Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Cykelavdelningen / Cykel / Elcykel - allt du behöver veta

Elcykel - allt du behöver veta

ELCYKEL – SMART, BEKVÄMT & MILJÖVÄNLIGT

Elcyklar blir allt mer populära, det finns många olika modeller och användningsområden, och det är inte alltid så lätt att välja rätt. Elcyklar passar kanske inte alla, men helt klart de allra flesta. Här berättar vi varför du kanske behöver en elcykel och hjälper dig att välja rätt cykel för dina individuella behov.
 
Här kan du se vårt sortiment gällande elcyklar för damer samt elcyklar för herrar
 
Vad är en elcykel?
En elcykel är som en helt vanlig cykel, fast med elektrisk hjälpmotor. Elmotorn hjälper dig när du trampar, så att du snabbare och lättare kan ta dig dit du ska. Motorn ska enligt lag kopplas från vid 25 km/h, så för att cykla snabbare än så måste du själv göra jobbet. Du får motion av att cykla, men behöver inte nödvändigtvis bli så trött och svettig – det kan du styra själv. För dig som cyklar till jobbet kan detta vara en stor fördel, eftersom du slipper duscha när du kommer fram.
 
Elcykeln klassas som en vanlig cykel i trafiken, och elcyklister måste därför följa de lagar och regler som gäller för vanliga cyklister. Vem som helst kan använda en elcykel, eftersom det inte krävs något körkort.
 
Cykelns räckvidd varierar något mellan olika modeller, och eftersom det inte finns någon standardiserad mätmetod är det svårt att ange räckvidden. Vi brukar därför säga att räckvidden för de flesta elcyklar som XXL säljer ligger på 40–60 km, även om den ofta kan vara ännu längre. Det är emellertid många yttre faktorer som spelar in när det gäller räckvidden. Temperatur, däcktryck, vind, användarvikt, topografi, underlag och hur mycket kraft användaren själv bidrar med, är exempel på faktorer som till stor del påverkar räckvidden.
 
När man kör en elcykel måste man trampa, annars fungerar inte motorn. Om man inte trampar ordentligt, utan bara sitter och roterar benen för att motorn ska gå igång, tar batteriet alltså slut väldigt fort. Då kommer cykeln inte upp i angiven räckvidd, eftersom motorn endast är avsedd som en hjälpmotor.
Vem behöver en elcykel?
Alla som vill spara tid, kraft och pengar behöver en elcykel. Elcykeln ger dig mindre belastning, större räckvidd och mer kraft. Oavsett om du ska cykla långt, brant och snabbt eller bara till affären, så kan elcykeln göra att du hellre tar cykeln än bilen eller mopeden. Det är bra!
 
Det finns elcyklar för alla användare och användningsområden. Priset påverkas av faktorer som motor samr utrustning och kvalitet. Det är viktigt att du köper en elcykel som passar just dig och dina behov.
 
Varför ska jag lägga pengar på en elcykel?
Om en elcykel får dig att cykla hela eller delar av året, i stället för att köpa och köra bil, elbil eller moped eller åka taxi, buss, tåg eller spårvagn, så är det väl investerade pengar att köpa en elcykel. Elcykeln är oerhört användbar. Och det faktum att den är bra för hälsan gör den ännu mer intressant. En elcykeln tar dessutom mindre plats än andra fordon, är relativt billig att köpa, enkel och prisvärd att underhålla och snabb och lätt att hantera i trafiken.
 
En elcykel kan inte jämföras med en elbil, men om man räknar på vad det kostar att äga exempelvis en elbil, så sparar man ganska mycket pengar. Elcykeln ger fördelar både vad gäller anskaffningskostnad, försäkring, service, batteribyte och elkostnader – och dessutom får du en sundare livsstil på köpet.
 
Vilken utrustning ska jag välja?
Ju bättre utrustning du väljer, desto dyrare blir elcykeln. Om du fortfarande kör runt med cykeln du fick när du konfirmerade dig för 25 år sedan, så klarar du dig kanske också med en billigare elcykel. Men om du har en landsvägscykel som väger sju kilo, bör du kanske satsa på en elcykel i den högre prisklassen.
 
Alla elcyklar som XXL säljer håller en hög kvalitet, och vi har elcyklar för alla smaker och plånböcker. Om du är van vid skivbromsarnas effektiva inbromsning, bör du kanske överväga skivbromsar även på elcykeln. Om du är van vid 27 växlar är det kanske dumt att köpa en elcykel med tre växlar. Val av utrustning för elcyklar handlar om tycke och smak, precis som för vanliga cyklar och bilar.
 
