Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Cykelavdelningen / Cykel / Tips & råd inför cykellopp

Tips & råd inför cykellopp

bild 1.jpg

I denna guiden kan du läsa om vilka kläder och vilken utrustning som är viktigast inför ett cykellopp. Läs också på vad du ska tänka på när du väljer cykel.

– Har man begränsad budget så skulle jag aldrig snåla in på byxan, säger David Karlsson, verkstadsansvarig på XXL Sport & Vildmark i Linköping.

Cykel och hjälm är ett måste för att få ställa upp. Dock krävs det lite mer för att det ska vara någorlunda njutbart att ta sig igenom ett cykellopp.
Självklart kan man investera tusentals kronor i allehanda prylar, men även om man inte vill lägga ner en förmögenhet så finns det ett par saker man bör ha med:

Ett multiverktyg, extraslang, pump, vattenflaska, cykelbyxor, cykelskor, handskar, glasögon energibar eller gel skulle jag säga är grunden. Det är saker man bör ha med för att klara sig, säger David Karlsson.

Snålheten bedrar visheten.

För de som har högre ambitioner än att bara ta sig runt sjön går det att investera mycket pengar i dyra tillbehör. Alla XXL-varuhus har en specialiserad cykelavdelning med tillhörande verkstad, och där kan man få guidning i sin pryl-jakt. I XXL`s varuhus jobbar runt 80 säljare som alla utbildas två gånger per år. Fokus under utbildningen är kunskap om nya produkter på marknaden och även testning av dessa. Säljarstaben utgörs av såväl tävlingscyklister som cykelnördar i allmänhet, det råder inga tvivel om att säljarna på XXL kan sina cyklar – engagemang och dedikation är A och O.

Enligt David handlar det om att hitta sin prisnivå, detta eftersom devisen ”du får vad du betalar för” en sanning inom cykelsport.

Tittar vi på kläder så har exempelvis byxorna bättre passform och materialblandning när de kommer upp i pris. Det finns enklare unisex modeller, men jag skulle verkligen rekommendera en könsspecifik modell med bra luftning. Ska man sitta på en sadel i tolv timmar är detta väl investerade pengar. Är det så att man har begränsad budget så skulle jag aldrig snåla in på byxan – då kan man istället ta en enklare tröja, säger David Karlsson.

 

välja cykelbyxor.jpg

 

Förutom en bra cykelbyxa är även skor och pedaler något man ska lägga extra krut på. Och även där bör man vara ytterst noggrann i valet. Enligt David Karlsson ska man först och främst välja en SPD-L pedal – den är speciellt framtagen för landsvägscykling och ger bra stöd för foten.
– När det gäller skor så är det viktigt att tänka att hälen sitter bra. Skorna måste sitta tight och får absolut inte glappa. Jag får känslan av att många gärna köper lite för stora.

”Multi-purpose-prylar”
Övriga kläder som David förordar att man ska ha med är en vindtät jacka man kan ta av ärmarna på. Tillsammans med en cykeltröja räcker det för att klara de flesta väderförhållanden som kan råda under loppet. Även glasögon med utbytbara linser kan vara en bra investering.
– Att kunna ha olika linser är viktigt. Man vill ju inte ha mörka linser på natten – samtidigt så vill man kanske inte ha klarglas på dagen. Det är lätt att få huvudvärk om man inte har sollins – och då underlättar verkligen bra glasögon.

Cykeldator är kanske lite mer överkurs, men enligt David är den ett smart tillbehör för de som vill utveckla sig som cyklist.
– En Cykeldator är smart att ha, framförallt när man tränar inför ett lopp. Då kan man mäta exempelvis kadens när man tränar. Det är ett bra verktyg för de som vill öka sin kapacitet.

När det gäller annan hårdvara är ett multiverktyg, verktyg för att kunna ta av däcken, extraslang, två flaskställ, pump samt en sadelväska saker som bör vara på varje cyklists checklista.
– Kom ihåg att köpa en pump som klarar av rätt tryck. Den bör minst klara av tio bar eftersom trycket ska ligga på åtta i däcken. Alternativt kan man köpa en pump med kolsyrepatron – som pumpar upp när man trycker på en knapp.

