Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider /

Dubbskor eller broddar?

9123308044318.jpg

Du har kanske äntligen gjort det till en rutin att komma ut på uppfriskande promenader och löpturer, men vägarna är inte demsamma när snön och isen kommer. För att du inte ska komma av dig och sluta helt för att snön har lagt sig, är det smart att fortsätta utomhusaktiviteten med dubbskor eller broddar.

Varför dubbskor?
Dubbskor är först och främst ett hjälpmedel under vintern för att hjälpa dig att promenera och springa på hala vägar och hårdpackad snö. Utan tillräckligt hög friktion under fötterna kommer du snabbt att anstränga kroppen onödigt mycket, och utsätta dig för såväl fall och muskelskador som andra belastningar. Det kommer även att hämma dig från att promenera och springa naturligt, samt begränsa det område där du kan röra dig.

Med dubbskor får du bra grepp på snön, kan springa och promenera mer avslappnat, och får större rörelsefrihet i terrängen. Dubbarna ger dig bättre frånskjut och isättning, och är även ett bra alternativ för löpning året runt om du rör dig i mycket våt och svår terräng.

Fördelar med dubbskor:
- Ger bättre grepp på is och snö
- Minskar risken för både fall och belastningsskador
- Du känner dig mer avslappnad och tryggare på krävande underlag
- Säsongen för utomhuslöpning blir längre

Robusta dubbskor för vinterväglag
Allt fler har blivit bättre på att anpassa sig efter vinterns oförutsägbara väglag med bra skor, och skapar därmed en möjlighet att promenera och springa utomhus året runt. Idag finns det många dubbskor på marknaden som är avsedda för underlag med låg friktion där både antalet dubbar och mönsterdjupet varierar. Här är det bara att prova sig fram till vad du känner är tryggast för dig. 


Dubbskor vs. broddar
Både dubbskor och broddar ger en tryggare framfart på vinterväglag, men med broddar har du möjlighet att anpassa dig efter behovet och ta av broddarna om du inte behöver dem. Om du har ett par skor som du springer eller promenerar mycket med på barmark och tycker att det känns ovant att använda andra skor på vintern, är det lätt att sätta på ett par broddar.

XXL har många alternativ att välja mellan, oavsett om du behöver diskreta broddar endast på framfoten i stadsmiljö, eller mer heltäckande för lite halare väglag.

Om du ska ut och springa är kraftigare och robustare broddar det bästa för de tuffaste väglagen. De har grövre konstruktioner än de vanliga ståldubbarna, sitter bättre runt foten och är bättre anpassade för löpning. Kontrollera att broddarna sitter bra utan att klämma åt på ett obekvämt sätt runt foten.

Dubbskor däremot har permanenta dubbar som gör att de kan användas under en begränsad säsong. I gengäld är dubbarna hårdare och mer robusta än broddar, och gör att du får bättre grepp på hårdpackade underlag. Dessutom är sulorna kraftigare och mönstren djupare, så att du får en bra kombination för ett bra grepp. Gummiblandningen kan vara något klibbigare än på vanliga promenad- och löparskor för att ge bättre grepp på is.

Om du håller igång utomhus under vintern, oavsett om det rör sig om att promenera till och från jobbet eller löpturer, har du en bättre utgångspunkt när våren kommer, och den svåra terrängen gör att du upprätthåller både kondition och benmuskulatur på ett annat sätt än om du hade tränat inomhus. Så kom ihåg att sko dig efter vädret, och håll dig i form utomhus året runt!

Tips för en bra löpteknik på snö och is:
- Sätt ned foten rakt under kroppen, så att du får rätt tyngdpunkt.
- Landa på mellan- eller framfoten för ett bättre grepp.
- Kortare löpsteg, gärna en stegfrekvens på 170-180.
- Slappna av i axlarna och spänn kärnmuskulaturen.

 

Guider
Toppen på sidan