Vilken slags elcykel passar mig?
På XXL har vi elcyklar i olika prisklasser, som ger en god indikering om vilken cykel som passar vem. Om du cyklar mycket och långt, behöver du en elcykel av bättre kvalitet än om du bara ska cykla till och från affären några gånger i veckan. Kvalitet kostar lite mer, både vad gäller utrustning och motor. För dig som tänker använda elcykeln mycket lönar det sig helt klart med bättre kvalitet på sikt.
 
Dyrare cyklar är i allmänhet bättre rent tekniskt, med ett lättare och mer kraftfullt batteri, mindre underhåll, bättre kraft från elmotorn, mer genomtänkta lösningar, fler växlar, lägre vikt och bättre balans. Dessutom ger de dyrare modellerna ofta en bättre cykelkänsla än de allra billigaste. Det är också viktigt med en pålitlig cykel, utan driftstopp, och då tycker vi det är bättre att lägga lite mer pengar på något som håller längre.
 
Låter en elcykel mycket?
Nej, en elcykel ger ifrån sig väldigt lite ljud. Moderna, borstlösa elmotorer hörs nästan inte alls, och om du cyklar i trafik hör du dem inte. Om du cyklar på en enslig landsväg en tidig söndagsmorgon, så kanske du kan höra ett svagt motorljud som ackompanjemang till fåglarnas kvitter, men det är absolut inte mer störande än ljudet som hörs när hjulen rullar. En framhjulsmonterad motor hörs lite mer, eftersom motorn sitter framför dig. 
 
Har du fortfarande inte bestämt dig?
Vi tycker att du bör köpa en elcykel som är lite bättre än vad du tycker dig behöva just nu. Då får du en elcykel som du kan använda i många år framöver. Ju kraftigare batteri elcykeln har, desto längre kan du cykla. Köp inte en elcykel som i teorin kan ta dig exakt så långt som krävs, utan lägg lite mer pengar för att få en elcykel med något längre räckvidd än du tror dig behöva. Då är du inte lika beroende av de yttre faktorerna och kommer ända fram till destinationen, oavsett väder-, temperatur- och körförhållanden.
 
Vi hälsar dig välkommen till framtiden och en bra elcykelupplevelse!
elcykel bild svenska.jpg

  
TEKNISK INFORMATION

Det pratas mycket om watt, volt, amperetimmar, wattimmar, batterikapacitet, räckvidd m.m., men vad betyder det egentligen? Det är också viktigt att känna till fördelar och nackdelar med elmotorns och batteriets placering.

Motor
Alla elcyklar har en liten, modern elmotor som slås på och av när du trampar. Du behöver alltså inte vara orolig för att cykeln ska köra ifrån dig. Motorn slutar hjälpa till vid 25 km/h, eftersom detta föreskrivs enligt lag. Elcykelmotorerna varierar i spänning och effekt, och dessutom i kvalitet och pris. Batteriet och motorn har alltid samma spänning. Den högsta tillåtna motorkapaciteten på en elcykel är 250 W. Vissa motorer har en högre effekt än 250 W vid start, men sjunker till 250 W efter några sekunder. Det ger bättre acceleration och du kommer snabbare igång.

Batteri
Motorn i en elcykel är beroende av en kraftkälla för att kunna producera kraft, precis som en bils förbränningsmotor kräver bränsle. Batteriet är motorns kraftkälla och elen är "bränslet". De flesta batterier i dagens elcyklar bygger på Litium-Ion-teknologi, vilket gör att de är enkla att ladda och använda och har liten självurladdning.

Li-Ion-batterierna på de elcyklar som XXL säljer klarar 600–1 000 laddningscykler och har en laddningstid på fyra till sex timmar. Med laddningscykel menas en fulladdning av ett helt tomt batteri. (Två fulladdningar av ett halvfullt batteri eller tre fulladdningar av ett batteri som är laddat till två tredjedelar motsvarar naturligtvis också en laddningscykel.)

Kontrollenhet
Kontrollenheten på styret är själva hjärnan i cykelns elsystem. Den styr motorns effekt, och på skärmen visas ofta effekt, återstående räckvidd, batteristatus, distans för turen, total distans, hastighet, genomsnittshastighet m.m. Skärmen är av antingen LCD- eller LED-typ. LED är en lite nyare, skarpare och energisnålare lösning än LCD, annars är det ingen större skillnad. Informationen som visas varierar mellan olika elcyklar. I regel kan man ställa in hur mycket hjälp man vill ha av motorn, med 3–6 steg på kontrollenheten.

Motorsensor
För att känna av om pedalerna är i rörelse eller inte, sitter det en sensor på elcykeln. När pedalerna rör sig slås motorn normalt sett på efter upp till ett halvt varv. Motorn går tills man slutar att trampa eller tills man bromsar.

