Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Kundtjänst / Våra garantier / Retur & byte

Retur & byte

XXL Sport & Vildmark erbjuder 365 dagars öppet köp* och fria returer. Vidare tillämpas 14 dagars ångerrätt enligt svensk lagstiftning. 

Så genomför du en retur eller ett byte

Varor som har fått någon typ av personlig anpassning, exempelvis monterade skidor, rullskidor och förädlade varor såsom pjäxor, går inte att returnera. Ej heller bad- och underkläder med bruten plombering. 

Skriv ut den retursedel och returschema som du fått av oss via mail. Mailet heter "Information om din beställning. Bifogad retursedel". Fyll i returschemat enligt dina önskemål om byte eller retur och lägg det i paketet tillsammans med varan. Retursedeln fästs på paketet som sedan lämnas in till ett DHL eller PostNord-ombud.

  • Saknar du retursedel, vänligen kontakta kundservice med ditt ordernummer (SE_XXXXXX) så skickar vi en ny till dig. 
  • Saknar du returschema, skriv ut ett nytt returschema här. 
  • Varor som är köpta i något av våra varuhus kan inte skickas i retur till webbshoppen utan måste returneras i valfritt XXL-varuhus
  • Varor som är köpta på xxl.se kan returneras i valfritt XXL-varuhus mot uppvisande av orderbekräftelse.

Vi uppskattar att du returnerar varan i samma skick som du mottog den, samt i originalförpackningen. Om varan hanterats i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, kan XXL Sport & Vildmark utkräva en ersättning för varans värdeminskning.

Ångerrätt 

Om du vill häva ditt köp har du 14 dagars lagstadgad ångerrätt (DAL, Lag (2005:59) om distansavtal utanför affärslokaler. 

XXL Sport & Vildmark står för returkostnaden och betalar tillbaka kostnaden för varan så snart den mottagits.

Vi uppskattar att du returnerar varan i samma skick som du mottog den samt i originalförpackningen. Om varan har hanterats i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, kan XXL Sport & Vildmark utkräva en ersättning för varans värdeminskning. 

Din ångerrätt påbörjas den dag du tagit emot din vara. För att tillämpa ångerrätten ska du meddela XXL Sport & Vildmark att du vill frånträda avtalet. Vi rekommenderar att du kontaktar oss viae-post för snabbast hantering av ditt ärende: kundservice@xxl.se 

Du kan också utöva din ångerrätt genom att fylla i och skicka Konsumentverkets ångerblankett till XXL Sport & Vildmark. 

Blanketten hittar du här:  http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

Blanketten skickas sedan till följande adress: 

XXL Sport & Vildmark AB
Pilängsgatan 9
705 94 Örebro

 Vi tillämpar följande undantag från ångerrätten (2 kap. 11 § DAL)

  • Ångerrätten gäller ej för köp av ammunition eller licencpliktiga vapen.  
  • Ångerrätten gäller ej för varor som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig prägel, exempelvis monterade skidor, rullskidor och värmeformade pjäxor.  
  • Ångerrätten gäller ej varor som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten, exempelvis bad- och underkläder. 

Retur av stora och tunga varor

  • Varor som på grund av sin vikt eller storlek kräver hemleverans, hämtas av transportföretag även vid retur.
  • Packa ihop varan på ett säkert sätt så att den inte tar skada under transporten. Sök upp din retursedel som du fått från oss via mail. Skriv ut den och fäst den på emballaget. 
  • Ring till portnord för att boka en upphämtning. Telefonnummer: 0771-333310, uppge ditt Parcel-ID (kollinummer) som finns längst ner på din retursedel. 
  • Saknar du retursedel, kontakta kundservice och uppge ditt ordernummer: (SE_XXXXXX)

Så hanterar vi din retur och ditt byte

När vi har mottagit och godkänt din retur genomför Klarna en återbetalning eller uppdatering av fakturabeloppet. Klarna meddelar dig sedan om detta via mail samt via notiser i deras app. 

Det tar cirka 5-10 bankdagar innan pengarna finns på ditt bankkonto efter att Klarna har registrerat en återbetalning. I samband med att Klarna meddelar dig om returen och/eller det uppdaterade fakturabeloppet så är det synligt i appen samt på din personliga sida hos Klarna.com. I händelse att din retur inte godkänns kommer vi att kontakta dig via mail och ge besked om varför innan vi skickar varan åter till dig. Vid byte skickar vi din önskade bytesvara om den finns i lager. Skulle bytesvaran mot förmodan vara slut så genomförs istället en retur och du erhåller en återbetalning alternativt ett uppdaterat fakturabelopp via Klarna. 
  

Guider
Toppen på sidan