Reklamation - Vi hjälper dig!
Skulle det vara så oturligt att du har mottagit en vara som det är något fel på så vi kommer vi att göra vårt bästa för att hjälpa dig så fort som möjligt. Det går bra att reklamera varor köpta på webbshopen i närmaste XXL varuhus. Ta med produkten och ditt kvitto till butiken, ditt ordernummer eller kvitto/faktura från Walley och Klarna gäller som köpbevis.
För alla returer eller reklamationer; kunder som beställer från xxl.se måste befinna sig i Sverige för att kunna använda leveransalternativ. Om du befinner dig utanför Sverige måste alla returer och reklamationer hanteras genom att besöka ett av våra varuhus i Sverige.
Nedan har vi gjort en liten guide som visar steg för steg om hur du ska gå tillväga när du ska reklamera på en produkt hos e-handeln om du inte har möjlighet att besöka ett varuhus.
Varor köpta i varuhus kan endast reklameras i varuhus.
1. Det första du gör att är kontakta vår kundservice (kundservice@xxl.se).
När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer (SE_0XXXXXXX), vilken vara det gäller och vad det är för fel på varan. Bifoga en bild(er) på felet. Det gör att vi i många tillfällen kan lösa ditt ärende mycket snabbare.
2. Skicka din reklamation till oss.
För att skicka in en reklamation till vår e-handel skapar du din returetikett genom att logga in på din profil, följ nedan steg.
- Logga in på din profil. Om du saknar ett inlogg eller inte ser ordern under fliken "Mina köp" kan du följa denna länk: https://www.xxl.se/faq/registrera-din-retur-anonymt
- Markera «Retur» för den order du önskar göra en reklamation
- Välj varan du önskar reklamera och välj reklamation som orsak i menyn.
- Du kommer snart att motta ett mejl från Bring med QR-kod och instruktioner (om du inte hittar mailet, dubbelkolla skräppost/spam). Om du ska returnera fler än ett paket behöver du skapa en retursedel per paket.
- Ta med dig returpaketet och din mobiltelefon med QR-koden till ditt närmaste Bring-ombud.
Hos Bring skriver du ut en adresslapp genom att scanna QR-koden, applicera sedan lappen på paketet för returnering. - Spara kvittot från ombudet för att kunna spåra din retursändning.
3. Utredning av produkten
Vid en reklamation görs en utredning av produkten. I vissa fall får vi skicka reklamationen vidare för utredning hos leverantören. Dina åsikter som kund värderas högt, därför ber vi dig att kontakta oss vid åsikter eller bekymmer. När vi har mottagit din vara kommer vi att behandla ditt ärende inom 30 dagar.
4. Besked från XXL
Så fort utredningen är färdig får du besked från oss om din reklamation inte är godkänd.
Vi vill göra dig uppmärksam på att reklamationsrätten gäller produktionsfel av vara och inte fel orsakade av normalt slitage eller föråldrande av produkt. En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts.