Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Din vara levereras inom 1-4 dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Träning & Hälsokost / Övningar / Bra medicinbollsövningar

Bra medicinbollsövningar

Medicine ball feature image.jpg

 

Bli råstark i mage och rygg med de här effektiva medicinbollsövningarna.

Strunta i situpsen och testa de här medicinbollsövningarna istället. Då får du bra och effektiv träning av kärnmuskulaturen, och inte bara de yttre, raka magmusklerna.
 
Kärnmuskulaturen är viktig för allt från en god kroppshållning till att undvika ryggsmärtor och kunna utföra helt vanliga vardagsuppgifter – som att hänga upp kläder – samt att prestera bättre i idrottssammanhang.
 
Var noga med tekniken när du utför övningarna. Om du inte har tränat särskilt mycket tidigare är det en god idé att börja med en lättare medicinboll, till exempel 2–3 kg. När du tycker att övningarna går lätt, går du över till en tyngre boll.
 
Kör 2–3 set med 10–20 repetitioner av varje övning.
 
 

Russian Twist

 
Sitt på golvet med benen böjda framför dig. Du kan antingen ha fötterna i golvet – detta är den enklaste varianten – eller ha fötterna en bit ovanför golvet om du utmana dig själv lite mer.
 
Håll ut medicinbollen framför dig, rotera åt ena hållet och vrid dig så långt det går. Byt därefter sida och rotera åt andra hållet.
 
För en mer explosiv variant kan du använda en vägg. Rotera med bollen bort från väggen. Därefter använder du de sneda magmusklerna för att mobilisera och kasta bollen mot väggen. När bollen studsar tillbaka från väggen tar du emot den. Bromsa farten samtidigt som du roterar bort från väggen igen.
 
Du kan också utföra övningen tillsammans med en partner. Då kastar du till honom/henne istället för mot väggen.
 

Russian Twist:

Stående Russian Twist:

Russian Twist med partner:


Grodan

Sitt på golvet med benen böjda framför dig och fötterna i luften. Håll medicinbollen i händerna framför dig. Sträck ut dig i din fulla längd. Fötter och händer ska inte nudda golvet.

Återgå därefter till startpositionen. Lägg medicinbollen på anklarna/underbenen och sträck ut dig igen.
 

Grodan:


Toe touch

Ligg på golvet med benen rakt upp så att du har 90 graders vinkel mellan benen och överkroppen. Håll medicinbollen bakom huvudet med raka armar. Lyft överkroppen mot fötterna tills medicinbollen nuddar tårna och sänk dig nedåt igen. Upprepa.

Du kan variera övningen genom att lyfta snett och växla sida av fötterna varje gång.
 

Toe Touch:


Plankan

I den här versionen av den klassiska plankan placerar du fötterna på medicinbollen så att du måste jobba ännu mer med stabiliteten. Underarmarna ska vila mot golvet. Kom ihåg att ”dra in” naven så att du inte svankar. Se också till att du inte sätter rumpan i vädret.
 

Medicine Ball Plank:

One-arm Medicine Ball Pushups:

Climbing Plank:


Rygglyft

Ligg på mage. Håll medicinbollen i händerna med armarna utsträckta framför huvudet. Lyft upp armarna och överkroppen från golvet innan du sänker dig ner igen. Upprepa.

Den här övningen kan också utföras tillsammans med en partner. Ligg mitt emot varandra, men med lite avstånd emellan er. Den som har medicinbollen kastar den till partnern, som tar emot och kastar tillbaka.
 

Back Extension:

Back Extension with Partner:


Se vårt utbud av medicinbollar >>

Läs också: Träna med balansbräda

Läs också: Tips & Råd från Rehband

 

Guider
Toppen på sidan