. Skillnaderna är mycket tydliga!
 
När vi cyklar på landsväg, cyklar vi med högt lufttryck och styv gaffel. Det gör att alla ojämnheter i vägen fortplantar sig och känns ordentligt i kroppen. Om du ska cykla långa turer på tre timmar och mer rekommenderar vi därför starkt en racercykel med karbonram. Karboncyklarna dämpar vibrationerna och stötarna från asfalten, och ger därför en helt annan komfort än aluminiumcyklarna. Modern karbonteknologi ger styva karboncyklar som genererar mer kraft till underlaget, samtidig som de upplevs som livligare och spänstigare än aluminiumcyklarna.
 
HÄR SER DU FYRA REKOMMENDERADE RACERCYKLAR

 

Guider
Toppen på sidan