FAQ

OFTA STÄLLDA FRÅGOR

Här hittar du vanligt förekommande frågor och svar. Hittar du inte det du letar efter är du välkommen att kontakta oss på kundservice@xxl.se.

Vilka öppettider har kundservice?
Vår kundservice är bemannad måndag till fredag mellan 08-17 och nås på kundservice@xxl.se.

Hur kan jag ta del av information, erbjudanden och kampanjer på XXL?
Genom att bli medlem i vår kundklubb XXL REWARD. Medlemskapet är gratis och innebär inte några åtaganden. Medlemmar får massor av fantastiska erbjudanden, bättre garantier och servicetjänster samt elektroniskt kvitto när man handlar i våra butiker.

Gäller öppet köp på REA?
Ja, vi har öppet köp på REA och kampanjvaror. Vid byte av färg/storlek på en kampanjvara gör du alltid bytet till samma pris som du en gång köpte varan för.

Jag har endast erhållit delar av min order?
Vi använder oss av flera olika lager, därför kan din order skickas i flera paket. I orderbekräftelsen du erhåller efter lagd order omnämns dessa ordrar som ”Splittorder”. Du får en avisering per paket om din order skickas i flera paket. Kontakta oss på kundservice om du saknar avisering.

Mitt paket var skadat när jag tog emot det. Vad gör jag?
Om du upptäcker direkt vid uthämtning att ditt paket är skadat ligger det i XXL:s intresse att så snabbt som möjligt få tillgång till bilder på fraktskadan. Maila dessa bilder till kundservice@xxl.se för vidare hjälp.

Skicka till XXL Butik
Skicka till XXL butik innebär att din order skickas till omvalt XXL-varuhus. Observera att din order plockas från centrallagret och skickas till det utvalda varuhuset. Du kan inte hämta ut varorna innan du blivit aviserad via SMS eller via e-mail.

Jag saknar packsedel och retursedel i min leverans, hur får jag dessa?
Vi skickar inte ut fraktsedel eller packsedel i leveranserna. Du hittar all information om din order på «mina sidor» samt skapar din retursedel i samband med att du registrerar returen. Följ stegen i denna guide: https://www.xxl.se/faq/byteochretur

Kan jag returnera ett e-handelsköp i butik?
Ja, det kan du. Vid retur i butik krävs att du medtar varan i originalskick tillsammans med ditt köpbevis (orderbekräftelse, kvitto eller faktura).

När kan jag hämta ut min order?
I samband med att din order lämnar lagret skickas ett mail till dig med ett unikt spårningsnummer. Med hjälp av detta spårningsnummer kan du spåra din sändning. Avisering sker alltid via SMS när ordern finns att hämta ut.

Jag kan inte betala med faktura?
Kontrollera att du inte får upp en ruta på hemsidan där det står "Beställningen blev inte godkänd av kreditgivaren".

Det kan vara pga följande orsaker:

• Du är under 18 år

• Adressen du har angivit är inte din folkbokförda adress

• Du har angivit ett felaktigt personnummer

• Du har nått din maximala kreditgräns.

• Du har angivit en leveransadress samt en annan fakturaadress

Jag har beställt och fått min orderbekräftelse, men önskar att lägga till en vara på ordern. Är det möjligt?
Nej, detta är tyvärr ej möjligt.

Kan jag annullera min order?
I vissa fall kan kundtjänsten hinna annullera ordern innan den skickas. Men då paketeringsprocessen sker tämligen omgående efter lagd order kan vi ej lämna garanti för att vi hinner annullera ordern. Maila kundservice på kundservice@xxl.se med rubriken ANNULLERA samt aktuellt ordernummer så ska vi se över möjligheten. Om ordern hunnit skickas kan ni istället välja att ej hämta ut ordern. Då returneras den automatiskt efter 7 dagar och annulleras utan någon tillkommande straffavgift.

Har du frågor om din faktura?
Kontakta Walleys kundservice via denna länk: www.walley.se/kundservice


Kontakta Klarnas kundservice via denna länk: www.klarna.com/se/kundservice

Hur fungerar fakturabetalning?
Fakturan skickas till din angivna e-postadress från Walley eller Klarna. Betalning sker enligt angivna uppgifter på fakturan.