Två olika typer av motorsensorer används på elcyklar:

- Hastighetssensor (speed sensor), som mäter elcykelns hastighet

- Momentsensor (torque sensor), som mäter vridmomentet

Vanligtvis sitter motorns hastighetssensor i cykelns vevparti, där den läser av pedalernas rörelser. Normalt sett sker det en fördröjning från det att du trampar till det att sensorn registrerar att pedalerna är i rörelse. En del elcyklar är utrustade med ett gashandtag för att "kompensera" för denna fördröjning. Hastighetssensorn stänger också av motorn vid en hastighet av 25 km/h, så denna sensor har två uppgifter. Den här typen av sensor används ofta på lite billigare cyklar.

Momentsensorn mäter normalt sett kedjans vridmoment och reagerar när kedjan spänns. Det innebär snabbare respons och kraft från första tramptaget, och motorn reagerar snabbt i förhållande till den kraft du använder, under hela cykelturen. Ju mer du trampar, desto mer kraft från motorn, och vice versa, så momentsensorn är lite "smartare". På bakhjuls- och mittmonterade motorer är momentsensorn integrerad i motorn, tillsammans med en hastighetssensor som stänger av motorn vid 25 km/h. Här finns det alltså en separat sensor för varje uppgift, vilket vi på XXL tycker är att föredra. Denna typ av sensor används oftast på lite dyrare cyklar.

Bromssensor
Vissa elcyklar har dessutom en bromssensor, som kopplar från elmotorn när du bromsar. Ibland finns det också en sensor och lösning för regenerering/laddning vid bromsning, men detta är inte särskilt vanligt.

Laddning och underhåll av batteriet

Följ alltid laddningsanvisningarna som medföljer elcykeln, för så långvarig glädje och nytta som möjligt av batterierna. Li-Ion-batterier tål visserligen att småladdas, men det är alltid bra att köra batteriet "tomt" lite då och då. Du bör dock undvika att tömma batteriet helt, eftersom det kan skada batteriet, så håll koll på cykelns batteriindikator. När den säger att batteriet är tomt, så är det dags att ladda det.

Vid långtidsförvaring av Li-Ion-batterier bör de varken vara fulladdade eller urladdade, utan ca 50–70 % laddade.  På grund av självurladdning bör batteriet kontrolleras och laddas varannan månad vid långtidsförvaring. Många elcyklar levereras med automatisk laddare, som ser till att batteriet har en optimal laddning vid vardagsbruk. Vi rekommenderar inte att laddaren är på konstant vid långtidsförvaring. Korrekt hantering och underhåll ger batteriet en ökad livslängd.

Elcykelbatterier som är "förbrukade" kan lämnas in i alla XXL-butiker eller på kommunala återvinningsstationer. Nya batterier kan köpas i XXL:s butiker, men måste beställas på förhand.

Laddningstid
Batteriets aktuella tillstånd, wattimmar och laddarens kapacitet påverkar laddningstiden. Normal laddningstid för XXLs elcykelbatterier med Li-Ion-teknologi är 4–6 timmar. Om laddaren inte automatiskt slutar ladda när batteriet är fulladdat måste du själv ha uppsikt över detta. Alla elcyklar som XXL säljer har automatiska laddare.

När det är kallt ute bör du ta av och ladda Li-Ion-batteriet inomhus, men om cykeln står i ett varmgarage, cykelskjul eller liknande kan batteriet laddas när det är monterat på cykeln. Om du inte har den möjligheten, kan det vara bra att välja en elcykel där batteriet är enkelt att ta av och bära med sig. Ett elcykelbatteri väger i allmänhet mellan två och fyra kilo.

Batteriets vikt och placering
Logiskt nog ger hög vikt på motor och batteri en lite sämre komfort när du cyklar, eftersom cykeln blir tyngre. Men dessutom är viktfördelningen avgörande för komforten, d.v.s. att cykeln är välbalanserad. Det påverkar hanteringen av cykeln, och vissa billiga elcyklar kan vara direkt obehagliga att cykla på, eftersom konstruktionen inte är tillräckligt väl balanserad. 

Vissa elcyklar har batteriet integrerat i ramen, för att få en lägre tyngdpunkt. Men detta är inget måste för att elcykeln ska vara lätt att hantera. På flera av de mest bekväma och välbalanserade elcyklarna sitter batteriet i pakethållaren, men detta har man då tagit hänsyn till i designprocessen. Bra viktfördelning, geometri och hantering kännetecknar de flesta dyrare elcyklar av hög kvalitet, eftersom de generellt sett är mer väldesignade och genomtänkta.

