Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Träning & Hälsokost / Träningsredskap / Foam Roller

Foam Roller

Vad använder man en Foam Roller till och hur fungerar det?

Foam rolling är en typ av själv-massage och stretching av muskler och senor samt att den hjälper till att släppa på muskelspänningar och löser upp ärrvävnader.

En Foam Roller fungerar på det viset att man rullar en utvald muskel eller ”trigger punkt” på kroppen med rollern, den hjälper då till att massera och lägga tryck på muskulaturen. Genom att ge tryck på specifika punkter på kroppen ger du möjlighet att hjälpa till vid musklernas återhämtning och hjälpa dem att hitta tillbaka till sin normala funktion. Normal funktion innebär att musklerna är elastiska, friska, och funktionsdugliga.

Untitled.jpg
Hur fungerar en foam roller? 
 
Foam rolling har blivit omåttligt populär bland vanliga motionärer och idrottare de senaste åren. Användning av en Foam Roller ger en ökad blodcirkulationen något som kommer att göra musklerna mjukare.
 
Bland de som har ett starkt behov av att använda en Foam roller är personer med kontorsarbeten som ofta är sittande i sitt arbete, något som kan leda till större problem med nacke, axlar och rygg.
 
Här kan 30-45 minuter med övningar i veckan ge fantastiska resultat.
 
Foam rollern används för att öka rörligheten och ge mjukvävnadsterapi till kroppen.
 
Effekterna på kroppen liknar de efter en djup massage och hjälper till att förebygga skador.
 
Den används även i återhämtningsyfte av idrottsmän då foam rollern ger ökad flexibilitet och minskning av muskelspänningarna. 

 

Hur använder man en Foam Roller? 

Om man inte tidigare använt en Foam roller så kan det vara smart att starta med kortare rullningar på ett mindre område där man hittar ömmande punkter.

Det är viktigt att komma ihåg att det kan vara smärtsamt om man är ny eller är väldigt spänd i musklerna.

Desto mer du använder Foamrollern desto mindre ont kommer det att göra!

Man kan rulla med foam rollern på alla delar av låret samt på din rumpa, nacke, rygg och vader.

När du rullar så är det smart att rull aupp på triggerpunkten och så hålla där i mellan 30 sekunder och 1 minut för att få spänningarna att släppa och senare lägga sig.

Vi har samlat de bästa och vanligaste övningarna med bilder och instruktioner här.

 
Untitled-7 copy.jpg

Vilken Foam roller skall man köpa? 

Det finns en rad olika typer av foam rollers. De är uppbyggda efter längd, hårdhet samt om de är släta eller uppbyggda med triggers. De med inbyggda triggers passar dig som vill gå direkt på djupet av ömma punkter på direkten.

Vilken foam roller du väljer handlar om vad du skall använda den till?

Är du ute efter mer djupgående effekt skall du använda en hårdare/fastare roller medans om du är i starten av ditt rullande så kan det vara smart att använda sig av en mjukare roller. 

Nedan ser du ett urval av de Foam Rollers som vi har på lager:

 
Guider
Toppen på sidan