Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider /

FÖTTER ÄR OLIKA

  • Tillbaka till tips & råd skoavdelningen
  •  

    Fötter liknar inte varandra och detta har betydelse för vilken sorts sko som passar dig bäst. Bör du ha en sko med perfekt stötdämpning eller är bra stöd viktigare för dig? Lär känna dina fötter så blir det lättare att välja rätt.

     
     
    De flesta fötter kan delas in i tre huvudkategorier: neutralt fotvalv, lågt fotvalv (eller plattfot) och högt fotvalv. Beroende på vilken livsstil man har och hur mycket fötterna belastas formar de sig naturligt med tiden och hamnar inom en av dessa tre kategorier. Löparskor anpassas efter dessa olika fottyper, eftersom löpning innebär en stor belastning på fötternas många ben, leder, senor och muskler. Du bör kontrollera din fottyp innan du köper nya löparskor.
     

    Olika fotavtryck. Från vänster normal fot (normalpronation), plattfot (överpronation) och högt fotvalv (supination). Kontrollera med våt fot på torrt underlag.

    När man springer utsätts fötterna för samma kontinuerliga framåtrörelser, vilket gör att alla löpare har sitt unika löpsteg. Speciella löparskor kan hjälpa foten att röra sig bättre genom steget.

     

    Neutral/Normal fot

    • Effektiv fot.
    • Vi kallar det normalpronation.
    • Ett karakteristiskt drag är ett stabilt fotvalv som stöder fotens rörelse genom hela steget.
    • Foten rullar naturligt inåt (pronerar) för att fördela trycker vid fotens nedslag.
    • Du kan använda alla löparskor märkta ”normalpronation”.

     

    Lågt fotvalv/plattfot

    • Flexibel fot.
    • Vi kallar det överpronation.
    • Fotvalvet är för svagt, vilket resulterar i att foten rullar för mycket inåt.
    • Överpronation kan under längre tid innebära extra belastning på vrister, knän, höfter och rygg.
    • Du behöver löparskor med god stabilitet för att ge stöd åt ditt svaga fotvalv.
    • Du kan använda alla löparskor märkta ”överpronation”.

     

    Fot med högt fotvalv (hög hålfot)

    • Styv fot.
    • Vi kallar det underpronation.
    • Fotvalvet är för kraftigt, vilket gör att foten rullar utåt i steget.
    • Foten kan inte pronera ordentligt (se neutral fot)
    • Underpronation kan med tiden skada den naturliga stötdämpningen.
    • Du behöver skor med mycket stötdämpning.
    • Du kan använda alla löparskor märkta normalpronation och underpronation.

     

    Guider
    Toppen på sidan