Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Skoavdelningen / Tips Till löparen / Att föra löparlogg - Notering av löpning

Att föra löparlogg - Notering av löpning

 

Logga din löpning

En löparlogg är en plats där du för noteringar över din löpning. Det kan vara i en anteckningsbok, ett kalkylblad eller kanske en blogg. Vad man skriver i sin löparlogg bestämmer man givetvis själv, men de flesta antecknar datum, plats, distans, tid och allmänna kommentarer om hur löpturen kändes. Vill du vara ännu mer noggrann kan du även skriva ner uppgifter om väder och terräng.

Den brittiske före detta maratonlöparen Ron Hill har fört loggbok under hela sitt liv som löpare. – Jag började föra löparlogg den 3 september 1956. Jag gick i skolan då och ville hålla reda på hur ofta jag sprang varje vecka och på vilket sätt det påverkade mitt resultat i loppen jag ställde upp i. Det var också för att hålla reda på mina resultat i loppen. Sedan började jag även skriva upp vilket väder det var, antalet repetitioner och varianter på intervallträning och hur jag kände mig under och efter varje pass. Idag noterar jag av ren nyfikenhet min vilopuls när jag vaknar på morgonen.

Stärker självförtroendet

Det låter ju ganska enkelt, men är det verkligen någon vits att lägga ner tid på det här? Först och främst kan löparloggen fungera som en motivationshöjare. När du summerar alla kilometer du sprungit får du en känsla av att ha åstadkommit något och ditt självförtroende som löpare växer.

Ha en rad för varje dag i löparloggen. Tomma rader symboliserar förlorade möjligheter till träning. Jag har inte haft en tom rad i min löparlogg sedan 20 december 1964. Jag tror inte på lediga dagar. – Ron Hill

Att föra löparlogg har bidragit till Ron Hills framgångar som löpare. Han ser tillbaka på sin prestation i Commonwealth Games i Edinburgh 1970, där han som andra person genom tiderna sprang på under 2:10:

– Innan loppet i Edinburgh, där jag sprang på 2:09:28, kunde jag gå tillbaka och läsa om mina fem bästa lopp och planera min träning utifrån mina tidigare erfarenheter. Jag visste precis vilka löpturer jag skulle springa under de två sista veckorna före loppet.

 

 

Hantera skador

En löparlogg kan även hjälpa dig att hantera skador och visa vilken rehabilitering som passar dig. Genom att föra anteckningar om en skada från att den uppstår tills den har läkt, kan du använda dig av samma rehabilitering i framtiden eller välja en annan metod som kanske fungerar bättre.

Ron Hill går ofta tillbaka till sin löparlogg för att lära sig av sina tidigare erfarenheter. – När jag ska springa ett lopp som jag ställt upp i tidigare går jag ofta tillbaka till mina anteckningar och läser om mina tidigare prestationer i loppet. Ibland använder jag min löparlogg för att ge andra råd om träning. Det är otroligt hur ofta det selektiva minnet inte alls stämmer med verkligheten!

Sätta upp mål

En löparlogg är ett perfekt verktyg att använda för att sätta upp mål eftersom den gör dig medveten om dina framsteg som löpare. Du kan planera din framtida träning utifrån det som fungerat för dig tidigare genom att göra en egen träningsplan som du sedan justerar efterhand.

– Ha en rad för varje dag i löparloggen, tipsar Ron Hill. Tomma rader symboliserar förlorade möjligheter till träning. Jag har inte haft en tom rad i min löparlogg sedan 20 december 1964. Jag tror inte på lediga dagar. Men en lätt joggingtur på 3 km är ju rena semestern!

Din personliga löparhistoria

En löparlogg kan hjälpa dig att lära känna dig själv som löpare och låter dig ta kontrollen över din träning. Du skapar din egen löparhistoria, som du kan se tillbaka på och ta lärdom av. När du inser vilken typ av träning som ger dig de bästa resultaten kan du räkna med större framgångar, baserat på dina egna empiriska studier.

När du väl kommit igång med löparloggen kan den mycket väl växa till en detaljerad dagbok som inte bara innehåller information om löpningen utan även tankar och idéer som dykt upp under passet.

Ron Hill är före detta professionell långdistanslöpare. På toppen av sin karriär satte han flera världsrekord och 1970 vann han Boston Marathon där han satte nytt banrekord på 2:10:30. Innan han fyllde sjuttio hade han sprungit lopp i 100 olika länder och springer fortfarande varje dag. Ron Hill är även medförfattare till boken Manchester Marathons 1908-2002.

 

All information är hämtad från www.asics.se

Guider
Toppen på sidan