Motorns placering
Elcyklar med framhjulsmonterad motor har framhjulsdrift, vilket är en billigare, men väl fungerande lösning. Motorn sitter i framhjulets nav, vilket betyder att man i själva verket får tvåhjulsdrift, eftersom man själv bidrar med kraft till bakhjulet. Fördelen är att det är väldigt enkelt att ta av och serva motorn. En elcykel med framhjulsmonterad motor känns lite annorlunda att cykla på, eftersom de flesta traditionella cyklar är bakhjulsdrivna. Det är t.ex. lite trögare att köra upp på asfaltskanter, trottoarer med mera. Denna motortyp har ofta ett lite lägre vridmoment än de två andra typerna, och lämpar sig därför bäst i stadsmiljöer och plan terräng.

En mittmonterad motor driver direkt på kedjan och lägger tyngden på bakhjulet. Kraften koncentreras till vevpartiet, som man själv överför kraft till, vilket ger en effektiv och konstant kraftöverföring Kraften överförs till bakhjulet via kedjan. Bakhjulsdrift upplevs som något bättre i uppförsbackar och ger en mer förutsägbar cykelkänsla, eftersom alla traditionella cyklar är bakhjulsdrivna. Vid mittmonterade motorer måste man växla ordentligt för att utnyttja kraften maximalt, men detta är något man lär sig ganska snabbt. Mittmonterade motorer upplevs ofta som väldigt kraftfulla.

En bakhjulsmonterad motor ger självklart också bakhjulsdrift, och är en vanligt förekommande lösning som ger hög komfort. Vikt och placering är samma som för en framhjulsmonterad motor, men motorn sitter i stället i navet på bakhjulet. Det är en väldigt diskret placering och du hör inte ljudet från motorn lika mycket, eftersom den är placerad bakom dina öron.

Watt = elförbrukning
Enheten watt (W) känner du säkert igen från bl.a. glödlampor. Watt är den hastighet som elektrisk ström förbrukas med, alltså hur fort kraften tar slut. Ju lägre watt-/elförbrukning, desto längre tid har du el.

Volt = elektrisk spänning
Volt (V) är spänningen på batteriet som levererar ström till elmotorn. Om du ökar spänningen, ökar du också potentialen för kraften du överför från batteriet till motorn, och därifrån till drivhjulet. Det blir alltid en liten effektförlust vid överföring av kraften. Spänningen på dyrare elcyklar styrs ofta av en elektronisk styrenhet, som optimerar spänningen i förhållande till användning och belastning.

Elcyklar levereras vanligtvis med 24 eller 36 volts batteri och motor. 48 V är den maximalt tillåtna batterispänningen för elcyklar i Sverige.

Amperetimmar = batterikapacitet
Amperetimmar (Ah) är elförbrukning över tid och ger normalt sett en bra indikation om elcykelns räckvidd. Batterikapaciteten för elcyklar ligger i regel på mellan 7 och 17 Ah.

Wattimmar = elförbrukning över tid
Wattimmar anger batteriets kapacitet över tid. Om man multiplicerar volt och amperetimmar får man wattimmar. Om du har ett 36 V-batteri på 8,8 Ah har du alltså 316,8 wattimmar till ditt förfogande. Det innebär att du har 316,8 watt i en timme eller 1 watt i 316,8 timmar o.s.v. Ett 36 V-batteri med 400 Wh är alltså på 11,1 Ah.

Wattimmar anger hur mycket ström du har till ditt förfogande över tid och ger en indikation om hur stor räckvidd du egentligen har.

Räckvidd = hur långt du kommer
Högre spänning/volt och fler amperetimmar (Ah) ger dig alltså högre kapacitet, men räckvidden är beroende av en rad andra faktorer. Uppförs-/utförsbackar, acceleration, start/stopp, användarvikt, cykelvikt, underlag, däck, luftmotstånd, växling, packning och egen insats är exempel på saker som påverkar din räckvidd. Det sistnämnda har en avgörande betydelse.

Låga utomhustemperaturer minskar dessutom batterikapaciteten, eftersom batteriets inre motstånd ökar. Hur stor minskningen blir i praktiken är svårt att säga. En enkel tumregel är att från 20 oC och nedåt kan du dra av 0,5 % effekt per grad. Vid 0 grader får batteriet alltså en effektreduktion på 10 % och vid -10 oC en effektreduktion på 15 %.

När det är kallt minskar också trycket i däcken, vilket ger ett högre rullmotstånd. Detta kan kompenseras genom att fylla på lite mer luft i däcken på vintern.

Alla dessa faktorer måste du ta hänsyn till när du ska välja elcykel, så att du har en viss marginal i förhållande till önskad räckvidd.

 

Guider
Toppen på sidan