Löpning

Löpning är ett effektivt sätt att träna på. Spring utomhus eller på löpband och få upp pulsen. På XXL hittar du bland annat löparskor, pulsklockor och vätskebälten, ja det mesta du behöver för din löpning!

Handla efter kategori

Löpning är en året-runt-idrott som kan utövas utomhus eller inomhus på löpband. Det finns mängder av fördelar med löpning som med all annan slags träning. Många undrar vilka muskler tränas vid löpning? Det ska vi reda ut här.

Vilka muskler tränas vid löpning?


Ben och fötter

Det är inte så konstigt att benen tränas vid löpning, när du springer är det benen som tar den största smällen och benmuskulaturen är det som tar emot all kraft.

Bålmuskulatur
Att ha en bra hållning när man springer är viktigt för andningen. Bålen tränas automatiskt då du spänner bålmuskulaturen för varje löpsteg du tar.

Höft och rumpa
Gluteus maximus som är det latinska namnet på rumpmuskeln, är kroppens största muskel. Rumpan och hamstringsmusklerna är det som gör de mesta av arbetet när man löptränar. Dessutom jobbar höftmusklerna också då deras uppgift är att dra tillbaka benen i rätt position efter att du nuddat marken.

Hjärtat
Hjärtat är också en muskel. Hjärtats funktion är att se till att musklerna får syre och näringen de behöver för att fortsätta arbeta. De som springer regelbundet har starkare hjärtan.

Vad ska man äta innan löpning?
Det finns inga regler för vad man ska äta innan ett löppass. Detta beror helt på dig som perso. En del gillar att springa på tom mage och då kan man istället äta tre timmar innan löppasset för att fylla på energidepåerna. Om man däremot gillar att äta innan löpning kan man med fördel äta något som innehåller protein och kolhydrater. Detta kan till exempel vara riskaka med en skiva ost eller ett kokt ägg på en knäckemacka.

Löpning nybörjare
Här listar vi lite tips för dig som är nybörjare inom löpning. Man bör ha ett bra upplägg och träna balanserat för att inte överbelasta kroppen och skada sig.


- Starta i en lugn takt, gärna två till tre gånger i veckan. För att vänja kroppen kan man börja med promenader och lägga in korta frekvenser av löpning.


- Spring regelbundet. Regelbunden löpträning gör det lättare för dig att hålla igång och inte tappa motivationen. Det är bättre att köra lätta löppass än att inte springa alls under till exempel vinterhalvåret. Dessutom bör du använda dig av reflexväst om du ska springa utomhus.


- Värm upp. Man ska alltid värma upp kroppen oavsett vilken typ av träning man utövar. Börja gärna med att promenera 5 minuter i en rask takt och öka därefter tempot.


- Variera löprundan. Spring gärna olika rundor för att göra det roligare och mindre statiskt att löpträna.


- Variera underlaget. Spring på olika typer av underlag och känn efter vad som passar dig och din löpstil bäst.

close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Bli medlem i XXL Reward

Få specialerbjudanden, gratis cykelservice och 60 dagars nöjd kundgaranti