Jag har betalat min faktura men mottagit påminnelse.
Har du frågor gällande påminnelsefakturan, så ber vi dig kontakta betalleverantören direkt.

Walley: www.walley.se/kundservice

Klarna: www.klarna.com/se/kundservice.


Kvitto

Om köpet är gjort via E-handeln finner du kvittot genom att logga in hos betalleverantören.

Walley: https://www.walley.se/

Klarna: https://www.klarna.com/se/

Är köpet gjort i ett varuhus kan vi hjälp dig att finna en kopia. Maila då kundservice@xxl.se där du anger varuhuset köpet gjordes, totalsumman för köpet, dina fyra siffror på kortet köpet gjordes med samt köpdatum.

Jag har mottagit en påminnelse för en order som jag ännu inte fått.
Återkom då snarast till kundservice@xxl.se och glöm inte skriva ditt ordernummer (SE_XXXXXX) så hjälper vi dig vidare i ärendet.

Tidpunkt för leverans vid hemleverans
När du valt hemleverans kommer Bring att kontakta dig innan leveransen för att ni gemensamt skall komma fram till en passande leveranstid.

Vilket ombud kommer mitt paket hamna på?
Ditt paket kommer alltid till ditt närmsta ombud. Detta är automatiskt uträknat genom ditt postnummer och du kan själv kolla upp vilket som är ditt närmsta ombud på Utlämningsställen och paketboxar I Karta - Bring.se. På din sms-avisering som du får när ditt paket finns att hämta står det specifika ombudet.

Hur lång leveranstid har ni?
Vår leveranstid ligger vanligtvis på 1-4 arbetsdagar över hela landet (orderhantering och speditörens tid att leverera din beställning). För varor som på grund av sin vikt eller storlek måste levereras som hemleverans samt varor som hanteras i vår verkstad innan utskick ligger leveranstiden på ca 7-14 arbetsdagar.

Observera! Vid hög orderingång under stora kampanjer reserverar vi oss för några dagars extra leveranstid. Vår lagerpersonal jobbar alltid så gott de kan för att din order skall kunna sammanställas och skickas ut så fort som möjligt.

Vad kostar frakten?
Vid beställningar under 400:- tillkommer 49:- i frakt när du väljer att paketet skall skickas till ett ombud. Vid hemleverans varierar priserna beroende på vikt, storlek mm. Priset för din hemleverans visas alltid i kassan när du ska lägga din beställning.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket på ombudet i tid?
Din beställning ligger hos ombudet i 7 dagar innan det sänds i automatisk retur till oss, utan någon tillkommande avgift. När vi har mottagit och hanterad din retur skickas en uppdatering till Walley/Klarna. Walley/Klarna återbetalar därefter din faktura, alt det kredit/betalkort som du använde vid köpet. Observera att vi uppskattar 5-14 arbetsdagar innan din retur hanterats och blir återbetald.

Vad gör jag om jag vill reklamera en produkt?
Om du vill reklamera en produkt som du har köpt i butik kan reklamationen endast göras i ett varuhus. Om du handlat på e-handeln och har en butik i närheten, rekommenderar vi dig att besöka butiken i första hand för snabbast hantering av ditt ärende. Om du behöver skicka in reklamationen till oss, maila kundservice@xxl.se och glöm inte skriva ditt ordernummer (SE_XXXXXX), förklara vad som är fel samt bifoga en bild för enklast hantering.

Inga reklamationer kan direkt godkännas utan att ha blivit fysiskt undersökta, d.v.s. du får då skicka tillbaks den defekta varan till oss med retursedeln som du skapar på vår hemsida.

Får husdjur följa med in i varuhuset?
Av omtanke för personer med allergi är vår policy att husdjur får vänta utanför varuhuset. Kontakta gärna personalen på plats om du vill titta på utrustning till din hund, vi hjälper dig gärna att hitta rätt produkter.

I varuhusen nedan är det endast möjligt att ta med assistans- samt ledarhundar in i varuhuset.

Borlänge

Gävle

Halmstad

Karlstad

Sickla

Sisjön

Tack för visad förståelse.

close icon

Välkommen till vår nya e-handel! Klicka här för att gå tillbaka till gamla xxl.se

Bli medlem i XXL Reward - få poäng på alla köp

Få personliga erbjudanden och poäng på alla köp!