 Kom ihåg att ha ordentligt med lampor och reflex på cykeln om du cyklar under natten. Det obligatoriskt med cykellampor för alla cyklister som startar på kvällen och natten.

 

XXL anställd 3.jpg

 
Experten: Så väljer du rätt cykel till cykelloppet

Cykeln är det viktigaste verktyget, ändå slarvar många när de väljer ut sin cykel.
– Det viktiga är att få en cykel som passar dig. Får du inte komforten på cykeln så kommer du inte heller få prestandan, säger Philip Edholm på XXL Sport & Vildmark.
 

Vissa kanske tänker ”cykel som cykel” och väljer att enbart damma av den gamla trotjänaren inför exempelvis Vätternrundan. Och visst har man inga högt satta mål så kan det fungera, men är ambitionerna högre – bör man satsa på något nytt och fråga ett proffs.
– Det finns i grunden två typer av cyklar att välja mellan för de som vill göra bra ifrån sig på Vätternrundan. Hybrider och racercyklar, säger Philip Edholm, säljledare cykel på XXL Sport & Vildmark i Jönköping.

Den stora skillnaden mellan dessa och en vanlig standardcykel är framförallt sittpositionen. Och den är avgörande för den som ska ta sig runt Vättern i någorlunda tempo enligt Philip.
– En hybridcykel är ungefär som en mountainbike, men med lite större hjul och en annan ram-geometri. Även sittpositionen är mer framåtlutande vilket gör att man får bättre tryck i pedalerna. Tittar vi på racercyklar så kan du få tack vare bockstyret ”komma ner” mer vilket ger bättre aerodynamik samt att du kan få ner mer kraft när du trycker på. En landsvägscykel är även lättare, har smalare hjul och är mer lättrullad. Du kommer uppleva dig snabbare på en racer helt enkelt.

Hybrid- eller racercykel är det första steget och båda modellerna kommer i flera olika prisklasser. Philip berättar att de enklare cyklarna startar på 6 000 kronor, men att det inte är några problem att komma upp i 60 000 kronor för den som är på jakt efter något vassare.
– De dyrare cyklarna ger framför allt en helt annan känsla. Det blir dels ett bättre flyt mellan växlarna, som bara ”smäller” i. Du kommer även känna dig starkare och uppleva att cykeln svarar och tar vara på kraften du skickar ner i pedalerna. Cyklarna väger även mindre och den övergripande känslan kommer att vara att det går lättare, särskilt i de jobbigare backarna efter Jönköping. Du bör nog lägga dig på minst 10 000 kronor för att börja få de här fördelarna, säger Philip Edholm.

Men det går inte att bara stega in i en affär och köpa första bästa cykel. För att få ut det mesta av ett nyförvärv måste den vara anpassad.
– För den som är allvarlig med sitt cyklande är det viktigt med storlek. Det finns olika guider, men de är bara riktlinjer. När vi provar ut en cykel vill vi kolla på hur långa ben du har och hur lång din överkropp är.  Det är framförallt det som avgör vilken storlek på cykel du ska ha.

Philip säger att de som cyklar på en för liten cykel sitter för upprätt och därmed inte får ner kraften i pedalerna på tänkt sätt. Och det kan verkligen vara slitigt att inte få ut det mesta. Köper man däremot en för stor cykel så blir det ansträngande för ryggen, vilket i längden kommer att ge värk.
– Du kommer i båda fallen inte tycka att cyklingen är så kul. Det är enkelt, får du inte komforten i cykeln så kommer du inte heller få prestandan – dessutom kan det bli så att du får ont, säger Philip.

Även de som inte är på jakt efter en ny cykel bör ta sig en sväng förbi verkstaden eller cykelaffären. Detta för att se till att man har allt man behöver, samt se till att det man har håller.
– Jag kan verkligen rekommendera Bikefit – att man tar och anpassar alla delar efter personen som ska använda cykeln. Sedan tycker jag att det är värt att satsa på cykelns driftsäkerhet. Bättre däck med punkteringsskydd är en god idé. Det är ovärderligt att kunna cykla Vättern utan att behöva stanna för punktering. Vi vill ju att du ska njuta av din cykel och cykla så mycket som möjligt, säger Philip Edholm.

 

Guider
Toppen på sidan